• angeli­ca aspegr­en
    Äldre 28 Jul 10:35
    4480 visningar
    9 svar
    9
    4480

    Sviken och besviken

    Hej, (varning för långt inlägg, måste "kräka" av mig)

    för ca 1,5 år sedan började jag och min bliviande planera bröllop till den 9 augusti i år. Jag frågade då en väldigt nära vän om hon ville vara hederstärna (HT). Det ville hon så gärna och hon tyckte att det var så himla roligt att jag skulle gifta mig och allt ni vet.

    Jag hade även en annan vän som skulle vara tärna. Jag vet att de två inte direkt pratar med varandra men de är vuxna människor så de överlever. Denna andra tärna var ännu mer uppspelt och hade en massa ideer och så, vilket var jätteroligt eftersom jag efter att jag pratat med HT inte fått mer respons.

    För lite mer än 1 år sedan så skickade HT ett sms och frågade om man fick ta med +1. (inbjudningar eller så var ej utskickade och hon hade sagt att hon gjort slut med sin kille) varpå jag svarar nej vi har bara bjudit sambos (för då är det seriöst osv.). en vecka efter det så skickade hon ett sms och frågade hur mycket pengar jag lagt till möhippan. Var på jag svarar att jag inte lagt några pengar dit eftersom det är hon och tärnan som ska planera den och att de som är bjudna ska betala.

    Ca 2 veckor efter detta så skickar hon ett sms och säger att hon gärna skulle vilja vara min HT och fixa med möhippa osv men att hon inte kan för hon ska flytta utomlands och inte vet om hon är hemma då. 1. Det är 1 år kvar kan man inte planera att man är hemma tills dess? Sp om man redan vetat om det i ca 6månader. 2. Hon har sagt att hon ska flytta utomlands de senaste 3åren men det har inte hänt än.

    Jag ville då träffa henne och prata med henne för jag blev såklart jätteledsen och besviken på henne. Så vi träffades ca 1 vecka senare och pratade om det och jag var ärlig och ledsen osv. Då sa hon att hon kommit in på en skola här omkring där vi bor så hon ska inte flytta utomlands. Hon sa inget om att hon ville ha tillbaka rollen som HT (inte för att hon fått det ändå men...)

    Efter det så blev det lite konstigt mellan oss och när vi bestämt att vi skulle ses så avbokade hon alltid dagen innan eller samma dag. Vilket såklart skapat lite slitningar.

    När vi skickat ut inbjudan så var hon sist med att svara, någon dag efter att OSA gått ut. Hon skulle ju bara HT hon borde svarat först typ.... Sen för någon dag sedan bad hon mig skicka all info för hon har tappat bort kortet. Jag ger henne adressen till vår hemsida som har mkt info men hon kunde inte se så jag skrev typ samma sak som i inbjudan. Då frågar hon mig hur ska man ta sig till kyrkan? Ja det vet ju inte jag. Ta buss, taxi kör bil eller nåt (hon bor ca 15min där ifrån med buss).

    I förrgår så var jag hos min mamma på eftermiddagen och kollade inte min telefon. När jag kom hem vid 22 tiden såg jag att jag fått ett sms från henne vid 19. där stod det:

    "Hej gumman, hur är det? Det har kört ihop sig på jobb så jag kan tyvärr inte komma på din möhippa nästa lördag..."

    Jag ringde direkt till min mamma och sa precis vad jag tyckte om henne och jag var såklart jätteledsen och besviken för jag ska ju inte veta om möhippan!!

    Nu har hon förstört allting för mig och för de som lagt enr tid och energi på att fixa en överraskning. Okej jag vet fortfarande inte vad som kommer hända men jag vet att det blir på lördag...

    Min blivande är fly förbannad på henne för han har planerat detta med min tärna så det förstörde ju hans planer... Han vill inte se henne och han vill inte att hon kommer på bröllopet.Han säger att han gillar alla mina kompisar men han tål inte henne (det har han aldrig gjort men han har aldrig sagt något liksom).

    Hon skickade strax efter att jag läst hennes sms och frågade om jag var sur. Jag förklarade att jag var sur för jag ska inte veta om detta osv. Hon tar då "ton" och säger "Det visste inte jag, jag skulle bara vara artig och säga att jag inte kan komma" Så skrev jag att bruden vet aldrig om möhippan osv. samt att hon inte ska säga till de andra att jag vet för då förstör hon för dem också. Då får jag tillsvar "Hade jag vetat det hade jag inte gjort det!!! Men nu viste jag inte!!! Förlåt då!!"


    Jag känner mig sviken, besviken och fruktansvärt arg på henne. Hon är så arogant och bryr sig bara om sig själv. Jag har känt att vi har glidit ifrån varandra och jag undrar om detta inte var sista droppen?

    Jag vet inte vad jag vill med denna tråden. Jag ville bara kräka av mig och se om någon hade något tröstande att säga eller tala om för mig att jag är knäpp som reagerar såhär eller något.

  • Svar på tråden Sviken och besviken
  • Äldre 28 Jul 11:38
    #1

    Om nån av mina tärnor hade betett sig sådär så hade jag antagligen blivit så förbannad och sagt upp kontakten med personen helt.

    Ofta man inte vet att en möhippa är hemlig för bruden. Känns som att hon är fruktansvärt avundsjuk och bara vill förstöra för dig. Om hon beter sig såhär före bröllopet - hur kommer hon då bete sig under bröllopet? Jag hade tagit tillbaka inbjudan för en person som stjäl energi och ställer till med besvär är inte värd att ha med på bröllopet. Det är inte ens värt att ha en sån person i sitt liv. Har haft en sån där vän själv. Vänskap handlar om att ge och ta och man orkar inte med personer som bara tar och tar utan att ge något tillbaka. 

    Var inte rädd för att säga upp kontakten om det är det du vill. Man mår så mycket bättre efteråt. 

    Jag hoppas att det löser sig för dig oavsett hur du tänker gå vidare. 

  • Äldre 28 Jul 11:50
    #2

    Du har all rätt att vara ledsen, arg och besviken, det hade jag också blivit. Helt rätt att förklara det för henne också, hon har ju verkligen förstört för dina vänner som lagt ner tid på att hålla detta hemligt för dig. Du skriver att  hon är en väldigt nära vän, men det låter inte riktigt så i hennes beteende. Är det verkligen möjligt att hon inte visste vad en möhippa är och att den självklart ska vara en överraskning för bruden? Jag hör inte till dem som förespråkar att säga upp bekantskapen vid minsta lilla konflikt, men i det här fallet hade jag nog övervägt att be henne stanna hemma från bröllopet. Men om du vill att hon ska fortsätta vara en väldigt nära vän fungerar kanske inte det alternativet, då måste du stå ut med att ha henne där. 

  • angeli­ca aspegr­en
    Äldre 28 Jul 12:07
    #3

    Jag skulle inte heller påstå att hon är en nära vän längre... Det förändrades för 1 år sedan när hon inte kunde vara tärna längre. Det gjorde ju att jag inte ville ha henne som det heller. Jag har också funderat på att inte ha med henne på bröllopet för jag är trött på hennes beteende men samtidigt så känns det ju svårt eftersom vi har känt varandra länge och gjort en massa tillsammans. Ush det är en sån jobbig situation.

    Jag vet helt ärligt inte om hon vet om det med möhippa men vi har ju faktiskt pratat om det innan när hon var tärna...

  • Äldre 28 Jul 12:17
    #4

    Självklart får du vara arg och ledsen! Som jag ser det har du två val, ett är att be henne vara hemma från bröllopet och ta konsekvensen.

    Det andra är att du ringer/sms:ar (om hon inte svarar) och säger att ni måste träffa och diskutera er vänskap och berätta att du är både ledsen, arg och besviken på henne. Säg att det är viktigt och om hon inte är beredd att ses och kansellerar så kan hon inte komma på bröllopet.

    Jag hade en vän en gång som stod mig väldigt nära och att ge upp var så svårt, men jag hade inte mer att ge honom. Han stal verkligen all min energi. Nu är det många år sedan vänskapen tog slut och det har jag faktiskt aldrig ångrat. Ibland måste man inse att man vuxit ifrån varandra.

  • angeli­ca aspegr­en
    Äldre 28 Jul 13:10
    #5

    Ja det hjälpte inte sist jag pratade så med henne för hon vänder bara allt tillbaka till mig. Typ "du frågar aldrig hur det är med min pojkvän" "du hälsar inte på honom" "han är aldrig bjuden osv" Nej vi träffas själv för jag tål inte hennes kille (han har behandlat henne fruktansvärt illa men hon är helt blind så hon fattar inte det, därför vill jag inte se honom) När vi träffats så har jag sagt hej till min kompis först (såklart) då har han vänt sig bort och gått bort en bit, vad ska jag göra springa efter honom? Han kan också säga hej faktiskt osv... Ja ni förstår. Så man får liksom inte ut något vettigt.

    Jag gifter mig nästa vecka så då har jag inte tid att prata med henne och hon har tidigare givit förslag på att vi ska ses nästa onsdag. Men jag känner inte att jag hinner det samma vecka som jag gifter mig. Så det kan bli svårt att hinna prata innan bröllopet.

    När jag har träffat andra kompisar så är det aldrig problem att prata eller så. Men när jag träffar henne så tar liksom samtalsämnena slut och jag tänker "kan jag åka hem nu, jag vill mysa i soffan med min blivande".

    Ush detta är verkligen jobbigt... Men jag tror att om hon kommer på bröllopet så är det det sista vi ses eller så. Jag tror inte att vi kommer att kunna fortsätta umgås om ni förstår vad jag menar..

  • Äldre 28 Jul 14:20
    #6

    Spontant känns det som att det finns två sidor av den här historien. Du är missnöjd med henne men hon verkar också missnöjd med dig. Det här handlar ju inte om bröllopet utan om er vänskap och bäst vore väl att sätta er ner öga mot öga och prata igenom allt - med ett öppet sinne och försöka se saken från båda håll och inte bara ett.

  • Äldre 29 Jul 10:13
    #7

    Usch vilken jobbig situation... Jättesvårt för oss utomstående att "säga rätt och fel".. men ärligt talat... jag tror jag hade tagit tillbaka inbjudan, sen förstår jag om du känner dig stressad och inte hinner träffa henne innan...


    hon kanske inte kommer iallafall..? hon verkar ju va bra på att ställa in.... :/


    Hoppas verkligen att ni får en jättefin dag och att om hon kommer så behöver du inte "hänga" me henne... Fokusera på de fina kära vännerna som gör dig glad! (gör om bordsplaceringen och sätt henne längst ut på en kant mittemot en tant..? ;) )

  • angeli­ca aspegr­en
    Äldre 29 Jul 10:23
    #8
    kikkio­la - Ja det är det verkligen men lite som du säger hoppas jag kanske att hon säger att hon inte vill komma för då finns det ju ingen som helst tvekan om saken. Det är tråkigt men då vet jag verkligen var vi har varandra.

    Haha ja jag får nog göra det :P Hon är inte så bra på att prata med andra och hon känner ingen annan där så hon kanske inte kommer alls.

    Ja herregud vilken soppa det blev!

    Tack för alla era tankar.
  • Äldre 29 Jul 19:03
    #9

    har mycket jag skulle vilja säga men det enda jag säger är som är gift redan - 

    Hon ska inte vara välkommen på bröllopet.  Oavsett om du väljer att lägga locket på och låta det vara som det är så kommer ändå din bröllopsdag att genomsyras av henne - oavsett om hon är närvarande eller på egen hand uteblir.  Det blir onödigt fokus på henne och det kommer inte vara en lycklig dag. 

    Säg ifrån ordentligt.  Hon är inte välkommen och vill hon att vänskapen ska bestå så kan ni reda ut vad som gick fel och inte, men efter bröllopet. Just nu ska hon respektera att fokus ligger på dig och din bröllopsdag och hon ska inte närvara.  

    DU är bruden, DU är den som ska stråla och ha en underbar dag. Det kommer du inte få om du i bakhuvudet ska ha er konflikt ligga och surra. 

    Gör klart en gång för alla med henne hur hennes närvaro eller icke närvaro ska se ut. Hon är fråntagen all inblandning i ditt bröllop förutsätter jag och OM hon ska närvara är det endast som gäst, men helst inte närvara alls.  

Svar på tråden Sviken och besviken