• Björkpollen

Hur mycket förändras man?

Vi pratade om att gifta oss för ett antal år sen för att ha det avklarat innan vi fick barn. Saker blev komplicerade och vi la ner projektet innan det hunnit bli alltför seriöst.

Eftersom vi var studenter var vi ute i god tid för att hinna spara pengar. Jag provade även några klänningar för att se ungefär vad jag ville ha (dvs hur mycket det kunde tänkas kosta).

Då (tror det var våren 08) kände jag mig som en liten flicka som klätt ut sig i Mammas kläder när jag testade klänningar med det minsta volym i kjolen. Nu har jag sett en klänning som visserligen inte är nån gräddbakelse men som ändå har lite volym. Den är jättefin och jag tror jag skulle passa i den men vad händer om jag beställer den och får precis samma känsla nu som jag fick då? Då var ju inte problemet att jag inte passade i klänningarna utan att de inte var jag.

• Svar på tråden Hur mycket förändras man?
  • Lenblo

Prova klänningar i alla varianter i en bröllopsbutik. Beställ en i den stil du tyckte bäst om.

• Nyfiken gul , nu fru

hitta den klänningen som känns som du. 

Varför ha gräddbakelse om det verkligen inte känns som du? 

Finns ju alla möjliga varianter av klänningar , riktigt korta o tajta fodral , raka enkla klänningar, luftiga skira spetsklänningar som kanske mormor hade på 40-talet,  galna 60-talsklänningar och hippelånga volangklänningar .   

Du behöver inte ens ha en vit klänning heller.  

Du behöver inte ens ha en riktig brudklänning.  Kanske den där oranga maxiklänningen från Hm kan bli en fin klänning att ha på bröllopet? 

Du behöver inte ens heller gifta dig i klänning alls om du inte vill.   Kjol och top  i någon form går också fint.  Pennkjol och kavaj.  

Eller varför inte byxa i nån variant? En läcker jumpsuit?  En satindress?  Hotpants och läder-bh? 

Känn efter vad och vem som är du egentligen och hitta ett plagg som är snyggt och bekvämt. 

• Björkpollen

När jag tittar på den här klänningen känns den verkligen som jag. Den framhäver vad jag vill framhäva och döljer vad jag vill dölja, däremot är jag livrädd för att få hem den och känna mig som att jag klätt ut mig.

Helst skulle jag vilja ha med min blivande om jag ska prova klänningar men vi har två små barn och ingen barnvakt på nära håll som kan ta bägge samtidigt. Får väl testa lite själv alt ta med minsta

• Nyfiken gul , nu fru
    Björkpollen skrev 2014-07-22 22:17:20 följande:

När jag tittar på den här klänningen känns den verkligen som jag. Den framhäver vad jag vill framhäva och döljer vad jag vill dölja, däremot är jag livrädd för att få hem den och känna mig som att jag klätt ut mig.

Helst skulle jag vilja ha med min blivande om jag ska prova klänningar men vi har två små barn och ingen barnvakt på nära håll som kan ta bägge samtidigt. Får väl testa lite själv alt ta med minsta

vad är det som gör att det känns som du klätt ut dig?  Hitta själva kärnpunkten i det obehag du känner så har du lättare att hitta en klänning som du trivs med. 
  • Nyfiken gul , nu fru

hur ofta klär du dig i klänning eller kjol eller överhuvud taget klär upp dig?

Mycket av känslan du beskriver är oftast kopplat till att man sällan eller aldrig bär den sorten av festkläder/klänning.  
    Är du inte heller en klänningsmänniska blir det ju oftast ännu mer känsla av utklädning. 

Jag tror att du ska börja med att hitta en modell du känner dig bekväm i.  Gillar du inte tajta åtsittande kläder så välj inte en sån klänning.   Har du kanske en utpräglad särskild stil kanske du ska hålla dig till den även när du letar brudklänning.  det finns klänningar även för gothare, synthare och punkare och alternativa folk också.  

så tänk inte så mycket på vad du vill framhäva utan tänk mer på vad du helst känner dig bekväm i. 

• Himla

Prova klänningar innan du köper ... den bild man har av vad som passar eller inte kommer ofta på skam just när det gäller brudklänningar. men det beror på hur man är som person. Jag kan inte bära något som inte känns rätt. Tyget måste se och kännas vara av hög kvalitet. Klänningen måste vara välsydd, det får inte vara några fel där.Den måste kännas 110% rätt. Gå ut och prova en liknande klänning som den du tänker beställa i någon bröllopsbutik. Då kan du känna efter innan du bestämmer dig. det är med brudklänningar online som med andra plagg online. De kan vara fantastiska på andra men kanske inte på en själv....

• VinterBrud2015

Håller med de andra, gå ut och testa innan du beställer!
    När jag själv var ute och letade så testade jag en klänning som på pappret uppfyllde alla krav jag hade och som satt jättefint och allt men som ändå inte kändes rätt. Jag kände mig lite som du säger, utklädd. Och då gillar jag ändå klänningar och klä upp mig så det var inte det heller. Jag valde till slut en enklare klänning än jag hade tänkt men där jag kände att känslan var rätt.
    Så framför allt om du redan har lite tvivel så rekommenderar jag verkligen att du går ut och testar modellen du funderar på. Förhoppningsvis känns det annorlunda den här gången och då kan du utan oro beställa klänningen :)

• September2014

Man förändras mkt säger jag! Och det kan gå bara över en dag! 
    Jag hade en bild av vilken typ av klänning jag vara på jakt efter - rak kjol, inte för mkt puff, gärna empire-modell, lite böljande chiffong. Beställde hem en i denna modell från DHgate som bara var blä, dåligt sydd och billiga påklistrade stenar. Men inte heller modellen kändes rätt. Efter några veckors velande tog jag mig modet att gå in i en brudbutik med bara tanken att känna och klämma - gick ut med en härligt tung klänning i satin och spets med lite vidd i kjolen samt korsett hela vägen ner till höfterna (big no-no trodde jag innan jag provade). Provade även empire/chiffong-historier i rätt storlek och kände bara... Nej. 

Det jag vill säga är PROVA! Ta med dig någon du känner dig bekväm med som har stilkänsla och som kan ge dig ärliga råd. I mitt fall tog jag med min blivande. :) Om du sedan vill köpa i butik eller beställa, det är helt upp till dig! 
    Stort lycka till!

• Valencia

Flera har redan sagt det men det kan nog inte sägas för många gånger, prova! Och hitta en klänning som är du :) annars är nog risken stor att hitta en klänning som är bra men inte till 100%

• Anonym (Fru Stenberg)

Jag håller med dom andra här - du måste prova klänningarna.  

Det finns en anledning till att det finns så många "felköp" till salu ute på Blocket, Tradera osv, helt enkelt för att man köper en klänning man tror sig vilja/kunna ha , beställer hem den via nätet/får den uppsydd utomlands och sen när den kommer hem och man först då provar den så är det så mycket fel det bara kan bli .

Jag precis som alla andra trodde att jag ville ha en särskild sorts klänning och var väldigt bestämd på den punkten, men när jag kom ut i butikerna visade det sig att dom klänningarna  inte alls passade och var inte bekvämt alls, jag gick  istället därifrån med en klänning jag inte ens kunnat drömma om att jag skulle ha. Men jag älskade den redan första sekunden den gled över min kropp.  

Jag kan redan nu säga att du kommer att ångra dig rejält om du köper en klänning du inte är nöjd med bara för att den ser ut som du tänkte dig men inte är vad du känner dig bekväm i. 

Svar på tråden Hur mycket förändras man?