• Äldre 11 Jul 19:32
    2071 visningar
    4 svar
    4
    2071

    Hjälp ändra egendesignad ring

    Min man och jag ville ha lite speciella ringar, inte den mest traditionella sorten så vi bestämde oss för att låta specialdesigna ringar. Vi ville ha ett halvt hjärta var, så när man sätter ihop ringarna blir det ett helt hjärta. Vi önskade också att få in blått på ett hörn så juveleraren föreslog safirer utefter hjärtats båge.

    Resultatet ser ni nedan. Vi var inte så nöjda dels eftersom safirerna var slarvigt insatta men också för att den blå färgen är väldigt mörk och inte kommer till sin rätt.

    Juveleraren har nu lovat att göra om dem. Men hur? Vi har funderat på en safir i baguetteform som kan sitta där de tre blå stenarna sitter nu. Eller större safirer, men då är risken att det blir lite grann samma problem igen. Eller blå diamanter.

    Sen kom vi på att kanske kan någon kreativ människa på detta eminenta forum kläcka en idé som vi aldrig skulle ha tänkt på! Det känns som om man behöver tänka utanför ramarna. För vi gillar verkligen konceptet, men utförandet var kanske inte så lyckat.

  • Svar på tråden Hjälp ändra egendesignad ring
  • Himla
    Äldre 12 Jul 08:49
    #1

    Hmmm jag skulle i så fall valt en ljusare blå sten än safir. jag tycker annars att själva idén och utformningen var fin och ovanlig.....jag skulle nog också fundera om det verkligen är så jag vill ha min ring? För ibland kan man ju tänka att en sådan klänning tex vill jag ha och så provar man den och inser att näe det var ingenting för mig...men om det var min ring skulle jag bytt ut till ljusare kvadratiska blå stenar som inte var infattade med klor som era utan satt på rad som de du kan se i mitt galleri. Då skulle det bli som en blå rand där.

  • Himla
    Äldre 12 Jul 08:52
    #2
      
    Så här menar jag , utan klor..
  • Äldre 12 Jul 11:38
    #3

    Nu vet jag inte hur mycket som går att ändra, men det hade kanske varit ett alternativ att vända på hjärtat, så att en av er fick "bågarna" och den andre fick "V:et".. Tillsammans en helhet, men individer var för sig.

    Kanske låta de blå stenarna följa sidan av hjärtat och ha den vita stenen i ena bågen.. Men som himla skriver ha en annan fattning på stenarna. Färgen på stenarna är en smaksak.. Trivs ni med färgen på stenarna så ska ni satsa på det.. Ni ska ju trots allt bära dem länge.

  • Äldre 15 Jul 22:53
    #4

    Tack för kloka svar!

    Kvadratiska safirer är ju smart, det hade jag inte tänkt på! Himla: Är det en "gypsy setting" du har (vet ej vad det heter på svenska)? Jättevackert! Tydligen är ringen för smal för den typen av fattning. Men kanske går att göra kvadratiskt ändå.

Svar på tråden Hjälp ändra egendesignad ring