• Vancouver

    Vilken avec?

    Vilken avec valde ni att servera på ert bröllop? Vi tänkte ha tre olika sorter: Baileys, cognac (Grönstedts) samt whiskey (Glenfiddich). 

    Vad tror ni om det? Baileys kommer vi att ha, det är bestämt, med det är de andra två sorterna vi är lite osäkra på. Vi dricker inte själva varken cognac eller whiskey så vad brukar gå hem hos folk? Famous Grouse vet vi ju är populär och kanske ett bättre val än en Glenfiddich?

  • Svar på tråden Vilken avec?
  • Linnen

    Vad gäller whiskeyn så beror det lite på vad folk gillar. Famous Grouse är en blended och Glenfiddich en single malt. Min sambo dricker bara single malt men det finns ju dom som bara dricker blended. Överlag tycker jag att det känns som att folk är mer förtjusta i single malt än blended. Så kör på Glenfiddich :) Annars kan ni ju ta hälften av varje :) 

  • Marione

    Vi kommer att göra som ni. Baileys, whisky o en cognac. Vi dricker inte heller whisky men valde att ha en famous grouse. Varför vet jag egentligen inte ????

    Cognacen kommer att vara en päron. Tycker det är så svårt, ingen av oss dricker egentligen starksprit.

  • Kalejdoskop

    Vi valde baileys, en flaska cognac och en flaska bourbon, som är lenare än whisky och går hem hos fler. Tror vi :)

  • Vancouver
    Marione skrev 2014-06-22 14:46:47 följande:

    Vi kommer att göra som ni. Baileys, whisky o en cognac. Vi dricker inte heller whisky men valde att ha en famous grouse. Varför vet jag egentligen inte ????

    Cognacen kommer att vara en päron. Tycker det är så svårt, ingen av oss dricker egentligen starksprit.


    Förstår vad du menar. Ingen av oss dricker, och har egentligen aldrig druckit, starksprit heller och det är därför svårt att veta vad man ska välja. 

    Det får dock bli cognac, whiskey och baileys och det kommer säkert finnas någon som inte gillar det men då får det vara så
  • Vancouver
    Marione skrev 2014-06-22 14:46:47 följande:

    Vi kommer att göra som ni. Baileys, whisky o en cognac. Vi dricker inte heller whisky men valde att ha en famous grouse. Varför vet jag egentligen inte ????

    Cognacen kommer att vara en päron. Tycker det är så svårt, ingen av oss dricker egentligen starksprit.


    Förstår vad du menar. Ingen av oss dricker, och har egentligen aldrig druckit, starksprit heller och det är därför svårt att veta vad man ska välja. 

    Det får dock bli cognac, whiskey och baileys och det kommer säkert finnas någon som inte gillar det men då får det vara så
  • Chicita

    Vi hade ingen konjac för ingen av oss dricker det.


    Vi körde Baileys (ett säkert kort, så därför tog vi 2 flaskor) samt Mackmyras First edition-whisky. (bara för att det är en av våra favoriter och dessutom relativt lokalt då vi bara har 10 mil till destilleriet ;) 


    Ni måste inte ha avec bara för att ha.
    Och om ni har ändå... tja då bjuder ni på något som ni hoppas att dom ska tycka om och om dom inte gör det så får dom väl vara utan. Enkel matematik tycker jag :) 


    Men jag håller med om single malt. 
    Scotsk whisky eller Whisky från Islay brukar vara mest populära (i alla fall i dom barer jag har jobbat) och så länge man inte väljer de allra rökigaste så brukar man vara på rätt säker mark. Rökigheten döljer dock en hel del av spritsmaken och kan därför vara varför vissa föredrar dom där jätterökiga alternativen som man nästan blåser rökringar efter varje klunk ;) 


    Här kan du lära dig lite mer


    www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-sprit/Rokigt-eller-inte-rokigt--det-ar-fragan-en-grundkurs-i-whisky/

  • Alyllyra

    Vi har inte heller koll på whiskey, men bad en vän till oss som är intresserad att tipsa om en whiskey i den prisklass som vi hade tänkt oss som kunde passa. Och den blev väldigt populär! Man måste ju inte kunna allt själv, andra blir oftast glada om man frågar dem om något som är deras specialintresse.

  • AkJ

    Vi kör enligt parollen "det vi gillar". Så ingen konjak hos oss, däremot flera sorters whiksy och fina, lagrade tequilor. :) Och ja, bailys för att det är det enda min bror dricker. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Marione

    Nu har vi beställt vår alkohol. Gud vad svårt, men våra kompisar har listan o handlar när de är i Tyskland åt oss. (världens bästa kompisar!!!)

    ./

    Vi kommer ev att komplettera med lite alkohol från systemet som vi kan lämna tillbaka om den inte går åt. Sen kommer vi att köpa alkoholfria viner därifrån för de som inte vill/kan dricka alkohol av olika orsaker. Tex jag som numera är gravid igen, vilket gör det till ett väldigt nyktert bröllop :)

  • Marione

    Ibland blir jag lite trött på mig själv....

    Det jag skulle fråga var om ngn har ngt förslag på ett gott alkoholfritt vitt vin.

Svar på tråden Vilken avec?