• Äldre 11 Jun 15:53
    8666 visningar
    14 svar
    14
    8666

    Budgetbröllop men med många gäster...går det?

    Hej! Jag och min sambo planerar att gifta oss nästa sommar och vi har precis börjat planeringen. Vi tänker gifta oss i kyrkan och ha festen utomhus (eventuellt tält) på mina föräldrars tomt...dom bor på landet och har väldigt stora gräsytor i fin miljö. Vi har just räktat ut att vi behöver bjuda ganska många då vi har stora familjer och många vänner, totalt 130 är vi uppe i...ganska många alltså. Även om vi vill ha ett "budgetbröllop" så vill vi bjuda på mat samt dryck till maten. Finns det någon som har haft eller planerar att ha ett lite billigare bröllop med så pass många gäster? Tips mottages mer än gärna. Ni får också gärna berätta hur mycket bröllopsfesten kostade med mat och dryck till så många. Det verkar som om de flesta som haft ett "budgetbröllop" inte bjuder så många så vi kanske är helt tokiga som ger oss in i detta ;)

  • Svar på tråden Budgetbröllop men med många gäster...går det?
  • Äldre 11 Jun 16:16
    #1

    Nu hade vi inte så många gäster och det var väl inte riktigt budget heller även om vi försökte hålla kostnaderna nere.


    Allting är relativt. Det är oftast billigare med hemlagat än catering. Catering är ofta billigare än restaurang osv...
    Men att laga mat till 130 personer kräver lite annan utrustning än vad man har hemma, så catering kan vara ett alternativ ni mer eller mindre behöver välja om det inte ska sluta med att ni är helt sönderstressade innan bröllopet.
    Det krävs mycket jobb att laga mat till 30 personer liksom, även om man förbereder mycket och har kall buffé eller liknande.


    Det dyraste på ett bröllop är oftast maten och drycken.
    Det ni kan göra är väl att begära in offerter från cateringföretag och välja den billigaste och att kanske välja att göra en del av sakerna själva (typ salladsbuffén fixar ni och så fixar cateringfirman huvudrätten och så hoppar ni över efterrätt och kör tårta från ICA Maxi / Citygross :) 

    Dryck till så många kommer att äta mycket pengar. Om ni inte bor allt för långt från Tyskland så kanske det kan vara värt att ta med ett par vänner (man får ju bara handla en viss kvot per person) och åka dit oc handla.
    Jag har hört om folk som åkt fast för smuggling trots att dom gjort allt rätt egentligen, så det kan vara bra att ta med sig en kopia på hindersprövningen eller liknande om man skulle bli stoppad.

  • Äldre 11 Jun 16:20
    #2

    Hej! 
    Jag vill bara boosta dig lite och säga att det är klart att det måste gå att lösa! 
    Är medveten om att inte alla kan gör på det här viset, MEN:

    Min syster gifte sig för 2 år sen, 85 gäster och det kostade dem ca 15.000 bara.
    Nu har hon en klädstil och livsstil som gjorde att en klassisk vit (och dyr) brudklänning inte var riktigt lika kul och passande som den sjömansklänning och rockabilly-stil som det blev. 

    Alla av de närmsta gästerna gav lite till bröllopet, som bröllopspresent! 

    Min present till dem var att jag fixade allt med hennes utseende att göra, köpte in smink och stylade henne den dagen, med smink och håruppsättning (i rockabilly-stil) samt att jag betalade alla blommor. (brudbukett, tärnornas buketter och brudgummen och bestmans knappnålsblommor och blommor till kyrkan). 

    Min mamma och brudgummens föräldrar hjälpte till att laga maten, städa och diska. 
    Vi hjälpte alla till före bröllpet att ställa iordning allt och maten var buffé, så det behövdes ingen serveringspersonal.

    Brudgummens syster var fotograf.
    En av deras vänner ägde en gammal amerikansk limmo som de åkte i. 
    Deras bästa vänner stod för inköpet av maten och en av dem arbetar som konditor så de fick bröllopstårtan som present av henne!

     
    Festen hölls i deras egen trädgård i ett partytält. 

    Jag vet att alla inte har såna här kontakter men det enda de behövde betala för var hyrtältet och hyra av stolar och bord, sina egna kläder, ringarna samt alkoholen (inköpt i Tyskland). :) 

    Så det går om man har bestämt sig för att spara in! 


    Hoppas detta var till någon hjälp, lycka till! 

  • Äldre 11 Jun 16:20
    #2

    Hej! 
    Jag vill bara boosta dig lite och säga att det är klart att det måste gå att lösa! 
    Är medveten om att inte alla kan gör på det här viset, MEN:

    Min syster gifte sig för 2 år sen, 85 gäster och det kostade dem ca 15.000 bara.
    Nu har hon en klädstil och livsstil som gjorde att en klassisk vit (och dyr) brudklänning inte var riktigt lika kul och passande som den sjömansklänning och rockabilly-stil som det blev. 

    Alla av de närmsta gästerna gav lite till bröllopet, som bröllopspresent! 

    Min present till dem var att jag fixade allt med hennes utseende att göra, köpte in smink och stylade henne den dagen, med smink och håruppsättning (i rockabilly-stil) samt att jag betalade alla blommor. (brudbukett, tärnornas buketter och brudgummen och bestmans knappnålsblommor och blommor till kyrkan). 

    Min mamma och brudgummens föräldrar hjälpte till att laga maten, städa och diska. 
    Vi hjälpte alla till före bröllpet att ställa iordning allt och maten var buffé, så det behövdes ingen serveringspersonal.

    Brudgummens syster var fotograf.
    En av deras vänner ägde en gammal amerikansk limmo som de åkte i. 
    Deras bästa vänner stod för inköpet av maten och en av dem arbetar som konditor så de fick bröllopstårtan som present av henne!

     
    Festen hölls i deras egen trädgård i ett partytält. 

    Jag vet att alla inte har såna här kontakter men det enda de behövde betala för var hyrtältet och hyra av stolar och bord, sina egna kläder, ringarna samt alkoholen (inköpt i Tyskland). :) 

    Så det går om man har bestämt sig för att spara in! 


    Hoppas detta var till någon hjälp, lycka till! 

  • Anonym (TI)
    Äldre 11 Jun 16:33
    #3

    Hej! 
    Har skrivit detta inlägg förut i en annan tråd, vill bara sprida kunskapen angående alkoholinförsel!

    Det är enligt lag ej tillåtet att föra in alkoholvaror för någon annans räkning. Om ni ska skicka sändebud måste personen som utför transporten ha ett ledsagardokument och ni måste ställa säkerhet till Skatteverket. (Betala in skatten i förväg). Att chansa kan bli en dyr affär då Olovlig förflyttning av punktskattepliktiga varor kan ge fängelsestraff och dryga böter. 

    Däremot kan ni själva ta bilen över till Tyskland/Danmark och föra in en mängd alkohol om det är för eget, eller din närmaste familjs (de som bor under samma tak) bruk. 
    Bröllop ligger under denna kategori och de riktlinjer som Tullverket lämnat ut angående hur mycket man får föra in inom EU är som sagt en riktlinje. 
    Kan ni bevisa att ni ska gifta er och ämnar ha alkoholen till detta tillfälle är det fullt lagligt att ta in det utan att ställa säkerhet. 
    Spara kvittona tills ni kommit hem som ni kan visa upp för Tullverket samt ta gärna med någon form av bevis för ert bröllop, det underlättar handläggningen vid ev. kontroll. 

    Undvik att beställa på internet och få det hemkört, ni är fortfarande skatteskyldiga för den alkohol ni för in. Företagen som jobbar med detta undviker gärna att berätta detta! 

    Ursäkta den anonyma signaturen, är blivande brud som alla andra här inne, men arbetar med detta. Vill gärna hjälpa till att sprida kunskapen men vill inte få påhopp pga mitt yrke. :) 
    Svarar dock gärna på frågor! 

  • Äldre 11 Jun 16:53
    #4

    Om vi skulle ha haft någonstans att vara så hade vi kunnat tänka oss knytis - där vi i så fall skulle ha stått för alkohol, tallrikar, bestick och tårta. Och att maträtterna från våra gäster skulle ersätta bröllopsgåvor. 

    Det borde ju hålla ner kostnaderna samtidigt som alla blir mätta, nöjda och glada. :)

  • Äldre 11 Jun 17:26
    #5
    Anonym (TI) skrev 2014-06-11 16:33:03 följande:

    Det är enligt lag ej tillåtet att föra in alkoholvaror för någon annans räkning. Om ni ska skicka sändebud måste personen som utför transporten ha ett ledsagardokument och ni måste ställa säkerhet till Skatteverket. (Betala in skatten i förväg). Att chansa kan bli en dyr affär då Olovlig förflyttning av punktskattepliktiga varor kan ge fängelsestraff och dryga böter. 


    Och det var inte alls så jag menade...
    Jag sa inte att dom skulle skicka iväg ett gäng att handla ÅT dom. 


    Däremot (när makens kusin skulle gifta sig och dom frågade) så sa tullverket att dom bara fick föra  in en viss mängd / person som var med på resan oavsett vad anledningen var. Så dom åkte 6 personer för att få ta med sig hem det dom behövde.
    Om dom hade fått svaret att dom fick föra in det dom behövde på egen hand så hade dom ju sluppit betala resan och boende för 1 föräldrapar och 2 syskon också... Tror dom hade föredragit det ;) 


    Bra om du rätar ut frågetecken. 
    Jag trodde dock att det stämde eftersom det kommer från Tullverket direkt 

  • Anonym (TI)
    Äldre 11 Jun 17:58
    #6

    När var detta (vilket år) och vilket land handlade de ifrån? 

    Förenklat ledsagardokument tillkom 2008 och gäller för resor inom EU. 

    Det är ett märkligt svar de fått, hur fick de detta svaret från Tullverket, ringde de TullSvar eller pratade med en tjänsteman? 
    Förstår att de gjorde på det sättet som de gjorde efter ett sådant svar, det är inte det jag ifrågasätter, utan vill bara reda ut hur det kunnat bli så fel i informationen! :)

    Som jag skrev tidigare, man får ta in alkohol för eget bruk (samt närmaste familj = de som bor under samma tak som är över 20 år). I detta ingår även bl a bröllop. 

    Det finns riktlinjer gällande införsel av alkohol från ett EU-land:
    10 liter sprit
    20 liter starkvin
    90 liter vin 
    110 liter öl

    Detta är som sagt en riktlinje och en bedömning görs subjektivt av den tulltjänsteman som gör kontrollen om detta är för privat eller kommersiellt bruk, är man genuin och inte ämnar att sälja alkoholen kommersiellt så känner tjänstemännen av det rätt fort. (Vi är vana vid den här sortens trafik och har hört alla historier). Har man dock med sig någon form av bevis att man ska ha ett bröllop underlättar det kontrollen. 


    Det är ju den illegala marknaden vi vill åt, (de som säljer alkoholen till ungdomar på stan t ex) inte försvåra bröllopsfester! :)  
  • Äldre 11 Jun 19:20
    #7

    Tror det var 2006-2007 nånting. Håller inte riktigt ordning på andras bröllopsdagar ;) 


    Vad jag vet så hade dom mailat, dom hade i alla fall fått det skriftligt (och hade en kopia med sig när dom åkte)

    Jo jag förstår problemet med vidareförsäljning...

    När du ändå svarar så kan du kanske sätta punkt för en diskussion som gått här på BT i flera år.
    Om man köper alkohol från Tyskland - får man då "sälja" det i en betalbar oavsett hur lågt pris man tar? 
    Jag är på nej-sidan ;) 

  • Äldre 11 Jun 19:37
    #8

    För att återgå till TS fråga nu.


    Hon skriver att dom vill bjuda på mat och dryck 
    För mig känns det inte riktigt rätt att ge råd om att använda gästernas kunskaper och hjälpsamhet för att hålla kostnaderna nere när frågeställningen är som den är ;)

    Oavsett hur bra dom råden är annars när det gäller att hålla nere kostnaderna :)
    För man bjuder ju inte om någon annan betalar - oavsett om det är med tid, kunskap, material eller rena pengar...

    Som sagt, allt är relativt.
    Börja med att göra en budget. Och gör den då precis som ni vill ha den, vad skulle saker få kosta om ni inte behövde vända på slantarna.


    Sen börjar ni stryka saker, både helt och delvis... Vissa saker behöver ni kanske inte ha alls, andra saker behöver inte kosta så mycket.
    Vad är realistiskt att ni ska kunna göra själva?

    Alltså ni kan inte komma undan med samma summa för 130 gäster som ett budgetbröllop med 15 gäster. Men det tror jag inte att ni hade trott heller ;) 

  • Anonym (TI)
    Äldre 11 Jun 20:36
    #9

    Aha, före alkohollagen gjordes om. Hoppas vi rett ut det nu då! :) 

    Hehe nej du har helt rätt! Det är inte tillåtet att ta betalt för alkoholen, inte för något pris alls! 

    Ursäkta för trådstölden, TS. 

  • Äldre 11 Jun 20:50
    #10
    Anonym (TI) skrev 2014-06-11 20:36:16 följande:

    Aha, före alkohollagen gjordes om. Hoppas vi rett ut det nu då! :) 

    Hehe nej du har helt rätt! Det är inte tillåtet att ta betalt för alkoholen, inte för något pris alls! 

    Ursäkta för trådstölden, TS. 


    Bra :) 
  • Äldre 12 Jun 09:07
    #11

    Tusen tack för alla smarta tips! Det stämmer att vi vill bjuda på mat och dryck till maten. Just nu lutar det åt någon form av buffé samt eventuellt helgrillad gris. Jag och min m2b har redan planerat in att åka till Tyskland nästa vår för att inhandla dryck. Vi kommer att ta hjälp av min syster som fotograf, 2 kompisar som ska sjunga i kyrkan, en annan kompis som är florist får göra brudbukett samt min svärmor som får fixa mitt hår (hon är frisör). Som sagt vill vi bjuda på maten och vill inte ha knytkalas eller att gästerna får betala, även om det blir betydligt billigare. Det vi funderar på nu är om vi ska skippa festen ute hos mina föräldrar och istället gifta oss och ha festen i våran hemstad (där 2 av 3 av gästerna bor) mina föräldrar bor i en annan stad där ingen (förutom min mor och far) bor. Vi har hittat en lokal som rymmer så många gäster samt har bord och stolar som ingår. Det känns som om det kommer kosta lika mycket som att hyra in tält samt bord och stolar.

  • Äldre 12 Jun 09:43
    #12

    Ju färre som behöver resa - destå mindre problem med logistik, att folk inte kan komma eller måste åka tidigt osv...
    Och det blir enklare för er att göra saker själva, för även om du har dina föräldrar på gården där så är du ju inte där själv hela tiden :)

    Att hyra ett tält för så många personer kan gå på upp emot 50.000:- 
    Det finns billigare och det finns dyrare, men alla "vettiga" alternativ vi kunde hitta när vi letade till vårt bröllop låg i den prisklassen. Vi ville då ha plats över för lite mer än bara sittande gäster så vi hade behövt ha ett för ca 100 pers eller mer även om vi bara räknade med ca 80 (blev 64)...
    Dom där stora tälten är riktigt svindyra pga att det kan behövas specialkompetens / specialutrustning för att montera upp och ner och det är alltså inget man själv åker och hämtar, stoppar i släpvagnen och slänger upp på en kvart ;) 
    Ni skulle antagligen behöva hyra bajamajor också om inte dina föräldrar har tillgång till flera toaletter (mer än 2 liksom) 

    Så ja att lägga pengar på en lokal hemma hos er kan vara bra på fler sätt än ett :)
    I lokaler som rymmer så många personer finns ofta ett kök som funkar att i alla fall värma mat i åt så många. En hushållsugn klarar ju inte hur mycket som helst liksom :) 

    Jag skulle  kört på det :) 

  • Äldre 12 Jun 11:18
    #13

    Tack för det chicita! Vi har faktiskt idag fått tag på en lokal som rymmer alla gäster för 300:- i timmen, för en tusenlapp till så dukar dom och kök finns också i lokalen vilket underlättar väldigt. Så nu är datumet bestämt till 1 augusti 2015. Herregud vad fort allt går...frieri i lördags och nu är kyrka och lokal bokad.

  • Äldre 12 Jun 11:58
    #14

    Åh grattis :D


    Vilket fynd. 
    Och vilken enorm minskning i stress när ni blev av med dom bitarna :) 
    Lycka till, ha en underbar dag - och kom ihåg att det ska vara roligt att både planera, genomföra och minnas :) 

Svar på tråden Budgetbröllop men med många gäster...går det?