• Äldre 9 Jun 22:54
    5444 visningar
    10 svar
    10
    5444

    Billigt - inte lurad! i STHLM!

    Hade en florist som ville ha 3500 kr för arbete och konsultation. Totalt 12.500 kr, men vi fick rabatt på 2.500 kr.

    Efter egen konsultation och påhitt, beställde jag av en kanonbra handlare på hötorget. Jag beställde och betalade 2600 kr för brudbukett, tärnbuketter, 10 st kavajrosor, och en massa murgröna i påsar om 10 st, till bordsdekoration och massor med rosa rosor. Hela huset fyller är nu fullt med rosa rosor!
    Fick extra blommor på köpet och är supernöjd! Våga vägra alla kostnader!!
    Klippte av rosorna och lade dem i ett glasfat med gröna rosblad, fantastiskt vackert! och murgrönor runt omkring!

  • Svar på tråden Billigt - inte lurad! i STHLM!
  • Äldre 23 Jun 20:41
    #1

    Tack för tipset.

  • inkanp
    Äldre 24 Jun 09:11
    #2

    Har du några bilder? :)

  • Äldre 24 Jun 12:42
    #3

    tyvärr är det ju så att det magiska orden bröllop gärna ökar priserna till det dubbla eller trippla (eller hur man nu säger =P )

    Alltid bäst att försöka själv Finns så många bra filmer på youtube och liknande
    Dessutom finns det så många bra och billiga verktyg på nätet
    wedshop.se till exempel

  • Äldre 25 Jun 11:06
    #4
    +1
    IdaMarie skrev 2014-06-24 12:42:56 följande:

    tyvärr är det ju så att det magiska orden bröllop gärna ökar priserna till det dubbla eller trippla (eller hur man nu säger =P )

    Alltid bäst att försöka själv Finns så många bra filmer på youtube och liknande
    Dessutom finns det så många bra och billiga verktyg på nätet
    wedshop.se till exempel


    Att de läggs på de dubbla eller trippla på priset bara för att man nämner ordet bröllop är i de allra flesta fall en myt. Tyvärr så finns det rötägg även inom blomsterbranchen men de allra flesta butiker är seriösa. Snarare så har jag märkt många butiker som inte vågar ta betalt för allt arbete som de lägger ned. En brudbukett innebär mycket tid och energi och det måste man som florist ta betalt för om man inte skall gå back på en brudbeställning.

    För att kontrollera vad man betalar för så kan man alltid be om en prisspecifikation  Då får man en bättre förståelse för vart pengarna går och då kan man även se om det är ett oseriöst bolag :)
  • Äldre 25 Jun 11:50
    #5
    +1
    Sara1991 skrev 2014-06-25 11:06:48 följande:

    Jepp... precis som Sara1991 skriver... Det gäller alla aspekter med bröllop.
    Det blir inte automatiskt dyrare - däremot har man ofta som brud mer krav på att floristen/bagaren/frisören osv ska lägga mer tid på en och tid = pengar.
    Först går det åt tid till konsultation - vad är det egentligen du vill ha?
    Sen ska det räknas ut material och arbetskostnad = arbetstid
    Materialen är ofta dyrare, speciellt om det ska vara en viss nyans eller en viss sorts blomma... Då måste det specialbeställas... Och specialbeställningar kostar mer.
    Det tar också längre tid att göra en droppformad bukett än en enkel handhållen eller en sån man bär över armen.
    Sen finns det alltid rötägg. Men generellt så är det inga hemliga "bröllopspåslag" på notorna. Utan högre kostnader beror på högre krav, mer tid och sådana bitar.


    Som exempel.
    Om du går in till en florist och säger "jag ska gifta mig i morgon och jag vill ha en enkel bukett. Gärna rosor, min klänning är i spets och vi har lite gammaldags stil på det hela, den får kosta max XXXkr"...


    Ja då får du de blommor som finns i butiken, du betalar precis som om du hade gått in och sagt "jag vill ha en morsdags-bukett, gärna rosor och lite romantisk / shabby chic, den får kosta max XXXkr"


    Men om du går in och säger "jag gifter mig om 6 månader, jag vill ha Austinrosor i XXX-färg och YYY-blommor i ZZZ-färg, den ska vara droppformad med pärlor mm och jag har en bild här på hur den ska se ut och tygprover så att du kan se dom exakta färgerna den måste matcha". Tja... då blir det kanske extra konsultationer för att du vill se hur det går, dom måste ta hem provkollektioner på blommor så du kan komma in och kolla färgerna (extra konsultationer :P)... osv osv. Så det är klart det kostar mer då...


    Sen bör man ju också tänka på att i en vanlig "gå bort-bukett" så lägger man ofa in mer grönt för att fylla ut, medan i brudbuketterna så vill de flesta ha mycket blommor och lite grönt. Sånt kostar också.
    Men som sagt, om du inte har så stora krav på exakt utseede på buketten så kan du lämna enkla önskemål (ungefärlig färg, form och maxpris) och kunna få en riktigt snygg och maffig bukett till ett väldigt bra pris.


    Jag beställde en bukett man bär över armen, jag önskade vita kallor, något gräs och trollhassel men det var ok att blanda i andra blommor också bara dom var vita. Och så två små buketter (mer en enkel blomma) till tärnorna och satte ett maxpris (1500
    Sen gick min mamma bort och jag ville göra en minneshörna åt henne så jag bad floristen lägga till en liten miniversion av kistdekorationen med röda rosor och prärieklockor, vi pratade dock inte pris just då. Jag mådde inte så bra att jag orkade tänka så långt.


    När maken åkte och skulle hämta och betala så vart totalsumman under det vi kommit överens om trots att jag la till en extra dekoration. 
    Anledningen till att det blev så = hon kunde arbeta med de blommor hon hade hemma, ingen specialbeställning var nödvändig så hon kunde avvakta och få bättre priser :) 

  • Äldre 19 Jan 19:56
    #6

    Hej, vilken bra idé!!!
    En fråga, hur långt innan beställde du av dem? Och, tänkte du på om de hade Brudslöja? :)

  • Äldre 20 Jan 09:18
    #7

    vi får se hur vi gör med blommor.
    Mina föräldrar lyckas alltid ha sjukt fina blommor i sin trädgård, så de frågade om de skulle anlägga tre stora rabatter till med de blommor vi vill ha så skall de se om de kan odla fram massor.


    Tycker sådan är kul så vi får se hur mycket vi behöver köpa i slutändan men då kommer vi troligen köpa av en handlare på ett torg för de har galet fina blommor och priserna är oslagbara


    Live free, ride free
  • Äldre 27 Jan 12:43
    #8

    Det blir många timmars arbete som behövs betalas för. Ett hantverk som vilket annat och blommor är dyrt. Förstår kostnaden som floristen begärde. Kul att det blev bra ändå. =)

  • Äldre 27 Apr 10:22
    #9

    Jag har beställt blommorna hos en florist, dels för att få precis det jag vill ha, samt att jag vet tt den floristen har BRA kvalitet på sina blommor. Brudbukett, 3 st tärnbuketter, 2 corsage plus lite extra grönt till dekorationerna går på 1600...fast då har ju jag en del rätt dyra blommor. Binder själv alltså, för att vara säker det blir som jag vill

  • Äldre 27 Apr 15:54
    #10
    Zarah516 skrev 2015-04-27 10:22:32 följande:

    Jag har beställt blommorna hos en florist, dels för att få precis det jag vill ha, samt att jag vet tt den floristen har BRA kvalitet på sina blommor. Brudbukett, 3 st tärnbuketter, 2 corsage plus lite extra grönt till dekorationerna går på 1600...fast då har ju jag en del rätt dyra blommor. Binder själv alltså, för att vara säker det blir som jag vill


    Det var ett bra pris för allt du får :)
Svar på tråden Billigt - inte lurad! i STHLM!