• Frults

    Hur gör vi med drycken?

    Hallå!

    Vi har ca 65 gäster som är utplacerade på 6 st bord. Bordsplaceringen sitter runt vinglasen i form av ett hjärta. Vi har en bar i lokalen där det är tänkt att man efter maten får köpa dryck för 5 kr/st. Stämningen och lokalen är väldigt avslappnat men romantisk.

    Så min fråga är. VAR har vi drycken under middagen? Tar man sitt glas, går till baren och får det påfyllt? eller ställer vi ut vin karaffer och öl och cider på borden?

    Jag tänker att det kan se fult ut med burkar på borden och att det pajar dukningen lite, men samtidigt så kanske det känns jobbigt att hämta båda tallrik och glas och gå och ta det man vill ha?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hur gör vi med drycken?
  • Chicita

    Ställ ut karaffer med vatten och vin (antingen rött eller vitt, inte båda... alltså det som passar bäst till den mat ni serverar) och vill man ha något annat så får man gå till baren :) 
    Då kommer ni säkert halvera springet till baren i alla fall så borde det gå lite smidigare :)

  • Frults

    Vi planerar att båda ha kött och fisk i buffén. Så båda vinen måste nog vara framme tror jag.. hmm, vad skulle du föredragit själv? som gäst?

  • Chicita

    Hmm... 


    Jag föredrar rödvin till den mesta maten, men just fisk är svårt att sätta ihop med rödvin.


    Vad kommer ni ha mest av? Kött eller fisk?
    Om ni har (exempelvis) 2 kötträtter och 1 fiskrätt så är det kanske bättre att ha rött på borden.


    Om ni kör 1 varm fiskrätt + kallskuren lax osv och bara 1 kötträtt så kanske vitt vin är bättre...

  • carola78

    Vi ska ha buffé och kommer ställa ut vinflaskor och ölflaskor på borden. Ölflaskor ser bättre ut än burkar. Efter maten kommer vi köra vintetra och ölburkar som gästerna själva får ta när de känner för det

  • tr3apor

    Vi kommer ha både vitt och rött på borden. Förstår inte varför man inte skulle kunna ha det? Vi har flera gäster som exempelvis bara dricker vitt även om det passar bättre med rött till maten.

  • Chicita

    Visst KAN man ha både rött och vitt, det finns inga förbud mot det. Dryckespolisen kommer inte och blåser av festen ;) 

    Men om man nu inte vill ha så mycket på borden för att man tycker att det sabbar dukningen så är det bra att välja en sort att ha på bordet, och så får resten finnas i baren.


    Även att bara ha något alternativ på borden gör att flera personer inte kommer behöva stå i ytterligare en kö, och gör det alltså smidigare, utan att man för den sakens skull ska behöva ha massa alternativ framme.

  • Frults

    Jag tror att vi ska ställa vinflaskor utan etiketter som karaffer liksom. Så får det vara vitt, rött och vatten på bordet. Öl och cider får man hämta i baren, Och efter middagen får man även ta vin i baren. Tror det blir minst rörigast så..

    Tack för er input!

  • Chicita
    Frults skrev 2014-06-10 11:25:10 följande:

    Jag tror att vi ska ställa vinflaskor utan etiketter som karaffer liksom. Så får det vara vitt, rött och vatten på bordet. Öl och cider får man hämta i baren, Och efter middagen får man även ta vin i baren. Tror det blir minst rörigast så..

    Tack för er input!


    Bra beslut :) 


    Den här typen av flaska är riktigt bra för både vin och vatten i och med att du lätt kan korka igen den så att ni kan ställa fram i god tid utan att riskera att det kommer ner skräp (eller djur, flugor dras ju gärna till vin)  (om du vill ha det enhetligt)


    På så sätt kan ni köpa billigare box-vin och det blir ändå inte någon större prisskillnad i slutänden.


    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30213552/

Svar på tråden Hur gör vi med drycken?