• mollan91

mottagningen långt ifrån kyrkan

hej vad tycker ni är passade på hur långt det ska vara mellan kyrkan och lokalen??

antingen i mil eller i min mellan
    vad är rätt o fel??

jag vill gärna ha med både min sambos hemstad och min.
    kyrkan i ena och lokalen i andra staden.

vill gärna veta vad ni tycker eller vad ni kommer att göra eller har gjort??

Planerar mitt underbara bröllop i 2015 MAJ
  • Svar på tråden mottagningen långt ifrån kyrkan
  • Chicita

Är det långt mellan lokalen och vigselplatsen så kommer nog inte alla att kunna delta på båda ställena.

Det är nästan säkert...
    Vissa kan ha svårt nog att ta sig till ena staden. Och att då sitta och åka emellan (speciellt om man kanske inte kommer från någon av dom) kan vara näst intill omöjligt.
    Sen beror det ju mycket på hur det går med allmäna kommunikationsmedel (bussar, tåg osv) både så man kan ta sig till vigsel, mellan vigsel och fest och hem.

Det kan också betyda att många måste avbryta festligheterna tidigt för att åka hem. Eller att många tar bilen (för att det är mest praktiskt) och därför inte blir med på "festen" sen då dom måste kunna köra hem...

• Nyfiken gul , nu fru

beror på hur långt vi pratar här, max 20-30 min restid är okej för att ta sig mellan plats A och B 

sen får man också ta i beräkningen varifrån gästerna startar... 

Först måste dom starta i sina hem i Ö-stad och ta sig bröllopsklädd till kyrkan i B-stad vilket är x antal mil i första svängen,  sen från kyrkan ytterligare några mil bröllopsklädd till C-stad för festligheter  och sen ta sig vid midnatt hem många mil tillbaka från C-stad, via B-stad ända hem till Ö-stad....       

Det blir många mil i kostnader och innebär det i logistik att många måste övernatta i staden där festen är alternativt åka tillbaka till staden där kyrkan ligger för övernattning så blir det jobbigt. 
    Många kanske måste hålla sig nyktra för att kunna via logistik ta sig tillbaka till hemstad eller övernattning och det känns väl inte så kul. 

Att hoppa på en buss eller måste krångla via taxi för att ta sig hem är inte vad man vill göra som festklädd gäst.

Ska ni ha fest o vigsel på olika ställen måste egentligen ni som brudpar kunna erbjuda möjligheter till skjuts eller övernattning för att så många gäster som möjligt ska kunna vara med. 

• Äppelpaj

Vi har 25-30 min från kyrkan till festen. Vi har ordnat en (för gästerna) kostnadsfri buss från kyrkan till festen och sedan från festen in till centrala stan. Ca hälften av gästerna har anmält sig till bussen (35 av 68). Kan vara ett tips om ni har möjlighet att ordna det! :)

• mollan91

på den ev tänkta lokalen är det ca 45 min mellan.

Planerar mitt underbara bröllop i 2015 MAJ
  • filibustern

vi kommer ha tre mil mellan kyrka och festlokal. meeen så bor vi på ett ställe där man ofta kör långa sträckor. så det är rätt så standard här. tar 20-25 min att köra

• Nyfiken gul , nu fru
    mollan91 skrev 2014-06-02 20:59:34 följande:

på den ev tänkta lokalen är det ca 45 min mellan.

det är 45 min mellan kyrka o festlokal?

Hur långt har gästerna att åka hemifrån sig själva och till kyrkan då? 
  • Alyllyra

Några vänner till mig hade festen på ett hotell och vigseln vid sin sommarstuga. Alla gästerna samlades vid hotellet en given tid (de flesta bodde på hotellet) och tog en gemensam buss som brudparet hade bokat till vigselplatsen. Därefter var det vigsel, och sen gick bussen tillbaks igen.
    Bussresan tog ca 30 min.

Jag tycker inte att det är några konstigheter om det känns motiverat att ha vigseln/festen på avstånd. På ett bröllop i Stockholm har vi en gång kört i nästan en timme mellan vigsel och fest, och det var ingen lång sträcka utan berodde mest på bilköer. Men ni som brudpar kan ju förenkla för gästerna genom att tex hyra in bussar eller ordna samåkning eller nått annat som gör det smidigare.

• a ring on my finger

Vi har ca 20-30 minuter mellan våra lokaler.
    För att underlätta för gästerna och skapa en bra stämning från början har vi hyrt en buss som gästerna får betala en liten slant för om de vill åka med.

• Ninisen

Vår festlokal ligger ute i skogen, men vi har inte ordnat varken buss eller skickat taxinummer till gästerna. De flesta av våra gäster bor inte på orten som ligger närmst festlokalen, men lokalen har 40 övernattningsplatser som de mest långväga gästerna kommer att kunna utnyttja.
    Visst är det fin service att erbjuda skjuts men ingenting som jag som gäst skulle förvänta mig, har varit på bröllop med vigsel och fest med ganska långa avstånd mellan, men det har jag aldrig sett som ett problem.

Svar på tråden mottagningen långt ifrån kyrkan