• Forumvärd

    Köper eller hyr du din brudklänning

    Hur kommer du att göra med din brudklänning?
    Kommer du att köpa eller hyra den?
    Eller är det kanske så att du använder en klänning som du ärvt eller sytt själv?
    Berätta gärna i tråden och har du ett foto så ladda gärna upp det i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper eller hyr du din brudklänning
  • filibustern

    jag har köpt, men inte ny, köpte begagnad på blocket. 1000kr (+350kr för skor som är lite för små, samt en "päls"jacka) har bara bild på klänningen dock. säg gärna vad ni tycker^^ är som kluven, älskar att bära den, och på de två senare bilderna ser den riktigt bra ut, men rakt framifrån ser jag.. kort och tjock ut... på nå vis... 

  • Amandicus
    Fillibustern: Du ser absolut INTE tjock ut! Är du tokig? Tycker den är jättejättefin på dig, släpet är ju jättefint och så draperingen... mums! 

    Jag har redan köpt min drömklänning, är väldigt lik min fantasi! Några ändringar ska göras, men vi har sagt 2016 så tid finns att skissa och fundera på den. :) 
  • Chicita
    filibustern skrev 2014-06-02 10:07:50 följande:

    jag har köpt, men inte ny, köpte begagnad på blocket. 1000kr (+350kr för skor som är lite för små, samt en "päls"jacka) har bara bild på klänningen dock. säg gärna vad ni tycker^^ är som kluven, älskar att bära den, och på de två senare bilderna ser den riktigt bra ut, men rakt framifrån ser jag.. kort och tjock ut... på nå vis... 


    Den såg nästan ut att vara för stor för dig.
    Kolla om det går att justera passformen lite så kommer du nog känna dig finare :) 


    Men jag håller med Amandicus - du är absolut inte tjock :) 

    -----------------------------------------------------
    Min egensydda klänning har jag visat så mycket så jag hoppar över det här, jag röstade i alla fall på "annat" eftersom jag sydde den själv 

  • filibustern
    Amandicus skrev 2014-06-02 15:17:02 följande:
    Fillibustern: Du ser absolut INTE tjock ut! Är du tokig? Tycker den är jättejättefin på dig, släpet är ju jättefint och så draperingen... mums! 

    Jag har redan köpt min drömklänning, är väldigt lik min fantasi! Några ändringar ska göras, men vi har sagt 2016 så tid finns att skissa och fundera på den. :) 
    Chicita skrev 2014-06-02 15:22:17 följande:

    Den såg nästan ut att vara för stor för dig.
    Kolla om det går att justera passformen lite så kommer du nog känna dig finare :) 


    Men jag håller med Amandicus - du är absolut inte tjock :) 

    -----------------------------------------------------
    Min egensydda klänning har jag visat så mycket så jag hoppar över det här, jag röstade i alla fall på "annat" eftersom jag sydde den själv 




    tack så mycket! ne jag ÄR inte tjock, men jag täntke jag SYNTES tjock :P har dessutom gått ner några kilon sen det där kortet. älskar att ha på mig den, sitter som ett SMÄCK! det enda är väl att mina boobs inte fyller ut riktigt, men det syns ju inte :P dock kan det vara att den SER för stor ut på mig som jag ser större ut? för som skrivet, den sitter skitbra, det är nästan så att jag inte får igen dragkedjan ibland :P (men den är inte för trång), det kan ju kanske vara hur vecken ligger som gör att den ser lite stor och konstig ut över bysten och det.. men när jag tog bild så var jag inte så noga med hur vecken låg eller nåt. :P

    älskar din egensydda klänning chicita! 
  • Chicita

    Ja jag tror att den kommer se ut att sitta bättre om du lägger vecken i tyget bättre till rätta :) 


     


    Tack :) 

  • Amandicus

    Tycker inte att den ser för stor ut heller.. Den är ju draperad och veckad.. Tycker att den faller jättebra! Så du ser varken för liten ut för klänningen eller stor ut! :) Här är ni en sneak peak på min (enda bilden jag har, har bara provat klänningen två gånger och det är ju ett tag kvar såatteh..)



    För stor upptill och utan underkjol. Kommer vara stooooor och a-linjeformad i släpet. Är så taggad och glad att jag kan ta saker i lugn och ro :)

  • Nyfiken gul , nu fru

    svarar annat då jag har två bröllop bakom mig

    Första gången jag gifte mig hyrde jag klänning , en stor krinolinbakelse med pärlor och rosa tygrosor och spetsar och volanger och gud vet vad. Den var jättevacker enligt dåtidens rådande brudmode (1996)   

    När jag sen gifte om mig 2005 så köpte jag klänningen second hand och sydde om den efter mina mått och önskemål.  En 80-tals gräddmaräng blev en ärmlös dröm . 

  • Betty84

    Köpte ny, och dumt nog granskade jag inte kvaliteten på klänningen innan jag tog hem den. 

    Väl hemma såg jag att det var ett hål på ca 1 cm, svarta och bruna fläckar här och var och spetsen såg nött ut...

    Så kort och gott, hela klänningen såg begagnad ut. 

    Efter att ha gråtit en skvätt så blev det en tripp tillbaks till butiken. Hon lovade att klänningen var fabriksny och att hon inte förstod hur den kunde ha så många fel. Dessa lovade hon att åtgärda. 

    Nu en månad senare har jag ännu inte hört något. Med 25 dagar kvar till vigseln börjar jag få lite panik. Det handlar tll viss del om pengarna jag lagt ut, men även det faktum att jag drar en stor storlek (44) så det är inte bara att studsa in i en butik och köpa en sample dress för min del. 

  • Zarah516

    Betty84 - låter som en bra ide att vana för den butiken. Jag är 99% säker på att jag ska köpa min klänning i Stockholm, hittat min drömklänning på nätet, men åker ju o provar innan jag beställer den!

  • Himla
    filibustern skrev 2014-06-02 16:11:46 följande:
    Chicita skrev 2014-06-02 15:22:17 följande:

    Den såg nästan ut att vara för stor för dig.
    Kolla om det går att justera passformen lite så kommer du nog känna dig finare :) 


    Men jag håller med Amandicus - du är absolut inte tjock :) 

    -----------------------------------------------------
    Min egensydda klänning har jag visat så mycket så jag hoppar över det här, jag röstade i alla fall på "annat" eftersom jag sydde den själv 




    tack så mycket! ne jag ÄR inte tjock, men jag täntke jag SYNTES tjock :P har dessutom gått ner några kilon sen det där kortet. älskar att ha på mig den, sitter som ett SMÄCK! det enda är väl att mina boobs inte fyller ut riktigt, men det syns ju inte :P dock kan det vara att den SER för stor ut på mig som jag ser större ut? för som skrivet, den sitter skitbra, det är nästan så att jag inte får igen dragkedjan ibland :P (men den är inte för trång), det kan ju kanske vara hur vecken ligger som gör att den ser lite stor och konstig ut över bysten och det.. men när jag tog bild så var jag inte så noga med hur vecken låg eller nåt. :P

    älskar din egensydda klänning chicita! 
    Ja den ser lite stor ut på dig, men som sagt du ser inte alls tjock ut, men saknas det inte en underkjol?
  • filibustern
    Himla skrev 2014-06-03 06:06:26 följande:
    Ja den ser lite stor ut på dig, men som sagt du ser inte alls tjock ut, men saknas det inte en underkjol?
    har ingen underkjol, har funderat på det, meeen ja tror itne hon som hade den före mer heller hade en.. oavsett vet jag itne vad jag ska ha för underkjol, vad det kostar och om vi har råd. 
  • Forumvärd
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-06-02 18:22:07 följande:

    svarar annat då jag har två bröllop bakom mig

    Första gången jag gifte mig hyrde jag klänning , en stor krinolinbakelse med pärlor och rosa tygrosor och spetsar och volanger och gud vet vad. Den var jättevacker enligt dåtidens rådande brudmode (1996)   

    När jag sen gifte om mig 2005 så köpte jag klänningen second hand och sydde om den efter mina mått och önskemål.  En 80-tals gräddmaräng blev en ärmlös dröm . 


    Samma här
    Jag gifte mig första gången 1991 och såg ut som en vit bakelse. Det var bara strösslet som fattades
    Kände mig så vacker men nja brudklänningarna på den tiden var inte smickrande.
    Den hyrde jag.

    Andra och sista gången så köpte jag en klänning. Den var blå med blommor och mer en balklänning än en brudklänning. SÅ nöjd med den och den finns här hemma i garderoben.
  • AkJ

    Jag låter en sömemrska sy upp en klänning. Har alltid sagt att jag ska göra det, och har inte ens varit i butiker och tittat. :)


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Himla
    AkJ skrev 2014-06-03 10:52:58 följande:

    Jag låter en sömemrska sy upp en klänning. Har alltid sagt att jag ska göra det, och har inte ens varit i butiker och tittat. :)


    Jag med denna gång men svarade ändå köpt den för det är ju inte gratis ;) självklart har min blivande som både friat och bokat kyrka nu plötsligt ändrat sig och vill rymma till Italien för att vigas istället...I så fall funkar inte den klänning jag beställt så jag försöker förmå honom att hålla sig här hemma som bestämt, samtidigt letar jag en ny... klänning alltså inte man haha.....
  • Kalejdoskop

    Jag röstade att jag köpt ny klänning. Hade innan sett ut en klänning som jag skulle beställa på nätet, en kinasida. Jag ville dock inte gå miste om upplevelsen att prova klänningar i butik, det var ett måste för mig! När vi kom till den andra butiken så fångade en klänning mitt intresse. Jag provade och föll pladask :) Så kan det gå :P

Svar på tråden Köper eller hyr du din brudklänning