• Äldre 1 Jun 08:46
    7124 visningar
    22 svar
    22
    7124

    Hur mycket måste det kosta?

    Hej allihopa!
    Jag är ny här på bröllopstorget och förlovade mig precis.
    Jag och min fästaman har planer på att gifta oss 2017, alltså om 3 år. Vi skulle gärna gifta oss redan nu men då vi vill ha ett bröllop där vi inte behöver fixa allt själva (mat, dryck, inbjudningar mm.) inser vi att vi kommer att behöva spara pengar ett tag.

    Vi kommer att vara ca 40 gäster och har räknat ut att mat + dryck inkl. tårta & kaffe samt lokalen kommer att landa på ca. 58000:- (då är DJ för 6000:- inräknat). Så det jag egentligen undrar över avseende kostnader är hur mycket allt annat behöver kosta? Hår, smink, kostym, bukett, inbjudningar, placeringskort mm.? 

    Och bör man betala för sina tärnors klänningar? Finns det någonstans man kan skära ned på kostnaderna utan att behöva göra det själv? Det är absolut inget fel med hemgjorda inbjudningar mm. (det kan i själva verket vara riktigt fint och ge ett mysigt intryck) men det är bara inte vår grej. 

    Mycket tacksam för tips!

    / Brud2017

  • Svar på tråden Hur mycket måste det kosta?
  • Äldre 1 Jun 09:18
    #1

    Vi gifter oss i sommar och är nog uppe i 70 000 kr nu. Kostaderna för oss är:

    - Ring 10 000 kr

    - kläder till båda 13 000 kr

    - fotograf heldag 7000 kr

    - catering buffé 7000 kr

    - tårta och dricka, mm 10 000 kr

    - tre personer som hjälper till med disk mm. 1500 kr

    - blommor 1000 kr

    - hår smink naglar mm 4000 kr

    - inbjudningskort, placeringskort, utsida till festprogram, tackkort fr tryckeri 2000 kr

    - lokal 1600 kr

    - övrigt 5000 kr

    - extra bilder, inredning till lokal och dukning, hotellnatt mm 8000 kr

    Vi planerar själva och har handlat dricka i Tyskland. Vi får hjälp av vänner med städning av lokalen. Vi dukar och inreder dagen innan med hjälp av vänner. Under själva festen har mina syskons vänner uppgiften att ta hand om avdukning, framdukning och diskning. I övrigt gör vi inte så mycket själva. För oss är det inte själva festen som är dyrast utan våra kläder, ring, accessoarer, fotograf som följer oss hela dagen (vår fotograf är väldigt prisvärd - har sett de som tar 20 000 för samma tjänst).

    Lycka till med planeringen!

  • Äldre 1 Jun 10:05
    #2

    Lexieli, tack för svar!

    Får man fråga vad det är för fotograf?
    Jag ser att det verkar vara vår lokal med mat, personal mm. som drar iväg. Men det är ett ställe jag absolut förälskat mig i så jag kan känna att det är värt de extra pengarna...

    Återigen tack för svar =)

  • Äldre 1 Jun 23:27
    #3

    Martin Westerstrand heter han. Han har dock höjt priserna lite nu efter vi bokade honom men det är fortfarande överkomligt :) det är bara att googla honom. Han har sin bas i Kalmar. Han jobbar inte heltid som fotograf så det är kanske därför priserna inte är lika höga som hos många andra.

    Jag tänkte med som du innan att vi ville ha allt fixat men fick inse att det var för dyrt - vi hade bara ett år på oss att spara ihop pengar.

    Har ni råd så kör på :)

  • Äldre 2 Jun 08:01
    #4

    hej!!
    gifter mig i juli 2014
    vi har 50 gäster och landar på 50000:- dock får jag hår och smink gratis då min svägerska gör det åt mig. fotograf använder vi oss av en vän så den posten är oxå gratis. tärnorna betalde sina egna kläningar men fick självklart välja vilka de ville ha.

    ju mer man kan fixa själv dessto mindre blir kostnaden:)

  • Äldre 2 Jun 11:48
    #5
    Lindatamminen skrev 2014-06-02 08:01:42 följande:

    hej!!
    gifter mig i juli 2014
    vi har 50 gäster och landar på 50000:- dock får jag hår och smink gratis då min svägerska gör det åt mig. fotograf använder vi oss av en vän så den posten är oxå gratis. tärnorna betalde sina egna kläningar men fick självklart välja vilka de ville ha.

    ju mer man kan fixa själv dessto mindre blir kostnaden:)


    Åh vad "billigt" ni kom undan, om man får säga så. :)
    Vi skulle nog kunna fixa en hel del saker som skulle sänka kostnaderna, men det är ju så bekvämt när någon annan gör det. Vi känner tyvärr ingen som kan fotografera så att vi blir nöjda och hår och smink har jag inte heller någon som kan fixa. Sen tycker jag att det kan vara lite msyigt att bli ompysslad på salong, men, då får jag skylla mig själv när det kostar.

    Det jag funderat på är om man ska skippa en DJ och bara ordna en spotify lista till bröllopsfesten. Det kan väll inte behövas så mcyket utrustning för att koppla en mobil till en högtalare? Där kan man ju i sådanafall spara en hel del eftersom att DJ kostar fr. 6000:- på hågelbyhus (där vi förhoppningsvis ska ha vårt bröllop).

    Jag betalade för min tärnklänning när jag var tärna men då fick vi också bestämma själva hur de skulle se ut. Jag tror inte att jag skulle vilja låta mina tärnonr bestämma hela själva utan jag har en idé om hur jag vill att de ska se ut och då känns det som att jag får lov att stå för kostnaden där med..
  • Äldre 2 Jun 20:18
    #6
    Brud2017 skrev 2014-06-02 11:48:40 följande:
    Åh vad "billigt" ni kom undan, om man får säga så. :)
    Vi skulle nog kunna fixa en hel del saker som skulle sänka kostnaderna, men det är ju så bekvämt när någon annan gör det. Vi känner tyvärr ingen som kan fotografera så att vi blir nöjda och hår och smink har jag inte heller någon som kan fixa. Sen tycker jag att det kan vara lite msyigt att bli ompysslad på salong, men, då får jag skylla mig själv när det kostar.

    Det jag funderat på är om man ska skippa en DJ och bara ordna en spotify lista till bröllopsfesten. Det kan väll inte behövas så mcyket utrustning för att koppla en mobil till en högtalare? Där kan man ju i sådanafall spara en hel del eftersom att DJ kostar fr. 6000:- på hågelbyhus (där vi förhoppningsvis ska ha vårt bröllop).

    Jag betalade för min tärnklänning när jag var tärna men då fick vi också bestämma själva hur de skulle se ut. Jag tror inte att jag skulle vilja låta mina tärnonr bestämma hela själva utan jag har en idé om hur jag vill att de ska se ut och då känns det som att jag får lov att stå för kostnaden där med..
    vi hade tur att hitta en billig och är väldigt duktiga på vad de gör:) 3-rätters inklusive personal 25000:- helt rimligt tycker jag och maten är grymt god:)
    jo att bli ompysslad hade varit mysigt men i min stad finns det bara en frisör som gör sådana uppsättningar och hon kostar från 3500:- :/ kände att det blir för dyrt....
    jag bestämde enbart färgen och var med när de valde ut deras tärneklänningar men 1000:- är inte jättemycket heller tycker jag...

    men bara man säger att det ska vara till ett bröllop ökar priset.... samma gällde våran tårta.. jag ringde först 4000:- skulle den kosta som bröllopstårta men sen ringde min m2b och fråga om exakt samma tårta och sa att det var till en 30-års fest och då kosta samma tårta 2500:-.... fult kan jag tycka...


  • Äldre 2 Jun 20:29
    #7

    Vi landade på ca 65000 kr för 48 gäster (inkl oss själva) med festen på restaurang som dessutom hade serveringsrätt så vi fick köpa all alkohol av dem.

    Jag ville ha ett detaljrikt bröllop men utan att betala så mycket, så mycket beställdes från England, USA och Kina. Bla köptes klänningen från Kina, och priset landade på ca 2200 kr och då ingick klänning, frakt, importavgift, sömmerska, underkjol och ett band i midjan.

    Till ringarna lämnade vi in skrotguld, så vi betalade slutligen endast 6000 kr för två ringar.
    Sen är det bra att se sig om vem man har i sin närhet. Fotografen var en gammal ridkompis, som tog en bråkdel av normalt pris, buketten gjordes av en kollega som tidigare varit florist, cupcakes också av en kollega och likadant så har jag en kollega som äger en cool gammal bil och transporterade mig och tärnorna. Mamma är scrapbook-expert och gjorde det mesta i pappersväg, dvs inbjudningar, placeringskort mm.

    Folk hjälper ofta gärna till!

    Kommentarerna nu i efterhand är väldigt positiva och vårt bröllop verkar ha gjort intryck. Vi var i ett gammalt växthus och dekorationerna hand i hand med det:



    (allt är dock inte klart på bilden ovan)

  • Äldre 2 Jun 23:55
    #8
    Caledonia skrev 2014-06-02 20:29:07 följande:

    Vi landade på ca 65000 kr för 48 gäster (inkl oss själva) med festen på restaurang som dessutom hade serveringsrätt så vi fick köpa all alkohol av dem.

    Jag ville ha ett detaljrikt bröllop men utan att betala så mycket, så mycket beställdes från England, USA och Kina. Bla köptes klänningen från Kina, och priset landade på ca 2200 kr och då ingick klänning, frakt, importavgift, sömmerska, underkjol och ett band i midjan.

    Till ringarna lämnade vi in skrotguld, så vi betalade slutligen endast 6000 kr för två ringar.
    Sen är det bra att se sig om vem man har i sin närhet. Fotografen var en gammal ridkompis, som tog en bråkdel av normalt pris, buketten gjordes av en kollega som tidigare varit florist, cupcakes också av en kollega och likadant så har jag en kollega som äger en cool gammal bil och transporterade mig och tärnorna. Mamma är scrapbook-expert och gjorde det mesta i pappersväg, dvs inbjudningar, placeringskort mm.

    Folk hjälper ofta gärna till!

    Kommentarerna nu i efterhand är väldigt positiva och vårt bröllop verkar ha gjort intryck. Vi var i ett gammalt växthus och dekorationerna hand i hand med det:

    (allt är dock inte klart på bilden ovan)


    Mysigt det ser ut!!!
  • Äldre 3 Jun 11:36
    #9

    Nu gifter vi oss inte i Sverige så jag vet inte hur relevant det skulle vara att jämföra kostnaderna.. Men om det är något jag kan tipsa om så är det vad man bör och inte bör "skala av" på ekonomiskt. Jag vet inte hur det skulle bli om man hade spotify lista istället för DJ.. En DJ känner ju av stämningen och anpassar musiken därefter- med en bra DJ så kan ju festen hålla på till småtimmarna medan en dålig sådan kan till samma grad driva folk till att gå hem. Men är det ett mindre bröllop så kanske det är lugnt att en kompis står och flippar bland låtarna, kanske trots allt inte är så viktigt..

    Det jag skulle stressa på är att investera i en bra fotograf! Alldeles för många par som jag hört gift sig i Sverige valde att låta en kompis fotografera, och alldeles för många har blivit bittert besvikna på resultaten. Tänk dig själv, maten äts up, klänningen säljs eller hängs på galje för att aldrig användas igen, sminket tvättas av.. Men fotografierna kommer ni alltid att ha kvar. Hela minnet av dagen blir liksom annorlunda om man bara kan titta tillbaka på pixelerade, otydliga amatörbilder. Av allt som går att snåla på: Snåla INTE på fotografen! Bara ett tips..

  • Äldre 9 Jun 12:18
    #10
    Caledonia skrev 2014-06-02 20:29:07 följande:

    Vi landade på ca 65000 kr för 48 gäster (inkl oss själva) med festen på restaurang som dessutom hade serveringsrätt så vi fick köpa all alkohol av dem.

    Jag ville ha ett detaljrikt bröllop men utan att betala så mycket, så mycket beställdes från England, USA och Kina. Bla köptes klänningen från Kina, och priset landade på ca 2200 kr och då ingick klänning, frakt, importavgift, sömmerska, underkjol och ett band i midjan.

    Till ringarna lämnade vi in skrotguld, så vi betalade slutligen endast 6000 kr för två ringar.
    Sen är det bra att se sig om vem man har i sin närhet. Fotografen var en gammal ridkompis, som tog en bråkdel av normalt pris, buketten gjordes av en kollega som tidigare varit florist, cupcakes också av en kollega och likadant så har jag en kollega som äger en cool gammal bil och transporterade mig och tärnorna. Mamma är scrapbook-expert och gjorde det mesta i pappersväg, dvs inbjudningar, placeringskort mm.

    Folk hjälper ofta gärna till!

    Kommentarerna nu i efterhand är väldigt positiva och vårt bröllop verkar ha gjort intryck. Vi var i ett gammalt växthus och dekorationerna hand i hand med det:

    (allt är dock inte klart på bilden ovan)


    Ser jättemysigt ut! :)
Svar på tråden Hur mycket måste det kosta?