• jessansmamma

    Vigselbutiken/Guldfynd?

    Finns det någon som ha köpt sina ringar från vigselbutiken.se? Var inne och jämförde priserna mellan vigselbutiken och guldfynd och det skiljer mellan 3-4000 mellan ringarna.. Frågan är varför så mycket?

  • Svar på tråden Vigselbutiken/Guldfynd?
  • Liem

    Vi beställde min sambos förlovningsring där. Den kom på 3-4 dagar. Dock fel ring (rätt modell stod på beställningen och värderingsintyget men fel ring låg i asken). Mailade samma kväll och ringde morgonen efter. Hon vi pratade med var väldigt trevlig och bad tusen gånger om ursäkt. Vi skickade tillbaka ringen och en ny beställning på "den riktiga" lades - vi fick till och med ändra storlek då. Tummen upp för det! Hoppas på att ringen kommer på mån/tis. Det vi borde ha tänkt på innan var att beställa ringmåttet från vigselbutiken och inte mätt på guldfynd som vi gjorde - för tydligen skiljer de sig åt. 

    Snabba, serviceminded och mycket trevliga. 
    Lycka till! 

  • Tossen

    Var helt 100% på att du inte ångrar dig! Jag försökte makulera min beställning efter 1 dag och det fick jag inte utan att "betala den avgift som det kostar dom eftersom dom redan beställt från sin leverantör".

  • iso
    Tossen skrev 2014-05-26 07:54:32 följande:

    Var helt 100% på att du inte ångrar dig! Jag försökte makulera min beställning efter 1 dag och det fick jag inte utan att "betala den avgift som det kostar dom eftersom dom redan beställt från sin leverantör".


    man har som konsument alltid 14 dagars ångerrätt på köp på nätet (långdistansköp). så jag hade inte accepterat deras avgift.
  • VANBRUUN
    iso skrev 2014-05-26 08:35:12 följande:
    man har som konsument alltid 14 dagars ångerrätt på köp på nätet (långdistansköp). så jag hade inte accepterat deras avgift.

    Hej visst stämmer det men skulle tro att vigselbutiken precis som många andra av våra konkurrenter hänvisar till detta undantag som även finns att finna under distanshandelslagen. 


     


    "2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal"


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • iso
    VANBRUUN skrev 2014-05-26 09:12:21 följande:

    Hej visst stämmer det men skulle tro att vigselbutiken precis som många andra av våra konkurrenter hänvisar till detta undantag som även finns att finna under distanshandelslagen. 


     


    "2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal"


    man borde rimligtvis kunna sälja ringen till någon annan och det är knappast något som försämras för att det blir liggande en stund. men visst, undantag finns ju alltid.
  • Tossen

    Efter att jag avbokat ringen fick jag iallfall hem en faktura på den avgiften. Gjorde en anmälan till ARN men bestämde mig för att ta ringen ändå. Inte för att jag ville ha den utan för att jag inte orkade tjafsa och bestrida en faktura från klarna. I samband med detta ändrade vigselbutiken sina köpvillkor och nu står det att varken ångerrätt eller öppet köp gäller. Så var helt säkra innan ni beställer. Jag ville som sagt makulera min order 1 dag efter den var lagd.. men det fick jag inte. Tillslut slutade dom svara och kort därefter fick jag fakturan.

    Eftersom jag bestämde mig för att ta ringen ändå (orkade inte hålla på och tjafsa) så drog jag tillbaka anmälan från ARN.

  • iso
    Tossen skrev 2014-05-26 15:31:44 följande:

    Efter att jag avbokat ringen fick jag iallfall hem en faktura på den avgiften. Gjorde en anmälan till ARN men bestämde mig för att ta ringen ändå. Inte för att jag ville ha den utan för att jag inte orkade tjafsa och bestrida en faktura från klarna. I samband med detta ändrade vigselbutiken sina köpvillkor och nu står det att varken ångerrätt eller öppet köp gäller. Så var helt säkra innan ni beställer. Jag ville som sagt makulera min order 1 dag efter den var lagd.. men det fick jag inte. Tillslut slutade dom svara och kort därefter fick jag fakturan.

    Eftersom jag bestämde mig för att ta ringen ändå (orkade inte hålla på och tjafsa) så drog jag tillbaka anmälan från ARN.


    ångerfristen i distans- och hemförsäljningslagen kräver inte att butiken erbjuder det. det är ett krav som skall tillhandahållas till konsumenten. Självklart behöver butiker skydda sig vid köp som ångras m.m. men jag tycker inte det låter seriöst alls. ARN kostar ju inget så det hade varit intressant att se vad de tycker om just den situation som du hamnade i.

    Hoppas du kan sälja ringen eller njuta av den på egen hand. :)
  • Tossen

    Iso, problemet var att jag behövde ha ett "ekonomiskt anspråk" för att dom skulle kunna driva anmälan vidare. Dom kunde inte göra det enbart för att ta reda på om butiken gjorde rätt eller fel som fakturerade mig en "avbokningsavgift" eller vad man nu ska kalla det.

  • diamond 2

    Lagen om ångerrätt gäller alltid vid distansköp som från Internet , men endast om du köper från Sverige. Ofta när det gäller beställning av varor som är personaliserade tex. en ring ring du beställer i en viss storlek och en viss guldfärg och en viss gravyr, kan man i ett avtal hävda från säljaren att en kostnad för detta kan utgå. säljaren har också vissa kostnader för sitt arbete, man har tagit emot din beställning, registrerat den i sin data, skickat iväg den till fabriken och de har gjort registrering i sin data , det görs en produktionsplanering med hänsyn till din beställning , leveranstid osv. ( många beställer i sista minuten) I vissa fall om leverans ska ske snabbt är redan ett ämne för ringen framtaget, diamanter ska plockas fram om det är sådana i iringen och maskiner ska ställas in för just den beställningen och storleken. Detta går per automatik och görs ofta inom någon dag efter din beställning. Avbeställer du så måste de göra om allting en gång till baklänges. Kostnaden är troligtvis mycket högre för säljaren av ringen än din servicekostnad du blivit fakturerad. Tänk efter ordentligt innan ni beställer.

Svar på tråden Vigselbutiken/Guldfynd?