• Lenae88

    Låtval till dansen

    Hej!
    Skulle behöva hjälp av er som varit på många bröllop och har koll på lyckad dansmix. Har flera bekanta som menar att pardans är ute (förutom bröllopssvals och kanske några danser därefter för föräldragenerationen). Det ska vara partydans som inte får brytas av med lugna låtar. Vad är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Låtval till dansen
  • Elna14

    Det spelar väl ingen roll vad andra tycker, det är ju er fest, välj den musik ni tycker om att dansa till.

  • Lenae88

    Jo iofs, men man vill ju att  alla ska ha kul och vara nöjda.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Det är ni som känner era gäster bäst , är det pardans som är populärast bland er så är det väl det ni ska köra och inte stirra er blind på vad som eventuellt är "inne". 

    Gästerna ska kunna känna sig bekväma med ert låtval och om dom ska bli nöjda med det så lär ni ju tänka på vad ni har för gäster och hur dom eventuellt roar sig. 

    är man partysugen och på humör för att dansa runt så är ju välkända slagdängor bäst och en tryckare till Leende guldbruna ögon eller Bed of roses är väl klassiskt tycker jag. 

    Bröllop är ju också en arena för äldre gäster, kanske inte så kul att bara hänvisa till bröllopsvalsen för faster och mormor och sen partymusik 4 timmar framåt. Det känns inte så kul kanske. 

    Det är populärt att göra låtlistor på spotify där även gästerna kan lägga till favoritlåtar att spela. 

  • Lenae88

    Kan nästan få lite mardrömmar om att dansgolvet  töms och det bara blir några stycken kvar där. Skulle kännas så misslyckat. Ni som varit med där många varit uppe och dansat hela tiden - hur var det då? Bara fartlåtar, varvat fart mellan och lugnt, lugna först och fartlåtar på slutet, ....?

  • Lenae88

    Tack Nyfiken gul för tipset om önskemål. Bra idé. Frågan är igen hur man ska blanda då. Det är nog det som vi funderar mest över. Var de lugna låtarna ska komma in. Och hur stor del som ska vara lugna respektive fartiga. Visst beror det på gästerna, och där känner man ju sina kompisar, men det blir svårare med alla släktingar.

  • Nyfiken gul , nu fru
    Lenae88 skrev 2014-05-24 18:48:18 följande:

    Kan nästan få lite mardrömmar om att dansgolvet  töms och det bara blir några stycken kvar där. Skulle kännas så misslyckat. Ni som varit med där många varit uppe och dansat hela tiden - hur var det då? Bara fartlåtar, varvat fart mellan och lugnt, lugna först och fartlåtar på slutet, ....?


    dert partybröllop jag var på som drog folk till dansgolvet var en smart blandning av musik. Välkända låtar folk kunde dansa till, sjunga med i och spexa till.  Det var musik som var blandat för alla smaker och åldrar.  

    Att det spelas lugn musik emellanåt betyder ju inte att det måste vara tråkiga låtar där folk går och kissar - för det kan ju lika gärna vara flykt från dansgolvet när man hör den otrolig uttjatade låten "tsunami" som går varm i radion nu där jag faktiskt stänger av radion när den spelas.  Den skulle definitivt tömma dansgolvet känner jag .... 

    man vill fortfarande dansa till klassiker som Creedence, Status , Abba, schlager, Bryan Adams, Björn Skifs , 70-tals disco  blandat med låtarna på topplistan och era favoritartister givetvis.   Kör safe helt enkelt och låt alla hitta något dom gillar i ert musikval så kommer det alltid vara folk på dansgolvet. 

    Glöm inte bort att köra en och annan överaskning, tryck gärna in fågeldansen eller ballongdansen mitt i alla låtar, Hubba hubba zoot zoot,  Häng med på party eller 34.an ... osv.   Det får folk att reagera och vakna till. 

    och vart någonstans om inte på ett bröllop ska det dansas till smäktande kärleksballader ?    
  • Lenae88

    Tack Nyfiken gul för att du delat med dig av dina erfarenheter. Skulle vara roligt att få veta om fler tänker i samma banor eller om några av er har andra erfarenheter.

  • VinterBrud2015

    Vår tanke är faktiskt att göra precis som Nyfiken gul skriver och lägga upp en länk till en spotifylista på vår hemsida inför bröllopet och uppmana alla att lägga in en eller ett par låtar som illustrerar vad som skulle få dem att dansa natten lång.
    Sen är vi inne på att hyra in en DJ, fast det är inte säkert, men oavsett har vi inte tänkt använda den spotifylistan rakt av utan använda den som inspiration för DJ'n eller för oss att sätta ihop en egen lista. Men då får vi åtminstone ett hum om vad folk vill höra, kanske inte alls är vad vi tror ;)

    Annars tror jag att just en blandning av välkända klassiker och dagens hits är en bra utgångspunkt.

  • Plättis

    Jag är inne på samma spår som Nyfiken gul! Personligen har jag aldrig haft så roligt som när jag var ute och dansade förra sommaren med ett kompisgäng till schlagermusik (som jag i vanliga fall hatar över allt annat). Vi buggade på dansgolvet mellan femtioplussarna och sjöng oss hesa.

    Och gamla låtar som Bailando går inte stå stilla när man hör  

    På ett bröllop har jag svårt att se hur det skulle vara fullt på dansgolvet hela tiden. Jag har suttit och pratat med vänner och brudparet, och sedan dansat lite för att sätta mig och prata igen. Det har inte varit något tråkigt med det, utan snarare bättre eftersom man får skratta och ha kul ihop istället för att svettas på dansgolvet.

    Musik som man har minnen till är alltid kul, så jag drog ihop en playlist tillsammans med min sambo och vårt kompisgäng med musik från mellanstadiet. Backstreet Boys, Spice Girls, Aqua, Günther och A-teens, bara låtar som man kan utantill och blir löjligt glad av att höra. Det kommer vara ledmotivet för vår sommar


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Lenae88

    Tack Nyfiken gul, Vinterbrud och Plättis för att ni delat med er av era erfarenheter. Fram växer en bild av omväxlande musik, både vad gäller årtionde och tempo. Börjar tro att de som påstått att pardans inte uppskattas på dagens bröllop inte har helt rätt. 260 personer har läst denna tråd och inte sagt emot, så det tolkar jag som att de håller med. Skulle bara vara intressant att få höra någon som upplevt att pardans suttit fel eller att lugna låtar upplevts som störande i partajandet - för det kan väl inte vara så att några av mina vänner har fel där? 

  • iso
    Lenae88 skrev 2014-05-31 21:07:53 följande:

    Tack Nyfiken gul, Vinterbrud och Plättis för att ni delat med er av era erfarenheter. Fram växer en bild av omväxlande musik, både vad gäller årtionde och tempo. Börjar tro att de som påstått att pardans inte uppskattas på dagens bröllop inte har helt rätt. 260 personer har läst denna tråd och inte sagt emot, så det tolkar jag som att de håller med. Skulle bara vara intressant att få höra någon som upplevt att pardans suttit fel eller att lugna låtar upplevts som störande i partajandet - för det kan väl inte vara så att några av mina vänner har fel där? 


    hej,

    hoppar in här. som någon skrev ovan så handlar det ju om att känna sina gäster. för våra gäster skulle det INTE funka med vare sig pardans eller lugna låtar. det skulle inte heller funka med ett liveband. Vi försöker i förväg verkligen tänka igenom låtlistan, till och med dela upp den i olika delar av kvällen där tempot ska öka allteftersom och "skämsfaktorn" bli värre med tiden :)

    jag har varit på bröllop med liveband och det har verkligen inte funkat där.... 

    så; jag skulle inte tolka trådläsares tystnad som något alls faktiskt. fundera över vad ni, era gäster och er egen erfarenhet av fester :)
  • Nyfiken gul , nu fru
    Lenae88 skrev 2014-05-31 21:07:53 följande:

    Tack Nyfiken gul, Vinterbrud och Plättis för att ni delat med er av era erfarenheter. Fram växer en bild av omväxlande musik, både vad gäller årtionde och tempo. Börjar tro att de som påstått att pardans inte uppskattas på dagens bröllop inte har helt rätt. 260 personer har läst denna tråd och inte sagt emot, så det tolkar jag som att de håller med. Skulle bara vara intressant att få höra någon som upplevt att pardans suttit fel eller att lugna låtar upplevts som störande i partajandet - för det kan väl inte vara så att några av mina vänner har fel där? 


    dom bröllop o fester där liveband, trubadur och låtlistor varit felaktiga så har det nog inte i sig berott på musiken utan snarare på att man inte brytt sig om att kolla vilka gäster man har och vad dom egentligen partajar till för musik. 

    folk som i vanliga fall alltid går på rejvpartyn och lyssnar på clubmusik skulle ju inte uppskatta ett coverband med 60-talsmusik.  Har man många såna gäster kanske en spotifylista med röjmusik vara bättre. 

    har man gäster som uppskattar pardans, dansbandsgalor och styrdans kommer definitivt inte att uppskatta att kvarterets garageband med growl spelar på bröllopsfesten... 

    vill man ha fart och fläkt på dansgolvet ska man ju givetvis inte boka in en trubadur som helst spelar Cornelis, Afzelius och tolkar jazz. 

    och har man partysugna polare kanske man inte ska låta snålheten och svärmor styra, att boka in kusinen Nisse som spelar halvtaskig gitarr och bara spelar Uggla halvfalskt är definitivt inte en bra ide någonstans....

    så frågan är ju inte vad VI anser o tror utan hur pass väl du själv känner dina gäster och hur mycket hänsyn du tar till att det finns olika musiksmaker och att du verkligen hittar något för alla.
  • sofiemagdalena

    Håller verkligen med ovanstånde skribenter! Vad tycker gästerna om? Och blanda efter ditt eget tycke! Älskar du, din m2b o era kompisar exempelvis 90-talsmusik...kör ¨på mycket av det.. Det är ju er dag! och dansar ni, så gör ni sannolikt inte det själva! :)

    Själv så anser jag att en "måste-låt" är Beyonses "Put a ring on it".. såå rolig att dansa och spela över till! ;) hihi! ;)

  • Hanana

    Lägger också in en kommentar här. Vi försöker utgå från vad vi har för gäster. Och det är otroligt blandat så därför blir musiken också det (vi kör spotify). Allt från dagens radiohits till schlager till progg till rock till... ja ni förstår. en och annan smäktande ballad också för JAG vill faktiskt dansa med min man på vår bröllopsdag. Men det blir nog inte så många för vi vill hålla partystämningen uppe. Det är vad som fungerar i vårat gäng helt enkelt

Svar på tråden Låtval till dansen