• Äldre 21 May 21:20
    3784 visningar
    5 svar
    5
    3784

    Behöver hjälp

    Jag och min man ska precis till att fylla i alla papper inför en vigsel i sommar. Han heter Holmberg i efternamn vilket jag vill byta till men jag skulle vilja lägga till Larsdotter vilket jag inte heter i nuläget. Anmälar man det som mellannamn trots att det är nytt och ej funnits i vår släkt? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Behöver hjälp
  • Äldre 21 May 21:50
    #1

    du måste först ansöka om tillstånd att få byta till ett namn du inte heter.  Förr gjorde man det hos patent o registreringsverket.    När du väl fått godkänt att få bära det namnet kan du lägga till det som efternamn - hur dessa regler sen gäller när det blir giftemål kan jag inte men det får du reda på när du kontaktar för godkännade av att byta namn. 

  • Äldre 22 May 13:08
    #2

    Ja om du ska ta ett helt nytt namn så måste du nog gå via PRV och de tar 1800 kr för namnändringar. Skatteverket handlägger namnfrågor för om du gifter dig eller tar tillbaka ett namn du tidigare burit medan PRV handlägger gamla släktnman och nybildade namn.

  • Äldre 22 May 13:34
    #3

    Heter din pappa Lars? Annars går det definitivt inte. Men läs på prv.se om det. Och ring därefter dem och fråga hur det fungerar. De är väldigt kunniga och hjälpsamma. :)

  • Äldre 22 May 16:16
    #4

    Jo min pappa heter Lars.
    Ska ringa på skatteverket och kolla med dom vad dom säger har nämligen vart in på prv och där står det att -nybildade mellan namn sökes hos skatteverket men där får jag bara fram att jag får lägga till min sambos eller mitt riktigt efternamn som mellan namn. vill ju ha larsdotter som ett mellan namn. Tacksam för dessa svar! :)

  • Äldre 22 May 21:30
    #5

    Tänkte bara skriva att ett mellan namn lägger man till via skattemyndigheten och det är kostnadsfritt om man inte har ändrat sitt namn förut vid något tillfälle.
    Hon som jag pratade med trodde absolut inte att det skulle vara något hinder att ansöka om larsdotter som ett andranamn! :)

Svar på tråden Behöver hjälp