• Äldre 21 May 19:32
    5619 visningar
    24 svar
    24
    5619

    Vilket namn?

    Väldigt tacksam för alla svar, även enbart röster 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn?
  • Äldre 21 May 19:36
    #1

    röstade Lenekrans. var det namn som liksom talade till mig mest, Lannheden gillade jag också. de andra känns de som jag har hört så ofta. rådberger gillade jag inte så mycket.. vet inte.. låter som ett.. berg... :P fast det beror ju även på hur namnen klingar med era förnamn. 

    ditt nick tyckte jag var väldigt fint ;p

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 21 May 19:53
    #2

    Alla dessa ihopknåpade namn... Varför?

  • Alylly­ra
    Äldre 21 May 19:56
    #3

    Jag gillade däremot Rådberger. Tyckte det var snyggt! Men det beror ju också så klart på hur bra de passar ihop med era förnamn :)

  • Äldre 21 May 20:08
    #4

    Vi kan inte bestämma oss för vilket av våra respektive efternamn vi ska ta som gifta. Vi tänkte därför försöka hitta på ett eget namn och börja om från ruta ett med oss. Det är lite av en rolig grej att göra tillsammans också och vi har haft kul när vi suttit och försökt leta på namn som känns vettiga. 

    Vi är absolut inte ute efter att vara "unika" och vill absolut inte ha ett namn som känns "speciellt". Namnet ska upplevas naturligt och man ska helst inte tänka "Oj, det här måste vara ett påhittat namn". 

    Tack för era synpunkter. Det uppskattas :)

  • Äldre 21 May 20:15
    #5

    Våra förnamn är Per och Angelika, om det spelar roll. Det är självklart viktigt att det låter bra med våra förnamn men för oss är det också viktigt, som sagt, att efternamnet har en naturlig klang och inte i första hand låter påhittat :)

  • Äldre 21 May 20:30
    #6

    är ni ute efter att INTE låta som ett påhittat namn så skulle jag ta någon av alla utom lenekrans, rådberger och Lannheden, dom låter ihopsatta, nya. medan de andra låter som att det redan finns, om ni förstår? 

    gällande förnamnen. Angelika Lenekrans låter bra. Per Lenekrans.. nja. behövs vänjetid. men fungerar :P däremot passar ni BÅDA bra till Lannheden. 

    de övriga passar ni båda till :) 

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 21 May 20:59
    #7
    bergglim skrev 2014-05-21 20:08:19 följande:

    Vi kan inte bestämma oss för vilket av våra respektive efternamn vi ska ta som gifta. Vi tänkte därför försöka hitta på ett eget namn och börja om från ruta ett med oss. Det är lite av en rolig grej att göra tillsammans också och vi har haft kul när vi suttit och försökt leta på namn som känns vettiga. 

    Vi är absolut inte ute efter att vara "unika" och vill absolut inte ha ett namn som känns "speciellt". Namnet ska upplevas naturligt och man ska helst inte tänka "Oj, det här måste vara ett påhittat namn". 

    Tack för era synpunkter. Det uppskattas :)


    Jag kände att samtliga var påhittade. Det är de där klassiska orden man får välja på när man sätter ihop två ord till ett namn. Något av det kändes lite norskt, något danskt och något tyskt. Fast samtliga lyser igenom som "hittepånamn", tyvärr.
  • Äldre 21 May 21:27
    #8
    Anonym (Varför?) skrev 2014-05-21 20:59:54 följande:
    Jag kände att samtliga var påhittade. Det är de där klassiska orden man får välja på när man sätter ihop två ord till ett namn. Något av det kändes lite norskt, något danskt och något tyskt. Fast samtliga lyser igenom som "hittepånamn", tyvärr.
    Det var tråkigt att höra men vi får ta det till oss och se vad vi kan göra. Vi försökte verkligen hitta namn som kändes så "äkta" som möjligt. 
  • Äldre 21 May 21:30
    #9
    filibustern skrev 2014-05-21 20:30:04 följande:

    är ni ute efter att INTE låta som ett påhittat namn så skulle jag ta någon av alla utom lenekrans, rådberger och Lannheden, dom låter ihopsatta, nya. medan de andra låter som att det redan finns, om ni förstår? 

    gällande förnamnen. Angelika Lenekrans låter bra. Per Lenekrans.. nja. behövs vänjetid. men fungerar :P däremot passar ni BÅDA bra till Lannheden. 

    de övriga passar ni båda till :) 


    Tack för dina synpunkter. Vi förstår vad du menar med ihopsatta :) Just nu lutar det nog lite åt Lindebom, men vi är fortfarande öppna för alla alternativ.
  • Äldre 21 May 21:53
    #10

    Det är kanske för mycket begärt att efternamnet ska låta vanligt eftersom det uppenbarligen är ett helt nytt efternamn som inte får påminna alltför mycket om ett som redan finns. 

    Det kanske är mer rimligt att säga att vi inte vill ha ett efternamn som får människor att haja till, eller som känns löjligt och pretentiöst. 

Svar på tråden Vilket namn?