• Anonym (Osäke­r)
    Äldre 17 May 12:17
    7845 visningar
    18 svar
    18
    7845

    Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop

    Jag och min sambo har hamnat i ett dilemma som vi känner oss osäkra på hur vi ska hantera, så jag tänkte slänga ut frågan här för att få lite objektiva synvinklar från folk som inte känner oss. Väljer därför att vara anonym.

    Vi ska gifta oss i augusti och skickade ut save the date i höstas med kort info om datumet för att våra gäster inte skulle boka upp sig på annat. I januari skickade vi ut inbjudningarna och där angav vi då att vi önskar ha ett barnfritt bröllop. Eftersom ingen av våra vänner har så små barn att de vid tidpunkten för bröllopet kommer att ammas nämnde vi inget om att ammande barn är välkomna, vi tyckte det var onödig information när vi hade begränsat med utrymme på inbjudningskorten.

    Nu har en av sambons vänner hört av sig och sagt att om inte deras son på 11 månader får vara med så kommer inte hans fru. Min sambo sa då lugnt att vi inte kan låta en familj få ta med sina barn när vi har sagt nej till flera andra (även släktingar som kan ha svårt att hitta annan barnvakt då hela släkten är på bröllopet). Då kontrade vännen med "men han är ju så liten".

    Nu känns det som att vi hamnat i sitsen att vi måste välja om vi tycker det är viktigare att vännens fru kommer, men med barn (som vi inte vill), eller att vi får ett barnfritt bröllop som vi önskat från dag ett i planeringen. Vi känner främst sambons vän, har inte umgåtts så mycket med hans fru så det är ingen vi egentligen känner så starkt för om hon kommer eller inte.

    Vi har själva inga barn men det verkar så känsligt att neka barn så vi vet inte hur vi ska göra. Bör en ettåring räknas som "ammande barn" eller kan de vara utan sin mamma en eftermiddag/kväll? Familjen har släkt i hemstaden så de bör kunna ordna barnvakt..

    Vi har ordnat med övernattning för gästerna eftersom vi gifter oss på landet, men det är inget krav från vår sida att man stannar över natten om man inte vill eller kan. I runda slängar handlar det om 7-8 timmar om frun är med på vigsel och middag.

    Vad skulle ni råda oss till i denna situation? Ska vi stå på oss och säga att vi gärna hade sett att frun kom men att vi förstår att hon inte vill lämna sonen. Eller "måste vi" enligt etikettregler tillåta barnet att komma med?

    Hjälp! :)

  • Svar på tråden Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop
  • Camill­a395
    Äldre 17 May 12:42
    #1

    Hade det varit mitt bröllop hade jag sagt: Eftersom ni har angett att bröllopet är barnfritt så är det barnfritt. Det är upp till brudparet att bestämma. Om de inte tycker att de kan vara ifrån sin 11-månaders så får väl frun stanna hemma. Känner ni inte henne särskilt väl är det ju inte någon större förlust heller... Dessutom är det som du säger, ni har sagt nej till flera andra - varför ska de här få special treatment bara för att frun hotar att inte komma annars?

  • Äldre 17 May 12:58
    #2

    Ni har sagt hur ni vill ha det. Om frun stannar hemma så får hon göra det. Ni kommer inte bli populära oom ni låter en familj ta med sin unge.

  • Äldre 17 May 16:07
    #3

    Hej,

    Jag förstår dina känslor är i liknande situation.
    Som tidigare "talare" ;) säger så tycker jag att ni ska bestämma er för hur ni vill ha det.
    Då ni bjudit in till ett barnfritt bröllop är detta er önskan och det ska därför respekteras.
    Ni ska inte behöva kompromissa er dag för att andra människor har barn.
    Det är självklart jättetråkigt om om hustrun väljer att inte komma men om ni inte har någon relation till just henne kanske världen inte går under på grund av det?
    Lycka till!

  • Äldre 17 May 16:41
    #4

    jag skulle stått på mig. vi ska också ha barnfritt. jag tänker såhär: det är upp till GÄSTEN vad denne prioriterar. kommer denne inte för att barnet inte får komma ja men fine. kommer dom ändå, och fixar barnvakt. kul! deras beslut inte vårt. ja visst är det väl tråkigt att en som man verkligen vill ha där inte kanske kommer för att h*n inte får ha med sig barnet, men sagt är sagt. 

    vi kommer stå på oss dels för att det kommer bli alkohol, och jag tycker att när vuxna blir så fulla, som de ofta blir på bröllop, det är inge trevligt för barnen, och ändå så måste föräldrarna då passa ungen och så kanske fara hem tidigare för att ungen ska sova. jag vill föräldrarna ska kunna slappna av! barnen är Välkomna på vigseln, men på festen får de vara hemma. 

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Äldre 17 May 17:04
    #5

    Tack för era svar!

    Känns skönt att vi inte är helt ute och cyklar... Det är bara så svårt att veta hur det är med små barn när man inte har några själv. Det kanske är helt självklart för föräldrar att alla barn under 1 år hör till kategorin "barn som självklart måste få följa med". Skönt att det inte verkar vara så :)

    En sak som jag tror gör att vi får lite dåligt samvete att vi inte "bjuder till" och låter deras barn vara med är att vi bett sambons vän att vara toastmaster på middagen (tillsammans med en annan vän, så de är två som hjälps åt). Det känns som att vi har bett om en tjänst som säkert kommer kräva en del arbete, men att vi samtidigt inte kan "vara lite schyssta" tillbaka och låta dem ta med barnet..

    Är jag bara löjlig nu?

  • Äldre 17 May 17:13
    #6

    Även om ni bett honom vara Toastmaster så är det bara en förfrågan från er sida och om han inte vill så behöver han inte vara det. Så ni behöver inte känna att ni måste ge tillbaka genom att låta barnet följa med.
    Stå fast vid det ni vill och bilden ni har av er bröllopsdag.
    Alla bröllop behöver inte vara barnvänliga. :)
    Vi har nekat alla barn förutom min gudbrors barn som vid tidpunkten kommer att vara 4 månader som allt går som planerat och kommer vara ammandes.
    För att vi vill att det ska vara VÅR dag och inte behöva göra ändringar eller avkall på våra idéer på grund av att det kommer barn.

    Hoppas allting går bra för er. =)

  • Äldre 17 May 19:53
    #7

    Det fina med att det är just ni som gifter er är att ni bestämmer... allt.
    Det är ERT bröllop, ER egotid så se till att det blir så som ni har tänkt det.
    Ni har ju faktiskt redan gått ut med att ni vill ha ett barnfritt bröllop. Då är det så.
    Om det är jätteviktigt för er vän och hans fru att komma på er stora dag så kommer de att ordna med barnvakt.
    Inget dåligt samvete där.
    Sedan tycker jag att det är en ära att få vara toastmaster på någons bröllop, det är ingenting man frågar vem som helst!

  • Äldre 17 May 23:05
    #8

    Vi kommer också ha barnfritt bröllop, kommer vara 3 av de bjudna som ha små barn, har pratat med två av mammorna, ena kommer ha en son på ganska precis 2år, den andra kommer ha en dotter på 2,5år och en liten bebis på drygt 10 månader. Ingen fara för någon av dem att fixa barnvkt för den kvällen.
    Stå på er, det är ERT bröllop.

  • Äldre 18 May 00:21
    #9

    Vi har också barnfritt vilket innebär att en av min blivande mans kusiner förmodligen inte kommer att kunna närvara. Min blivande har dock förklarat att vi inte kommer att böja oss på den punkten men att vi hoppas att hon ska hitta barnvakt tills dess. Det är så klart trist om det inte löser sig men så får det bli... En person kan inte få specialregler. Så stå på er :)

  • Äldre 18 May 10:08
    #10

    Många av svaren känns väldigt oflexibla. Visst kan mna göra ett undantag om man vill och dessutom vem säger att 11-månaders barnet inte fortfarande ammar? Mycket vanligt att fortfarande amma under året. Och är han dessutom taostmaster så känns det faktiskt som om detta trumfar en vanlig gäst och att ni därför kan göra ett undantag för honom och även vara shysst mot honom om han är schysst mot er och ställer upp som toastmaster, eller hur?

  • Äldre 18 May 10:29
    #11
    Magenta skrev 2014-05-18 10:08:56 följande:

    Många av svaren känns väldigt oflexibla. Visst kan mna göra ett undantag om man vill och dessutom vem säger att 11-månaders barnet inte fortfarande ammar? Mycket vanligt att fortfarande amma under året. Och är han dessutom taostmaster så känns det faktiskt som om detta trumfar en vanlig gäst och att ni därför kan göra ett undantag för honom och även vara shysst mot honom om han är schysst mot er och ställer upp som toastmaster, eller hur?


    En 11-månaders bebis ammas säkert fortfarande ja, men man helammar ju inte vid den åldern, så barnet kan ju klara sig utan mamman i 6-8h, man kan naturligtvis också pumpa ur lite bröstmjölk och ha på flaska i kylskåpet som barnvakten kan värma.


    Har man bestämt sig för att ha ett barnfritt bröllop så har man, och det är gästerna som ska anpassa sig. Som jag skrev ovan kommer en av mina vänner ha en bebis på ca 10 månader vid bröllopet, och hon kommer göra just som jag skrev ovan, pumpa ur några flaskor med mjölk och lämna bebisen med sin mamma, det var absolut ingenting konstigt för henne, och vi var på hennes bröllop förra året som ej var barnfritt, men hon har full förståelse för att VI vill ha VÅR dag barnfri.

  • Äldre 18 May 10:56
    #12

    Ja, det är brudparets dag och det är brudparet som bestämmer, givetvis. Men. Jag vette tusan om jag skulle vara så pass oflexibel att jag hellre ber gäster stanna hemma än att ta med sig ett så litet barn. Jag vill ju att dom jag bjudit in ska komma och att dom ska känna sig välkomna och önskade. Att mina gäster har en trevlig dag. 

    Nu vet jag inte hur många gäster ni har som har barn under året, som är så pass små att dom kan behöva vara med mamma och pappa. Är det väldigt många och ni inte har plats riktigt, så okej då.. Men är det några enstaka och ni egentligen har plats för dom.. ptja.. 

    Men som sagt, det är helt och hållet upp till er att bestämma hur ni vill göra TS och ja, det är bara för gästerna att finna sig i det. 


  • Äldre 18 May 11:43
    #13

    Jag är nog det största svinet i världen, och jag är medveten om det, men det enda jag tänker hela tiden är "tänk om barnet skriker/gråter/kräks hela vigseln?" Ja, de kan lämna lokalen, men...nej, liksom...

    Jag kommer ha barnfritt, när dagen väl kommer (mitten av 2015 är det tänkt, så det är ett tag kvar) just för att jag aldrig skulle kunna glömma om hela min vigsel dominerades av barnskrik och avbrott. Samma sak gäller naturligtvis om någon av de vuxna skriker eller envisas med att prata hela vigseln - det skulle störa mej, och därför kommer inga undantag göras på den punkten. 

    Det är EN dag det handlar om, som för MEJ kommer vara väldigt speciell - den kommer såklart inte vara lika speciell för barnets föräldrar, så jag kommer ta den på tu man hand med de av mina vänner som har barn då, och förklara.

    Däremot har jag inga problem med ungar på festen - det är jag ok med, om föräldrarna är det, men under själva vigseln ska det inte vara några barn. 

    ...gud, vilken skitstövel jag låter som, men...ja, så tänker jag :) 

  • Äldre 18 May 11:54
    #14
    Asinya skrev 2014-05-18 11:43:59 följande:

    Jag är nog det största svinet i världen, och jag är medveten om det, men det enda jag tänker hela tiden är "tänk om barnet skriker/gråter/kräks hela vigseln?" Ja, de kan lämna lokalen, men...nej, liksom...

    Jag kommer ha barnfritt, när dagen väl kommer (mitten av 2015 är det tänkt, så det är ett tag kvar) just för att jag aldrig skulle kunna glömma om hela min vigsel dominerades av barnskrik och avbrott. Samma sak gäller naturligtvis om någon av de vuxna skriker eller envisas med att prata hela vigseln - det skulle störa mej, och därför kommer inga undantag göras på den punkten. 

    Det är EN dag det handlar om, som för MEJ kommer vara väldigt speciell - den kommer såklart inte vara lika speciell för barnets föräldrar, så jag kommer ta den på tu man hand med de av mina vänner som har barn då, och förklara.

    Däremot har jag inga problem med ungar på festen - det är jag ok med, om föräldrarna är det, men under själva vigseln ska det inte vara några barn. 

    ...gud, vilken skitstövel jag låter som, men...ja, så tänker jag :) 


    Jag förstår hur du tänker, jag var på ett bröllop förra året där jag inte ens hörde när brudparet sa ja till varandra pga alla skrikande bebisar och 2-4 åringar som sprang runt och slog i dörrarna till kyrkbänkarna och kastade psalmböcker etc.
    Varken vi gäster eller brudparet var särskilt nöjda med det :p
  • Äldre 18 May 16:15
    #15

    Visst skulle man kunna var flexibel men vår fest är verkligen inte en barnvänlig tillställning på något sätt då vi ska ha coctailparty med storband, mingel och många goda drinkar. Och nej, vi är helt överens om att vi inte vill ha barn på vårt bröllop. Alla ska kunna vara helt avslappnade och kalasa i vuxet sällskap :)

  • Äldre 19 May 22:35
    #16

    Alltså NEJ!

    Framförallt så undrar jag ju varför dom frågar när de har fått instruktioner. Det är ju inte precis ovanligt att man vill va barnfria.  och de flesta föräldrarna tycker att det är skönt! de kan ta det lugnt inte behöva vända sig om och kolla vart ungen är eller låsa in sig i garderoben för att amma.

    Er kväll, Era regler och ni vill fira med era vänner.

    Barnen är fantastiska men dem kan ni krama på en annan dag!

  • Äldre 9 Jun 22:54
    #17

    Vi har tre barn i ålder 8 år 6 år och 1,7 dom kommer vara med till tårtan sen har vi barnpassning då vi önskar barnfritt bröllop. Nu har vi tre vänner som fått smått nu i maj, vi gifter oss i juli. Eftersom vi inte hade en aning om att dom var gravida när inbjudningarna gick ut så har inte vi heller ngt om ammande barn, inga förfrågningar har kommit heller. Ett par har svarat ja på inbjudan de andra två har vi inte hört ett pip ifrån..

  • iso
    Äldre 10 Jun 07:40
    #18

    Vi har exakt samma situation, vår toastmasters dotter på ca 8 mån kommer vara med eftersom de annars inte hade kunnat närvara. De har inga släktingar där de bor (20 mil bort), och dessutom är andra släktingar/barnvakter på bröllopet. Vi har gjort undantag för dem, dels eftersom just denna bebis har jag inga som helst problem med :) och dels för att vi väldigt gärna vill ha dem med. Vi umgås regelbundet och har bra kontakt. Hade det inte varit just min släkting (det är alltså min bror och hans familj) så hade vi kanske varit hårdare men nu är vi väldigt flexibla. 

    Vi var från början inne på att vara stenhårda med det barnfria men har ändå gjort detta undantag av skälen ovan. Jag tror man får göra en avvägning i varje enskilt fall. Sen tycker jag det är viktigt att OM det nu är så att någon väljer att inte komma för att barnet inte kommer så måste man respektera det också och inte ta upp hur enkelt det är att få barnvakt eller dyl. Väljer man att utesluta barn så får man räkna med att vissa väljer att inte komma alls, det ska också respekteras.

Svar på tråden Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop