• Anonym (shopp­en)
    Äldre 13 May 21:42
    7265 visningar
    13 svar
    13
    7265

    Öppna en bröllopsbutik

    Jag har länge länge funderat på att öppna en bröllopsbutik.
    Jag tänker mig en butik där mna kan köpa både brudklänningar, kostym o smoking, tärnklänningar, men också smycken, skor och så även dekorationer.
    Helst skulle jag vilja ha vackra vintageklänningar också, eller begangnade klänningar, men bara felfria sådana som håller hög kvalite.
    Klänningarna kommer jag att sy upp i sverige hos en bra sömmerska så de ska vara unika och av fina tyger. Eventuellt att jag, om jag hittar en bra fabrik i kina syr upp där, men med tanke på att det inte är klimatsmart och eventuellt bristande kvalite är jag tveksam.

    Jag tänker mig en butik i Sollentuna, då det inte finns någon brudbutik i närheten. Närmaste brudbutik från centrala sollentuna är ca 30min bort med pendeltåg.
    Dessutom finns ett stort mkt populärt köpcentrum där som jag tänker mig öppna i anslutning till. Finns en del lediga butikslokaler inne i och i anslutning till centrumet.

    Vad tror ni om detta. Är detta något som kommer att fungera eller kan jag glömma det?  Har inte räknat på det för jag vet inte riktigt vart jag ska börja mer än att kolla med blivande brudar om det är en butik som ni skulle kunna tänka er att kolla in?

  • Svar på tråden Öppna en bröllopsbutik
  • Anonym (shopp­en) Trådstartaren
    Äldre 13 May 21:45
    #1

    Glömde lägga till att kläderna för tärnor och män också skall sys upp här.
    Dekorationerna har jag inte bestämt hur jag ska göra med ännu då det är en ny tanke jag fått nyligen.

  • Äldre 13 May 21:49
    #2

    Det låter dyrt och exklusivt. 


    Tänk på att du (för att gå runt) i princip behöver ta dubbelt så mycket i utpris som klänningen kostar att tillverka i materialkostnad + timpenning för sömmerska.


    Med tanke på att en enda klänning kan ta någon vecka för en sömmerska som jobbar heltid med den så kan det tänkas att du behöver anlita flera sömmerskor som kan jobba parallellt annars kan du i princip bara räkna med att sälja max en klänning per vecka alltså...

  • Äldre 13 May 22:09
    #3

    Vi behövde starta om routern så jag skyndade mig att posta bara...


    Vill bara påpeka att det inte är något fel i att vara dyr och exklusiv :) 
    Men med tanke på antalet budget-trådar med inställningen "hur kommer man undan så billigt som möjligt" här på BT så tror jag att urvalet av kunder kan bli väldigt begränsat och att man får det svårt att gå runt.

    De butiker som finns härikring har både herrkläder och tärnkäder/ balklänningar i sitt sortiment tillsammans med slöjor, skor, tiaror, väskor och vissa har ett litet utbud med underkläder.


    Dekorationer kan vara en kul idé att lägga till :) 

  • Anonym (shopp­en) Trådstartaren
    Äldre 13 May 22:35
    #4

    Tack för feedback Chicita.
    Du har nog rätt gällande sömmerskan.  Jag tänker ändå att många klänningsleverantörer har en väntetid på ca3-6 mån för en brudklänning, så kanske kan mina eventuella kunder tänka sig vänta en månad eller två på att få sin klänning också iaf till att börja med. Om det går bra kan jag utöka med en till sömmerska. Det kommer inte vara kinaklänningspriser men jag vill gärna tro att många ändå väljer att köpa sina klänningar i butik, som jag gör bland annat.

    Det finns butiker i stan med ett sortiment med kläder till brudpar och följe, kanske 5 par skor och väskvarianter och ´lite smycken, men inte dekorationer´och jag själv saknar det.

  • Himla
    Äldre 13 May 22:54
    #5
    Anonym (shoppen) skrev 2014-05-13 22:35:04 följande:

    Tack för feedback Chicita.
    Du har nog rätt gällande sömmerskan.  Jag tänker ändå att många klänningsleverantörer har en väntetid på ca3-6 mån för en brudklänning, så kanske kan mina eventuella kunder tänka sig vänta en månad eller två på att få sin klänning också iaf till att börja med. Om det går bra kan jag utöka med en till sömmerska. Det kommer inte vara kinaklänningspriser men jag vill gärna tro att många ändå väljer att köpa sina klänningar i butik, som jag gör bland annat.

    Det finns butiker i stan med ett sortiment med kläder till brudpar och följe, kanske 5 par skor och väskvarianter och ´lite smycken, men inte dekorationer´och jag själv saknar det.


    Ta hellre in prisvärda klänningar i bra material och ha en sömmerska för ändringar samt sömnad av egen designade brudklänningar om du vill ha en affär som ska bära sig. satsa kanske på vintage/klimatsmart stilen så du nishar dig. Sy upp kopior av tidsenliga original tex. man skulle kunna göra samma modeller i olika material, då kan man köpa samma modell i olika prisklasser....Bra idé du har men jag skulle råda dig att verkligen tänka igenom affärsidén :)
  • Äldre 14 May 08:41
    #6

    Jag skulle ha gjort en ganska omfattande undersökning innan jag startade. Vilka slags kunder vänder du dig till? Är det meningen att de ska kunna komma till affären eller funkar det med postorder? Tänker du dig en kundkrets med stora eller små plånböcker? Vad vill din potentiella kundkrets ha? Hur mycket kan du om dem och deras önskningar?

    Helt arbetsskadad efter att ha skrivit ännu en projektansökan men man har faktiskt stor nytta av att planera mycket i förväg. Försök läsa på om något som heter LFA, det är ett juste instrument när man ska planera något nytt, oavsett om det handlar om utbildningsinsatser (som i mitt fall) eller att öppna en butik.

    Lycka till!

  • Äldre 14 May 08:58
    #7

    håller med de övriga. kan bli dyrt att sy upp, MEN jag gillade tanken på bredden av kläder- tärnklänning, kostymer och brudklänning. och smycken också! och så gillade jag tanken på att du även kan ta in begagnat. 

  • Anonym (shopp­en) Trådstartaren
    Äldre 14 May 10:47
    #8

    Jag tror också det kan bli dyrt, men jag tror att det kan vara värt det. Eventuellt att man får börja sy upp i Asien och satsa mer på begangnade kläder och accessoarer dekorationer tills det börjar gå så bra att man kan anställa svenska sömmerskor som inte bara fixar till utan även syr från grunden.

    Dvs om det ens kommer att gå bra, men jag själv skulle vilja besöka en sådan butik som har liksom lite allt till bröllopet inte bara klänningar som de flesta verkar ha, och dessutom inga butiker utanför centrala Stockholm iaf vad jag googlat mig till.

    Någon som vet nästa steg? Skriva en ordentlig affärsplan och sedan.... Besöka banken eller? jag har ett sparkapital som täcker en del inköpskostnader men resten liksom.

    Jag är dessutom förskollärare och har aldrig läst något med ekonomi eller företagande så kanske bara drömmer jag, men det verkar ju som att folk öppnar företag så varför skulle jag misslyckas? Bortsett från att jag inte pluggat om sånt då....

  • Anonym (shopp­en) Trådstartaren
    Äldre 14 May 10:51
    #9
    Allis skrev 2014-05-14 08:41:37 följande:

    Jag skulle ha gjort en ganska omfattande undersökning innan jag startade. Vilka slags kunder vänder du dig till? Är det meningen att de ska kunna komma till affären eller funkar det med postorder? Tänker du dig en kundkrets med stora eller små plånböcker? Vad vill din potentiella kundkrets ha? Hur mycket kan du om dem och deras önskningar?

    Helt arbetsskadad efter att ha skrivit ännu en projektansökan men man har faktiskt stor nytta av att planera mycket i förväg. Försök läsa på om något som heter LFA, det är ett juste instrument när man ska planera något nytt, oavsett om det handlar om utbildningsinsatser (som i mitt fall) eller att öppna en butik.

    Lycka till!


    Tack för tips!!
  • Äldre 14 May 15:33
    #10

    Jag hade egen skoaffär när jag var 19 år. Tog över en redan existerande butik och körde på. Man lär sig under tiden men man måste ha koll på bokföring och vara noga med att ha ordning på det. En läxa jag lärde mig var att lager och lokal kostar pengar. Att ha lager, en hel massa skor eller klänningar, binder pengarna/kapitalet och så länge du inte säljer så sitter pengarna fast.

    Om jag var du så skulle jag börja i liten skala. Jag förstår att du har ett koncept du tänkt dig men jag misstänker att det kommer att kräva mycket investeringspengar och även om du har ett startkapital så rullar det iväg fort. Varför inte börja med klänningar och bygga därifrån. Hitta en lokal som inte kostar skjortan eller hitta en lokal tillsammans med någon annan som har en annan verksamhet som kanske kopplas till bröllop. Dela på hyran och bygga något från det. Går själv i sådana funderingar och tror att det kan vara en bra idé på många sätt, både för kunder och för nätverkandet.  Sätt dig ner och gör en tre och femårsplan där slutmålet är det du vill starta. 

    Lycka till!

  • Äldre 14 May 17:27
    #11

    Ååååh har precis samma dröm som du! Jobbar redan i en bröllopsbutik lite extra men vill öppna en egen men är rätt ung för det.. :)
    Tror det är viktigt med en bra plan och vara medveten om att det krävs mkt.. Ett stort lager, bra lokal på en bra plats, ska man ha en egen sömmerska, göra egna klänningar eller köpa in, vad ska mer finnas i butiken, marknadsföring.. Men som någon skrev så kanske man får börja i en liten skala för att sedan jobba sig uppåt och utöka..

    Lycka till med allt :)

  • Äldre 27 May 19:59
    #12

    Gillar ideen med vintage och begagnade klänningar. Det tror jag absolut behövs. För brudar och även miljön. Kanske kan man köpa en trash the dress klänning?
    Inte miljö vänligt men en trend som kommer även hit. Lycka till.

  • Äldre 29 Jun 11:48
    #13

    Hur gick/går det blir det någon butik? Nyfiken.

Svar på tråden Öppna en bröllopsbutik