• karanfil

    Är det konstig tid att äta på?

    Vi ska gifta oss borgerligt och enkelt i augusti i vårt eget hem med bara familjen. Det kommer att bli 15 personer (inkl oss själva) varav 4 barn i åldern 8-14.

    Vigseln kommer troligen vara kl 14 men tiden kan flyttas framåt eller bakåt någon timme.

    Blir det konstigt med mat kl 15?

    Även om det är en lördag och gästerna inte äter frukost så vansinnigt tidigt, så är det länge att vänta på mat till kl 15, tycker jag.  Hur ska man göra?

    Vill ju inte ha vigseln alltför tidigt heller så det blir stressigt med frisör och fotografering. Ev kommer vi också ha själva vigseln helt själva, med bara vittnena och så får gästerna ansluta efteråt, beroende på hur nervös min blivande känner sig....

    Gällande mat, så har vi tänkt oss buffé, plockmat alltså.

  • Svar på tråden Är det konstig tid att äta på?
  • Plättis

    Eftersom ni ska ha buffé får ju gästerna äta så mycket de behöver. Om de ätit lunch innan behövs inte särskilt mycket, och om de ätit frukost och är vrålhungriga får ni räkna med att de äter lite mer. 

    Det är ju gästernas ansvar att se till att de inte är så hungriga att de bits när de kommer dit, men för er del kanske det är bra att ha maten färdig så att det inte dröjer en timme för att allt ska ställas fram när ni är klara. Både för att ni kommer bli hungriga när stressen släpper och för gästernas skull :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • jessijessica

    Vi har också vigsel vid 14 och funderat över mat precis som du, att 15/15.30 blir en konstig tid, men som Plättis så får ju gästerna själva bestämma hur mycket de ska äta eftersom det är buffé. Vi skriver också på inbjudan att det handlar om lättare förtäring, det blir kallskuret och frukt (typ exotisk planka) så att gästerna kan äta innan vigseln om de vill.

  • daniiel

    Om ni kan flytta tiden någon timme framåt eller bakåt, och ni inte vill gifta er för tidigt, så varför inte flytta vigseltiden till kl.15 och då äta kl.16?

    Det är en lagom tid för en middagsbuffé och gästerna har mest troligt ätit lunch före dom kommer då.


  • karanfil
    plättis: ja vi får ju såklart göra gästerna uppmärksamma på att mat inte serveras förrän så och så dags.

    jessijessica
    : vi har oxå tänkt exotisk planka! Så det är ju egentligen inte buffé...

    daniiel: ska klura på om det blir bättre att skjuta fram det någon timme. 

    Grejen med att ha vigseln ganska tidigt är att vi inte ska ha någon fest. Vi vill helt enkelt inte hålla på hela natten, utan tanken är att festligheterna ska ske "dagtid", av olika skäl och att det ska ta slut fram på kvällen.
  • daniiel

    Även om ni äter vid kl.16, så passar det nog bra att avrunda det hela vid kl.18-19-tiden sisådär :) Oftast tar det inte mer än en timma att äta, speciellt inte då ni inte är så många, så det blir ju inga jätteköer till maten heller. Så två-tre timmar för varmrätt plus eventuell efterrätt och lite mingel passar nog bra :) Gästerna hinner nog mingla lite före maten också, för en vigsel tar ju extremt sällan en hel timma.


  • a ring on my finger

    Vi har också vigsel kl14 men kommer inte äta förrän runt 16,30-17-tiden. Dock blir det lite snittar och fördrink runt 15-16.

    Om jag ska på ett bröllop den tiden så ser jag till att äta lunch innan och räknar absolut inte med att maten ska serveras så fort ceremonin är avklarad.

  • karanfil

    Okej, gäster får ansvara för sig själva och sitt eget matschema, bra tänkt där...

    Inser att det förmodligen handlar mer om min egen familjs måltider (lunch) den dagen då både barnen och sambon + jag behöver få nåt i oss före kl 15-16 så vi inte börjar äta på inredningen haha.... Nåja, får se till att ordna nåt som bara är att trycka i sig på stående fot. 

    Tack för era tankar!

Svar på tråden Är det konstig tid att äta på?