• Solborga

    Klänning - gäst

    Hej!

    I år det min tur att vara bröllopsgäst och behöver då lite tankehjälp med klädvalet. Det är ingen riktig klädkod utan passande för ett kyrkobröllop och fortsatta festligheter, detta har jag inga som helst problem med utan mitt problem är min kropp och vad som kan passa den.

    Hade svårt att hitta någon bra helkroppsbild men den här kanske säger något om hur jag ser ut;

    Har alltså breda höfter och även en mage som jag vill dölja, är inte förtjust i att visa min armar men där finns ju alternativ som bolero och kofta.

    Ljusa färger är inte min melodi, tänker mig nåt blått helst.. mörkblå, duvblå, petrol.. lite åt det hållet.

    Kollat lite på den här;

    www.bonprix.se/produkt/virkad-klaenning-ljusbeige-944579/

    Funderar dock på vad den resåren i midjan kan göra? Blir den bra eller kan det bli dåligt? Andra synpunkter?

    Jag har ju förstås tittat runt en del, och har fortfarande tid på mig (bröllopet 26/7) så det kan ju komma in mer som kan passa =) Men kom gärna med andra förslag också! Några hundra är väl vad jag tänkt avvara för klänningsköp.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Klänning - gäst
  • Chicita

    Halloj
    Jag jag skulle kanske ha kikat på en klänning med högre midja, alltså mer empire-stuk.


    Alternativet kan kanske vara att sätta ett brett bälte i midjan på klänningen ovan så att du på så sätt liksom "höjer" midjan (jag sätter ibland mina bälten så att nederkanten på bältet är i midjesömmen på klänningen ungefär, bara precis så att det täcker den) 


    Ett par hålla in magen-trosor kan också göra underverk för både figuren och hållningen ;) 
    Nu har jag inte kollat om alla klänningarna finns i alla storlekar heller, men det kan ge en vink om modell och "tänk".
    Modellen du hade på bilden med detaljer över bysten är en riktigt bra klänning om man vill dra upp blicken mot ansiktet och på så sätt dölja mag-området


    Den här klänningen köpte jag förra året och är supernöjd med (har lite liknande kroppsform) och jag markerar gärna min smalaste del under bysten med ett bälte även om det är markerat här.
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-dark-blue-stone-949153/

    Här är en annan med högre midja och volym som ger plats för magen
    www.bonprix.se/produkt/trikaklaenning-kungsbla-927474/

    Här har du ju en som både döljer och framhäver då den är skir... Och ett skirt löst tyg över lite tightare underklänning förvillar blicken massor
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-moerkbla-963128/

    Denna har lite låg midja men det avhjälps ju också med skärp
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-isbla-940515/

    Den här har jag kollat på själv till ett bröllop nu i sommar :) 
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-isblavit-moenstrad-962013/

  • Solborga

    Tack Chicita! Dig kan man räkna med Solig

    Av de du länkade var det tyvärr bara den sista som jag fastnade lite för, har själv sett den men den är för ljus för mig =/

    Har kollat på denna lite också, men jag är väldigt delad. Känns som att tyget inte är så förlåtande så att säga, nästan lite nattlinnekänsla. Är dessutom lite rädd att bysten skulle hamna för mycket i fokus.



    www.zalando.se/anna-field-jerseyklaenning-blatt-an621c075-k00.html

    Jag har en klänning som är jättebra, men den är ju då svart och inte tillåten på det här bröllopet, och nu finns den bara att köpa i färger som inte alls är jag Gråter


     


    Jobbigt att jag har fastnat så pass för den jag länkade från början =/

  • daniiel
    Solborga skrev 2014-05-03 12:12:45 följande:

     


    Jobbigt att jag har fastnat så pass för den jag länkade från början =/


    Varför köper du inte den då? Den ser ju jättefin ut :)

    Har du kollat på Vero Moda annars? Dom har många fina klänningar till bra pris, som inte är väldigt ljus eller i någon skrikig färg. Jag har prövat flera klänningar där och dom brukar passa bra :) Jag kan ju då tillägga att jag har ungefär samma kroppsform som du ser det ut som. Du kanske kan vara aning längre :P
  • Chicita

    Om du verkligen har fastnat för den första så skulle jag ha köpt hem den.


    Det kanske går enkelt att "fixa" den (bälte är ett sätt som sagt som ändrar formen på kläderna) eller så sitter den jättebra på en gång.


    Vissa gånger så funkar sånt som aldrig funkar annars. Det kan vara bara att midjesömmen var 1 cm högre/lägre än den brukar vara på den modellen eller att axelbanden var bredare / smalare, eller något annat litet som gör att det funkade trots att det kanske inte borde göra det :) 

  • Solborga

    Tack hörni! Glad

    Jag kanske ska ta och beställa hem den snart då, då vet jag ju sen om den funkar eller inte så behöver jag inte fundera mer. Och skulle den inte passa så har jag tid på mig att hitta en annan. Dags att hålla lite tummar nu Flört

    Jag tittade in på Vero Moda nu, de hade en del som va fint! Men de jag gillade var alldeles för korta! Visst det finns ju tights och strumpbyxor man kan ha till men njae.. tror inte jag skulle känna mig bekväm ändå =/

  • Chicita

    Precis, om inte annat så är det ju alltid bra att utesluta ett alternativ så behöver det inte hänga över dig och "störa" tankarna :) 

  • daniiel
    Solborga skrev 2014-05-03 14:04:13 följande:

    Tack hörni! Glad

    Jag kanske ska ta och beställa hem den snart då, då vet jag ju sen om den funkar eller inte så behöver jag inte fundera mer. Och skulle den inte passa så har jag tid på mig att hitta en annan. Dags att hålla lite tummar nu Flört

    Jag tittade in på Vero Moda nu, de hade en del som va fint! Men de jag gillade var alldeles för korta! Visst det finns ju tights och strumpbyxor man kan ha till men njae.. tror inte jag skulle känna mig bekväm ändå =/


    Ja, om du gillar den, så tycker jag att du ska beställa hem och pröva den :)

    Aha okej, ja du ser som sagt ut att vara lite längre än mig, för på mig som inte har storlek XS, så blir klänningarna på Vero Moda knälånga :P Jag tycker inte om knän, rent allmänt, så jag använder aldrig väldigt korta klänningar hehe

    Men som sagt, beställ hem klänningen du gillar och pröva! :D Jag håller tummarna för att den ska vara jättebra.
  • Solborga

    Hej igen!


    Nu har jag fått hem klänningen! Resåren i midjan blev inget problem, beroende på att jag är lite större upptill så hamnade den under bysten och det blev alltså lite empire-stuk för min del ändå Flört
    Dock så tror jag inte att jag ska ha den till bröllopet ändå, den va rätt så varm och med tanke på att den är så hög i ringningen så tror jag att jag kommer vara som en röd svettig gris på eftermiddagsbröllop i juli Tungan ute Kommer dock att behålla den, kan ju passa bättre till andra tillfällen!

    Så, alltså behöver jag nu lite tips igen.... Solig

  • Himla
    Solborga skrev 2014-05-19 12:49:56 följande:

    Hej igen!


    Nu har jag fått hem klänningen! Resåren i midjan blev inget problem, beroende på att jag är lite större upptill så hamnade den under bysten och det blev alltså lite empire-stuk för min del ändå Flört
    Dock så tror jag inte att jag ska ha den till bröllopet ändå, den va rätt så varm och med tanke på att den är så hög i ringningen så tror jag att jag kommer vara som en röd svettig gris på eftermiddagsbröllop i juli Tungan ute Kommer dock att behålla den, kan ju passa bättre till andra tillfällen!

    Så, alltså behöver jag nu lite tips igen.... Solig


    Du ser lite ut som jag i kroppsbyggnad så omlottskärning är super att kolla in sig på samt lite empirestuk.
  • Solborga
    Himla skrev 2014-05-19 13:26:43 följande:
    Du ser lite ut som jag i kroppsbyggnad så omlottskärning är super att kolla in sig på samt lite empirestuk.
    Tack för svar!

    Har du råkat se nåt nånstans som kan passa på mina kriterier får du gärna säga till Glad
Svar på tråden Klänning - gäst