• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 29 Apr 21:48
    2258 visningar
    3 svar
    3
    2258

    Svårt för att vara glad

    Jag och min fästman gifter oss i juni alltså är det inte många veckor kvar. Fästmannen är det inget fel på, jag älskar honom över allt annat och skulle gifta mig med honom tusen gånger om. Problemet är att det hänt mycket tråkiga saker i min familj detta året. Folk som skiljt sig, bråk som uppstått, folk som sagt upp kontakten med varandra, vänner som har flyttat. 
    Detta har gått ut över vårt bröllop till viss del. Folk som inte vill komma för att den och den ska komma och vi har svårt för att dela vår glädje med andra för det känns som att de byter samtalsämne såfort vi börjar prata om bröllopet. 

    Jag är ständigt ledsen och har svårt för att se framemot allt roligt som ska hända och jag och min blivande bråkar om detta.. 

  • Svar på tråden Svårt för att vara glad
  • Äldre 30 Apr 07:16
    #1

    i ditt fall hade jag och blivande bildat en enad front och talat om för dom inbjudna att det kommer ett bröllop, ni förväntar er att dom närvarar och att dom beter sig civiliserat och den som inte kan det är inte välkommen. Punkt. 

    Jag hade faktiskt varit stenhård och börjat säga ifrån.   

    För det är NI som blir lidande det märker du ju själv. Det är ju inte meningen att ni ska få bröllopet överstökat utan ni ska ju se fram emot vigseln och få dela den med nära och kära. 

    Kan du prata med din blivande och lägga upp en plan och strategi?

    Om inte ni kan prata med dom inbjudna gästerna så kanske det finns någon ni har förtroende för och som kan ta ett prat med dom inblandade. 

    ni offrar er lycka för tjafset som är omkring er - gör inte det! ni kommer ångra er bittert. 

    Ni MÅSTE helt enkelt säga ifrån och hitta på något för att få stopp på det hela. NI har inget val där. 

  • Plätti­s
    Äldre 30 Apr 08:36
    #2

    Vad är det som gör att du bråkar med din blivande om det? Jag förstår att slitningar i familjen kan påverka det egna förhållandet, men det är viktigt att inte låta det gå för långt. 

    Kan du börja med att prata med din blivande och se till så att ni har en enad front som Nyfiken gul skriver? Jag har lärt mig att man ska vara mätt, glad och utvilad när man ska prata, annars påverkar det mer än man tror. 

    Sedan hade jag slagit näven i bordet och sagt till gästerna att vi inte förväntar oss att de ska lösa alla sina problem nu direkt, men att de ska uppföra sig civiliserat på bröllopet och inte bete sig som mellanstadiebarn. Kanske lite omskrivet, men grundtanken kan vara densamma :) 

    Om det går att prata med dem en och en kanske det går förklara hur ledsen du blir av deras sätt att uppföra sig. Berätta hur ledsen du blir och att du inte kan glädjas över bröllopet eftersom de bråkar. 

    För det allra mesta är folk instängda i sin egen lilla bubbla och fokuserar bara på sina egna problem. Man måste bara ruska om dem lite så den spricker.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 30 Apr 08:54
    #3

    Är det ett litet bröllop där det blir påtagligt att det är dålig stämning mellan gästerna?

    Vi har någon enstaka krock på vårt bröllop men har sagt till att de får hålla sig borta från varandra och ha trevlig på olika håll. Men nu har vi ett relativt stor bröllop så de behöver inte komma i närkontakt direkt.

    Dessutom har vår toastmaster sagt att han omedelbart kommer ta X åt sidan och be hen avlägsna sig från festen om det skulle börja bli problem och gå ut över oss, gästerna och stämningen under vår dag.

    Det är tråkigt och absolut ingen lätt sak att bara släppa och låta bli att tänka på. Men som övriga har skrivit så måste ni vara enasde i detta och sätta ner foten ordentligt redan nu.

Svar på tråden Svårt för att vara glad