• Äldre 29 Apr 11:07
    1819 visningar
    5 svar
    5
    1819

    Dop & bröllop ihop

    Hej!

    Jag & sambon har tänkt gifta oss i samband med vår sons dop i höst.

    Har ni några bra tips, ideér, råd till oss hur vi ska planera det & få balans i det hela så inget övertar det andra typ :)

    Tack på förhand! :)

    Kram


    Blivande Fru Hasselquist
  • Svar på tråden Dop & bröllop ihop
  • Äldre 29 Apr 11:52
    #1

    Prata med prästen :) Det är förmodligen inte första gången prästen har ett kombinerat dop & bröllop, så där kan det nog finnas en hel del bra tips :) Ibland träffar man ju inte prästen förrän ganska nära inpå, men ring och se om ni kan boka en träff tidigare.


  • Äldre 29 Apr 11:58
    #2

    Men jag kan ju svara på hur jag förmodligen hade velat ha det :P

    Jag hade velat ha vigseln först. Om ni går in tillsammans i kyrkan med barnet i famnen, tex pappan bär barnet och du en bukett. Så kan någon mor- eller farföälder till sonen ta honom när ni kommer dit fram, så han får sitta ner där under vigseln. När ni sedan är gifta, så hämtar ni sonen och har dopet och går därefter ut alla tillsammans igen :)

    Ska ni ha gudföräldrar, så kan ju dom/den vara tärna och marskalk också :)

    När det gäller musik, så hade jag nog valt en vigselpsalm, en doppsalm och en årstidspsalm och beroende på hur många man måste ha när det är dubbelt sådär, så kanske en till då. Ska ni ha någon solist, så kan ni ju välja en låt passande till vigsel och en till dop kanske :)


  • Äldre 29 Apr 12:44
    #3
    daniiel skrev 2014-04-29 11:58:59 följande:

    Men jag kan ju svara på hur jag förmodligen hade velat ha det :P

    Jag hade velat ha vigseln först. Om ni går in tillsammans i kyrkan med barnet i famnen, tex pappan bär barnet och du en bukett. Så kan någon mor- eller farföälder till sonen ta honom när ni kommer dit fram, så han får sitta ner där under vigseln. När ni sedan är gifta, så hämtar ni sonen och har dopet och går därefter ut alla tillsammans igen :)

    Ska ni ha gudföräldrar, så kan ju dom/den vara tärna och marskalk också :)

    När det gäller musik, så hade jag nog valt en vigselpsalm, en doppsalm och en årstidspsalm och beroende på hur många man måste ha när det är dubbelt sådär, så kanske en till då. Ska ni ha någon solist, så kan ni ju välja en låt passande till vigsel och en till dop kanske :)


    Vi kommer ha dopet & bröllopet hemma i vår trädgård. Vi har nog tänkt ha dopet först & sen vigslen iaf :)
    Och en solist har vi funderat över lite faktiskt :)
    Blivande Fru Hasselquist
  • Äldre 29 Apr 13:20
    #4
    TheSunshine skrev 2014-04-29 12:44:15 följande:
    Vi kommer ha dopet & bröllopet hemma i vår trädgård. Vi har nog tänkt ha dopet först & sen vigslen iaf :)
    Och en solist har vi funderat över lite faktiskt :)
    Se där, då har ni ju redan en bra plan :)
  • Äldre 29 Apr 13:47
    #5
    daniiel skrev 2014-04-29 13:20:11 följande:
    Se där, då har ni ju redan en bra plan :)
    Jo lite men inte så mycket mer :P
    Blivande Fru Hasselquist
Svar på tråden Dop & bröllop ihop