Inlägg från: Alosandra |Visa alla inlägg
  • Alosandra

    Bröllop vintern 2014/2015

    Hej!

    Dyker in här i tråden för att kanske hitta lite tips och stilla vissa snurrande nerver! (Must not become bride-zilla!) hehe. 

    Vi gifter oss den 27:e december!! Och jag vill såklart gå ner i detaljerna på en gång :) men i morgon ska vi träffa resturangen/hotellet där vi förhoppningsvis ska ha mottagningen. Jag är så nervös, hoppas verkligen dom kan få till det så som vi vill ha det. Orolig för maten, men vi beställer väll en dag man kan provsmaka menyn. Vill verkligen skapa en härlig känsla för gästerna under tillställningen och man blir lite nervig eftersom jag vill få bort så mycket som möjigt av "konferens-lokal-känslan". Någon som har bra och smarta tips?

    Jag tänker mig ganska vitt på borden, mycket ljus då det kommer vara väldigt mörkt i december, både ljusstakar och mindre ljushållare. Lite vita/röda rosblad på borden och en och annan prisma liggandes. Även mindre blomstervaser med blommor.

    Sitter också och tänker på musik för vigeln, toastmastern ska spela en fantastisk låt på piano. Men vill även ha en låt-låt och det är så svårt att välja. Någon som ska ha en speciell låt? hur spelar ni upp den isf? 

    Vet inte om det kanske är dax att beställa klänning redan nu? Det skadar kankse inte :) Men den stora frågan är ju, vad ska man ha över axlarna? Måste hitta en snygg bolero eller liknande :) 

    Phuuuu - hur ska det bli säger jag bara, med skräckblandad förtjusning! :D 

  • Alosandra
    VinterBrud2015 skrev 2014-06-02 15:33:22 följande:

    Välkommen Alosandra!

    Grattis till bröllopet och va roligt att ni har kommit igång med planeringen. Det är nog lite snurrigt i början för alla innan man känner att man har fått ordning på de stora bitarna.

    Spännande att titta på lokal imorgon! Vad med maten är det du är orolig över? Om det blir restaurangen ni ska vara på har de säkert bra koll och kan hjälpa er att få den middag ni önskar. Nu vet jag inte hur lokalen ser ut men det går ofta att ändra känslan med ganska små medel, dekorationer på borden som du skriver och kanske våder med tyg om det är något särskilt ni vill dölja eller lyfta fram.

    Musik till vigseln tycker vi också är klurigt. Just nu lutar det mot att vi ska hyra in en tjej som sjunger och spelar piano att framföra två låtar till vigseln och förhoppningsvis också in- och utgångsmusik. Alternativet till sångare/musiker är ju att ha musiken inspelad men vi tycker det känns svårt att få det bra, då måste man ändå hyra ljudutrustning.

    Om du har tänkt köpa klänning i en brudbutik så är det dags att börja leta, flera av de butiker jag har varit i hade 5-6 månaders leveranstid. Om du har tänkt beställa från nätet är det lite mera gott om tid, inte exakt koll där men 2-3 månader i förväg är ändå bra att vara ute, framför allt om man ska hinna korrigera den lite hos en sömmerska. Vad du ska ha över beror ju lite på modellen på klänning och vad du gillar för stil, finns många fina boleros. Själv har jag tänkt satsa på någon typ av fuskpäls.

    Ett par djupa andetag bara så kommer det gå jättebra ska du se! :)


    Tack för dina lugnande ord :) 
    Det jag tänker med maten är egentligen att den ska passa de flesta i smaken, och den har vi ju en hel del kockar och mat-kunniga personer på gästlistan. Kräset fölk med andra ord. Jag ska försöka att inte tänka på det utan fokusera på det vi gillar. 

    Jag ska nog beställa klänningen på nätet, en hjärtformad chiffongklänning med ganka långt släp, med en liten strassdetalj i midjan, ungefär som ett insytt skärp. Är lite inne på en boldero i spets, eventuellt en "kappa" sedan att ha utomhus. Men det ska inte vara för "bylsigt" utan något följsamt. Men jag ska nog ta och beställa klänningen snart redan nu, varför inte, lika bra det om det skulle vara katastrof ;)

    Håller med helt och hållet med vigelmusiken det bästa är nog att man har någon/några som kör "live", annars kanske det blir lite svårt med att få rätt ljud i kyrkan. 

    Har filat lite på inbjudningskort också eftersom vi inte har skickat ut något "save the date" då de flesta redan vet om datumet, det borde väll vara ganska så lagom att skicka ut inbjudningskorten i början på september tänker jag? O.S.A tills i typ november någongång. Har även fixat en hemsida där vi ska lägga upp information allt eftersom. Sen är det ju många som erbjudit sig att hjälpa till med diverse saker inför bröllopet, och det är lika många som tipsat om att man ska ta all hjälp man kan. Men det är lite svårt att delegera uppgifter tycker jag! Någon som har tips om vad för bra delar man kan be om att folk hjälper till med?  
  • Alosandra
    VinterBrud2015 skrev 2014-06-03 08:40:13 följande:
    Håller helt med Fia88, era gäster är där för att fira er kärlek och inte för att äta sin egen favoritmat. Visst är det alltid bra att ha sina gäster i åtanke när man planerar men så länge alla får mat som de tål och som inte är allt för konstig så tycker jag man ska utgå från vad man själva gillar.

    Förstår precis vad du menar med kappan. Testade ett par av mormors gamla pälskappor men de var som tält, vill också ha något som är mer figursytt och som harmonerar med klänningen. Klänningen låter jättefin och spetsdetaljer är alltid ett plus i min bok :)

    Trycksaker har vi nästan inte alls tittat på än, det är en punkt som vi har valt att prioritera ner och inte lägga så mycket energi och pengar på. Hemsida ska vi också ha för att få plats med all information om boende och liknande som är svårt att klämma in i en pappersinbjudan.

    Det där med att delegera är lite klurigt. I vår fall kommer lokalen att stå för mycket inför och sen har vi mest tänkt delegera uppgifter till själva bröllopsdagen. Det mesta annat kommer vi göra själva eller köpa in utifrån; florist, frisör osv.
    Om man ska delegera ut uppgifter till släkt och vänner tror jag det är bäst att göra som ni har börjat med, prata runt med folk och se vilka som uttrycker vilja att hjälpa till och sedan försöka anpassa uppgifterna till de personernas talanger och intressen. Fråga helt enkelt folk va de skulle kunna tänka sig att hjälpa till med så vet ni att de kommer vara engagerade i uppgiften.
    Javisst är det så, måste försöka koppla bort allt surr i skallen bara. Känner mig så ovan att all fokus kommer vara på oss, vilket gör mig till lite av en kontrollfreak. 

    Vi har kikat runt lite på nätet och hittat en sida där man kan fixa lite själva med inbjudningskorten utifrån en mall och jag tror vi kommit överens om vilken det blir, troligtvis denna som inbjudning;
     www.optimalprint.se/redigera-design&cid=474#id:SuT6IsKK_HrbCmMpOZkeFinS6AM8oes3-zR__OiBf_U

    Inte bestämt till 100% ännu, men något i den stilen iallafall är vad vi tänker oss.

    Javisst, och i värsta fall om man inte hittar en fin kappa skulle man kunna köpa en fint tyg från en tygaffär och sy som en "mantel" med ett fint knäppe där fram, jag tänker mig att det inte borde vara så svårt, men man vet aldrig.. en sykunnig svärmor har jag ju iallafall :) 

    Så ikväll ska vi till lokalen, men vi börjar faktist fundera lite på om man kanske ska boka en lokal och köra catering istället. Har faktist hittat en jättefin lokal som skulle passa toppen. Men vi får se efter ikväll hur känslan är. Vill ju helst inte ha en buffé utan servering känner jag bäst för. Så man får ju såklart hyra personal då. Sen är jag inte helt säker på om cateringföretag serverar redan inköpt alkohol (alltså om vi handlar den själva). får för mig att de flesta inte vill/eller inte får servera det om det inte är från dem själva? Vi får höra lite med det.. 
  • Alosandra
    Fia88 skrev 2014-06-03 13:04:55 följande:
    Din länk fungerde inte. :( Kan du spara ner bilden och bifoga? skulle vara roligt att se.

    Håll koll på köp&sälj här, tradera och blocket. Många som gifte sig i vintras bröjar nu sälja av sina saker. Du kanske kan hitta någon som säljer en kappa...

    Vad roligt! Vet inte vart du bor men gällande personal, om din stad har en Hotell & Restaurang Skola kan du möjligen kontakta dem och fråga, om inte cateringbolaget levererar personal också.
    Angående alkoholen så tror jag att det beror på cateringföretaget. Det är bara att fråga om det inte står på deras hemsida.
    Aj då! Här kommer korten, vi vill ha en lite modernare och roligare touch, men ändå stilrent :) Jag gillar dom! 


    Och sen såklart en bild på oss två iställer som vi fixar till i photoshop så det passar med storlek osv. Det blir inte jättebra upplösning nu på min printscreen, men ni får ett "hum" iallafall. 


  • Alosandra

    Tack så mycket! Jag tror också att man kan få till dom korten fina :) 

    Så - vi var på resturangen i förrgår och efter det har vi totaländrat hela vårt tänk om själva middag/festen. Vi har nu istället hyrt en superfin lokal som verkligen har den känsla som jag letar efter! Så glad! Och sen har vi bestämt oss för att köpa in mat och personal osv, från en cateringfirma. Vi tänker oss en serverad förrätt och sedan varmrätt på buffé, sedan tårta och såklart fördrink och snittar vid ankomst. Vickning tänker vi oss att vi kan fixa själva. Det blir ju även en tripp till Tyskland troligtvis för inkassering av dryck. På det här sättet känns det mer som att det blir så som vi verkligen vill ha, och man behöver inte tänka på begränsningar på något sätt. 

    Det har varit många svängar, fram och tillbaka, men förhoppningsvis börjar bitarna falla på plats nu. Det som återstår är att hitta en bra cateringfirma som är villiga att servera redan inköpt dryck, och tillsammans med dom sätta buffémenyn helt och hållet. Sen måste vi prata ihop oss ordentligt med dom som hyr ut lokalen såklart också. Nu har vi hyrt hela helgen (fre,lö,sön) bara för att vara säkra :)

Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015