• sötnöt­en
    Äldre 18 Apr 21:36
    29125 visningar
    36 svar
    36
    29125

    Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?

    Jag och min pojkvän har nu beslutat oss för att vi ska förlova oss i sommar, men vi klurade på hur man berättar det för familjen och liknande. Vi tänkte väl ha en middag med våra föräldrar och berätta för dem, men vet verkligen inte hur man ska säga eller göra? :S 

    Vi kom fram till att vi frågar er, hur gjorde ni när ni berättade för er familj och era vänner? Berätta också ni som inte nödvändigtvis kom överrens utan där någon friade. Vi vill veta ^^

  • Svar på tråden Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?
  • Äldre 22 Apr 22:02
    #11

    Vi ämdrade relationsstatus på FB och la upp en bild på ringarna bara.


  • Äldre 22 Apr 23:36
    #12

    Min fästman friade när vi var ute och firade våran 2 årsdag tillsammans. Vi hade pratat om att förlova oss i ett halvår och provat ut ringar, men sen ville han överraska med frieriet.

    Så efter en underbar 3-rätters så kom det han kallade för "det-obligatoriska-talet-till-kvinnan". Det var så underbart, tror vi iallafall, vi har båda minnesförlust om vad han faktiskt sa för att bådas hjärtor och hjärnor bara skrek av lycka!
    Sen överraskade han mig med att han hade bokat hotellrum i vår egen hemstad, med tillgång till bubbelpool!
    Han hade smygit ner alla övernattningsaker och efter badet låg vi i sängen och ringde våra föräldrar och syskon! Efter det skickade vi ett mms med bild på våra händer till de närmaste vännerna och resterade familjen, därefter la vi ut samma bild på fejjan och fnissade över uppmärksamheten och gratulationerna som rullade in! Så lyckliga att vi ville berätta för hela världen på en gång!

  • Äldre 4 May 19:44
    #13

    Vi förlovade oss förra helgen. Vi hade pratat om det och t.o.m spånat på ringar, men jag visste inte att han faktiskt hade köpt ringar när han lurade ut mig till en sandstrand i solnedgången och föll på knä förra helgen. :)

    Vi började ringa runt till min sida av släkten på söndag förmiddag och gjorde det inte svårare än "vi har förlovat oss". På eftermiddagen lyckades vi lura hit fästmannens föräldrar på fika. Då sa vi inget utan bara satt med ringarna på. Det dröjde ca tio minuter innan svärmor fick syn på sambons ring, reste sig upp och utropade "De har förlovat sig!!" Skulle tro att resten av grannskapet fick veta då med ;)

    Sedan ringde och smsade vi kompisar och när alla fått veta la vi upp det hela på Facebook :)

  • Alylly­ra
    Äldre 5 May 12:50
    #14

    Vi förlovade oss en vanlig måndag (årsdag) och satt och gosade i soffan efteråt. På nått märkligt sätt lyckades jag sätta mig på telefonen så att den ringde upp min mamma. Och i det läget kunde man ju inte INTE berätta. Så efter det fick vi lov att ringa runt till "resten" för det var ju orättvist att mina föräldrar skulle få reda på det och inte mannens. Det slutade med att vi satt halva kvällen i telefon istället för att fira, rekommenderas inte!

    Närmaste vännerna MMS/SMS:ade vi dagarna efter. Resten fick upptäcka det själva alternativt att vi berättade det när vi träffades.

  • Äldre 5 May 13:18
    #15

    Vi höll våra förlovningsplaner hemliga. Förlovningshelgen inleddes med att vi åkte till ett mysigt hotell/spa nära vår hemstad. På lördagen besökte vi en plats som betyder mycket för oss och bytte ringar. Resten av dagen och kvällen njöt vi av att vara nyförlovade, bara vi två. 

    Till söndagen hade vi i förväg bjudit över våra familjer på fika och berättade då :) Enkelt och perfekt för oss! Längre fram planerar vi att fira mer ordentlig med en middag :) 

  • iso
    Äldre 5 May 13:31
    #16

    Vi förlovade oss i New York och skickade ett sms till närmaste familjen när vi åt frukost dagen efter där vi berättade. Hade gärna bjudit hem familjen på fika eller liknande om vi varit i Sverige, men det kändes tråkigt att vänta med att berätta tills vi kom hem då vi skulle vara kvar ett tag till. man ville ju helst att alla skulle veta så fort som möjligt! :)

    för övriga bekanta blev det ny status på facebook. inte så charmigt kanske men det är väl egentligen så det blir nuförtiden. 

  • sötnöt­en
    Äldre 5 May 19:26
    #17

    Fantastiskt! Fortsätt gärna att dela historier! :)

  • Äldre 5 May 21:10
    #18

    Mon m2b skickade sms till brorsorna först och sen mamma. Brorsorna som då bodde hemma skrev, " du vet att morsan gråter som om du precis berättat att någon dött va?" Haha

    Jag skickade sms till mamma och min bästa vän samma kväll, o så obligatoriska Facebook uppdateringen för resten ;)

    Kände att jag har alla vänner på Facebook( har enbart vänner jag känner väl o talar med ofta på fejjan) , så istället för 50sms så blev det en uppdatering.

  • Äldre 5 May 21:11
    #19

    Kan ju lägga till att vi var i Venedig för tillfället också så att skicka så många sms o ringa skulle vara för dyrt dessutom.

  • Äldre 6 May 12:13
    #20

    Vi hade planerat det i förväg och bokat restaurang osv. Bytte ringar innan på kvällen. Vi hade satt in en annons i tidningen dagen efter, så de som har en och läser de annonserna fick reda på det då, resten när vi (läs jag, då sambon inte har fb) uppdaterade fb.

Svar på tråden Förlovning - Hur berättade ni för familj/vänner?