• Äldre 18 Apr 14:31
    11116 visningar
    27 svar
    27
    11116

    Åh jag ångrar mig

    Hej allihopa. Jag har sån ångest. Fick min förlovningsring igår som jag själv valt. Den är jättefin med en stor sten på 1.0 ct i mitten och några andra stenar på sidorna. Den är verkligen vacker men den sticker upp väldigt mycket och jag är extremt obekväm i den. Vad ska jag göra? Ringen kostade 120 000 kr och jag vet inte vad jag ska säga till sambon :(

  • Svar på tråden Åh jag ångrar mig
  • Äldre 18 Apr 14:52
    #1

    Antingen biter du ihop, har den på dig och ser om du vänjer dig vid den (man gör ofta det efter ett tag) eller så talar du om hur besvärligt det är och frågar om ni kan kolla om det går att göra något åt den.


    Jag har bara mina ringar på mig utanför huset så att säga. När jag kommer hem så tar jag av mig dom. Eller tja jag tar av mig alla smycken utom örhängena och min "näsplupp" som sitter på dygnet runt. 


     

  • CoG
    Äldre 18 Apr 15:18
    #2

    Är det omöjligt att byta den eller göra om den?


    Byta till en mindre sten eller så...


    Det är väl lika bra att säga som det är på en gång


    "Oj vad stor stenen var, det känns inte riktigt bra. Jag får anv den och se om jag vänjer mig annars får vi göra om dne lite"


     

  • Äldre 20 Apr 10:58
    #3

    Hej
    Man får gratulera, det är en imponerande summa för ringen, men jag förstår också att du vill trivas med din ring. Stora diamanter älskar man ofta mer och mer med tiden. Gå på din magkänsla och gör det som känns rätt, även om du måste byta ringen. Själv skall jag till Albrekts guld och titta på en ring som bara kostar en bråkdel av din. Skall försöka att övertala Jerker, min blivande man att vi säljer bilen och lägger allt på ringen.
    Kram Anna

  • CoG
    Äldre 20 Apr 13:35
    #4
    Anna N skrev 2014-04-20 10:58:18 följande:

    Hej
    Man får gratulera, det är en imponerande summa för ringen, men jag förstår också att du vill trivas med din ring. Stora diamanter älskar man ofta mer och mer med tiden. Gå på din magkänsla och gör det som känns rätt, även om du måste byta ringen. Själv skall jag till Albrekts guld och titta på en ring som bara kostar en bråkdel av din. Skall försöka att övertala Jerker, min blivande man att vi säljer bilen och lägger allt på ringen.
    Kram Anna


    Ja....det är en stor summa pengar på bara en ring.


    Jag såg en ring med en stor diamant som kostade över 200 000.


    En ring med lämpligt stor cz ist ser inte annorluna ut och vem vet om stenen är äkta på håll?...och vad spelar det för roll om det är en diamant eller en annan typ av sten som kostar mindre, jag tror inte att det påverkar kärleken.


    Men alla är vi olika och lägger pengar på olika saker. Våra 3 ringar kostade 7000 sammanlagt och jag skulle inte få ångest om jag känner i efterhand att jag vill byta eller förändra dom :)


    Vissa lägger sin äkta och dyra diamantring i ett bankfack och bär en fejk. Varför har man en så dyr ring om man inte kan bära den?


    Men det var ju OT.


    Hoppas att ts har den ekonomin att det finns att ta av även efter att ringen är betald. Men en sån ekonomi kan det väl inte vara hela världen OM man vill göra ändringar på ringen i efterhand. Och har man inte egentligen inte ekonomin att äga en så påkostad ring, då förstår jag inte varför man ska ha den.

  • Äldre 20 Apr 18:08
    #5

    Jag förstår inte varför det hela började handla om pengar och ekonomi. Självklart påverkar inte priset kärleken men om jag och min blivande har råd och jag vill ha en fin ring som kostar så mycket är det upp till oss.

    Ringen är jättevackert, jag tycker bara att den sticker upp mer än vad är van vid och är tveksam om det är en vanesak eller om jag ska behöva göra om den.

    Att jag inte vet hur jag ska lägga fram det för min fästman beror inte enbart på priset men självklart känns det lite när vi har lagt ner så mycket pengar.

    Jag ville bara ha lite råd och bolla med andra som kanske haft samma problem inte diskutera priset på ringen

  • zero
    Äldre 20 Apr 21:09
    #6

    Nu har jag ingen som helst aning om hur stora sidstearna är men frutsatt att de är små och inte nödvändiga och du vill göra om din ring så hade jag iaf, satt den stora diamanten i en bezelfattning.Går ju visserligen att ha smådiamanter på sidorna också eller fatta större sidstenart. Bildsök på "bezel set engagament ring" då har du iaf inte klor och skit i vägen :)

  • CoG
    Äldre 20 Apr 21:34
    #7
    Frozenpassion skrev 2014-04-20 18:08:34 följande:

    Jag förstår inte varför det hela började handla om pengar och ekonomi. Självklart påverkar inte priset kärleken men om jag och min blivande har råd och jag vill ha en fin ring som kostar så mycket är det upp till oss.

    Ringen är jättevackert, jag tycker bara att den sticker upp mer än vad är van vid och är tveksam om det är en vanesak eller om jag ska behöva göra om den.

    Att jag inte vet hur jag ska lägga fram det för min fästman beror inte enbart på priset men självklart känns det lite när vi har lagt ner så mycket pengar.

    Jag ville bara ha lite råd och bolla med andra som kanske haft samma problem inte diskutera priset på ringen


     


    Det var du som tog upp priset, så nog så det ut som att det handlade om summan. Annars kunde du bara skrivit att du ångrar ringen och undrar hur du ska framföra det till din sambo, eller hur?


     


    jag skrev att det var ot...


    Jag skulle inte ha bekymmer att prata med min man om att förändra min ring:


    Har det inget att göra med ringens pris eller er ekonomi så är det väl inget att ojja sig över. Är man inte nöjd har man väl rätt att ångra sig?

  • Äldre 20 Apr 21:54
    #8

    Jag tycker du ska ge den några veckor (2-3) och känna efter om du kan vänja dig vid ringen. Om du inte vill ha den här ringen, hur ser då "drömringen" ut? Mindre sten? Rimligtvis borde det ju gå att byta till en mindre diamant om det är problemet.

    Jag som verkligen inte var någon van ringanvändare behövde en del tid för att vänja mig vid min förlovningsring, men nu märker jag knappt av den när jag använder den. Använder inte ringarna på kvällarna eller nätterna, bara dagtid utanför hemmet.

    En av mina vänners förlovningsring har en diamant på en carat, och enligt henne tar det en tid innan man vänjer sig vid storleken. Nu när hon har haft den ett par år är den inte alls i vägen lika mycket längre.

  • Äldre 21 Apr 09:16
    #9

    Hej,


    Precis som många här föreslår, så ge den lite tid.

    Sen vore det intressant att veta hur den är fattad idag, du har ingen bild? Skulle du ha en väldigt hög fattning idag så kan du ju få din befintliga ring modifierad alternativt tillverka en ny.


    Får hoppas det löser sig!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 21 Apr 12:52
    #10

    Tack alla snälla för svar och tips.

    Bara för att förtydliga, jag tog upp priset då jag själv valt ringen och inte visste hur jag skulle lägga fram det för sambon. Naturligtvis är det värre att ångra en dyrare ring än en ring som hade kostat mindre. Därav tog jag upp priset. Men jag tog inte upp priset för att att diskutera kring huruvida det är lämpligt att lägga ner så mycket pengar på en ring eller ej. Man prioriterar annorlunda och väljer att lägga pengar på olika saker. 

    Här kommer två bilder på ringen

Svar på tråden Åh jag ångrar mig