• Carolinekahlstrom

    Hjäääälp!

    Hej! Jag vann ringar på en auktion på tradera där det stod att det var 3 i 1 18K vitguld med stenar i storlek 17,5. Jag chansade på storleken och idag fick jag hem ringarna och de är alldeles för små. Jag får dom till kniven ungefär. Min nuvarande ring är i 19,5 och glider av fingret om jag blir kall, eller under vatten. Den är alldeles för stor, därav min chansning av storlek. Nu vill jag alltså förstora dessa ringar!
    Hur mycket har ni fått betala för att förstora ringar med stenar i? Tänk om det inte ens är äkta, går det att storleksändra oäkta ringar?
    Det är inte stenar hela vägen ut. Jag länkar en bild till ringarna (var inte den annonsen jag vann budgivningen på ska tilläggas, men likadana ringar)

    m.tradera.com/item/343002/205756050/fantastic-sparkling-18k-gp-3-in-1-ring-17-mm-aaa1057a-

    Måste få ett hum vad som kan göras och vad det kan kosta!

  • Svar på tråden Hjäääälp!
  • VANBRUUN

    Hej,


    Det skall inte vara några problem att ändra storlken på de ringarna. Du skall inte behöva betala mer än ett par hundralappar för att göra en storleksjustering. Man gör justeringen där det inte sitter stenar fattade. 


    Lycka till och hoppas det löser sig :)


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Chicita

    Att storleksändra den typen av ring kan vara svårt. Vitguld är också svårare (har jag hört, men jag vet inte om det är sant).


    När dom lägger till material så böjer dom ju ut ringen samtidigt och det kan göra att stenarna lossnar - även om dom inte gör det omedelbart.


    Jag betalade 2800:- för att lägga till material i mina ringar efter att ha fått en knöl i fingret så att ringarna inte passar längre. Och då är mina ringar enklare att ändra då det bara är 2 nedsänkta stenar i ena ringen och inga alls i andra 

  • Chicita
    VANBRUUN skrev 2014-04-15 16:19:09 följande:

    Hej,


    Det skall inte vara några problem att ändra storlken på de ringarna. Du skall inte behöva betala mer än ett par hundralappar för att göra en storleksjustering. Man gör justeringen där det inte sitter stenar fattade. 


    Lycka till och hoppas det löser sig :)


    Ett par hundralappar? 


    Wow... täcker det materialkostnaden ens? Det var billigt :) 


    Hur skulle du göra för att ändra omkretsen utan att rubba stenarna? Vinkeln på infästningarna ändras ju om du ökar omkretsen på ringen...


    Jag ser att du jobbar med detta. Men berätta gärna. För i så fall ska jag gå tillbaka till min guldsmed och visa ditt svar och be om mellanskillnaden tillbaka... 

  • Carolinekahlstrom

    Åh fy. Grejen är att jag inte tycker om ringen jag köpt från första början. Den passade bäst till min förlovningsring, men jag känner inget för den. Dessutom så har vi ingen stor budget. Definitivt inte 10 tkr för EN ring. Därför kollade jag på tradera och föll för dom där.

    Jag betalade ca 2500kr för den jag har idag (lämnade in lite guld också).

    Jag tänker inte betala ytterligare tusenlappar för att göra dessa större. Blir så frustrerad. Jag känner bara för att bryta ihop.

    Jag bryr mig inte om de är äkta eller ej, men vill att dom ska hålla i några år!

  • Chicita
    Carolinekahlstrom skrev 2014-04-15 16:32:45 följande:

    Jag bryr mig inte om de är äkta eller ej, men vill att dom ska hålla i några år!


    Gå till en guldsmed som gör ändringsarbete där du bor. 


    Förklara situationen. 


    Kanske denne kan göra lite "fusk"-jobb och typ bara putsa bort lite material på insidan av ringen så att den därigenom blir större (men också skörare givetvis).


    Eller så kanske den gör bedömningen att det är enkelt att lägga till en liten bit av något material utan att påverka infattningarna allt för mycket.


    Ge inte upp. Det är svårt att bedöma sånt på en bild :) 

  • VANBRUUN
    Chicita skrev 2014-04-15 16:28:18 följande:

    Ett par hundralappar? 


    Wow... täcker det materialkostnaden ens? Det var billigt :) 


    Hur skulle du göra för att ändra omkretsen utan att rubba stenarna? Vinkeln på infästningarna ändras ju om du ökar omkretsen på ringen...


    Jag ser att du jobbar med detta. Men berätta gärna. För i så fall ska jag gå tillbaka till min guldsmed och visa ditt svar och be om mellanskillnaden tillbaka... 


    Hej,


    Oj ursäkta, såg inte korrekt bild när jag läste först. Trodde det var tal om en ring där man kunde förstora genom att sträcka ringen, där vet jag att exempelvis Guldfynd tar 300kr och en "vanlig guldsmed" runt 200kr.


    Precis som du säger blir det här en ganska stor process och många guldsmeder vill inte ens försöka sig på det. 


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Chicita
    VANBRUUN skrev 2014-04-15 16:43:54 följande:

    Hej,


    Oj ursäkta, såg inte korrekt bild när jag läste först. Trodde det var tal om en ring där man kunde förstora genom att sträcka ringen, där vet jag att exempelvis Guldfynd tar 300kr och en "vanlig guldsmed" runt 200kr.


    Precis som du säger blir det här en ganska stor process och många guldsmeder vill inte ens försöka sig på det. 


    Bra att du förtydligade det :) 
  • diamond 2

    Hej Caroline,

    Jag jobbar med smycken och undrar? är det samma ringar du budat på men en annan annons? De har ju flera ute i olika storlekar. Den du länkat till har specifikationen 18k GP vilket är vilseledande information. GP brukar betyda guldpläterad och det är en tunt skikt ovanpå en oäkta metall. Behöver inte ens vara plätering av guld, det kan vara micron av guld. Och stenarna är definitvt inte äkta. 

    Två generella saker; 
    Det går inte att ändra en ring av oäkta material i storlek. Det går inte att ändra en ring med oäkta stenar , de spricker och går sönder direkt .
    Leverantören kommer från Kina och därifrån kan det vara vad som helst....
    Hoppas att du har möjlighet att köpa en riktig ring i guld som håller.

    MVH
    Elisabet

Svar på tråden Hjäääälp!