• augusti

    Kina klänning eller original? Min värld vändes upp o ned.

    Åh vad jag är kluven. Men jag börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg.

    Jag har hela tiden tänkt såhär att jag köper en billig Kina klänning.
    Anledningar:
    - jag kommer bara använda den EN gång i mitt liv, så även om den inte är lika vacker som min drömklänning så spelar d ingen roll.
    - det innebär att jag får mer pengar över till annat såsom bröllopsresa tex.

    Nu var jag o provade klänningar igår och kom över Maggie Sotero. Jag skulle aldrig ha börjat prova. Jag är totalt frälst i hennes 2014 kollektion. När jag jämförde med Kina klänningarna så var det liksom ljusår emellan detaljerna på klänningar från Maggie och från Kina. Jag kan ju inbilla mig för jag är nykär men...
    Jag provade dessutom flera modeller som var mkt mkt snarlika, men vissa klänningar satt jätte illa och andra jätte bra, vilket gör mig nervös att beställa något spm jag inte vet bur det sitter på mig, även om modellen är likadan som den där Maggie klänningen jag vill ha.

    Då har jag räknat lite och kommit gram till att Kina klänning blir ca 4500kr, inkl tull moms osv.
    Maggie klänningen var 12900.
    Det är prisskillnad men;
    - jag vet precis vad jag köper och kommer vara nöjd
    - detaljerna (jag älskar detaljer) är jätte mkt finare och jag kommer känna mig som en prinsessa!

    Men ÄR DET VÄRT DET.??
    Vet inte ens om Kina kommer fatta vad jag e ute efter när jag skickar efter en beställning på att sy upp efter önskemål, och ordinarie sortimentet ser inte alls lika kul ut längre nu när jag hittar Maggies hemsida....
    Åååh vad skulle ni göra?
    Kan lägga tillsätt jag inte sitter inne påhugg mkt pengar som helst, så att ja jag kan köpa klänningen, men det kommer kännas av.

    www.maggiesottero.com/collection.aspx

  • Svar på tråden Kina klänning eller original? Min värld vändes upp o ned.
  • augusti

    Dessutom, om jag beställer från ordinarie sortiment sen så vet jag inte om den passar min kroppsform ändå och då är det fall och jag måste köpa en klänning till, eller alterera den hos skräddaren så då kommer jag ju upp i massa mer pengar ändå...

  • Marie Malmö

    Förstår precis hur du känner. I mitt fall valde jag att satsa på original, men det handlade inte om samma summor som din; min kostade "bara" 5 200 kr.
    Det är ju du som ska besluta hur du ska göra såklart och det är en chansning att köpa en kinaklänning.
    JAG hade nog inte köpt en klänning för 12 900 kr, men om du nu verkligen blev kär i klänningen så är det kanske den du ska ha. Du har ingen mamma eller så som vill hjälpa dig att betala klänningen?Jag antar att du ska ha en fotograf och då kanske du ångrar att du inte hade Maggie-klänningen när du tittar på bilderna.
    ELLER så blir kinaklänningen jättefin den också och du känner att du är glad att du inte kastade ut pengar i onödan.
    Det är knivigt!

  • augusti

    Suck... Ja vi har fotograf och att ha den där vackra klänningen att föreviga hade ju vart drömmen.

    Det är ju en chansning med Kina, många verkar nöjda, o inte för att trampa på tår, men vissa klänningar jag sett som folk var nöjda tycker jag ser lite "billiga" ut. Som tur är inte många, så chansen finns ju att det blir toppen, men det finns ju en risk...

    Jag vill inte be min mamma o pappa om pengar, om de erbjuder sig att pitcha in så blir jag glad men IOM att de är skilda och mamma får pension (inte mkt) så vill jag inte be.

    Har någon köpt en Kina klänning och sedan vart tvungen att köpa en original till?

  • Sthlmbrud

    Hej augusti! Förstår svårt beslut! Allt på bröllopet kostar ju och alla prioriterar olika och tycker olika saker är viktigt/mindre viktigt. Jag köpte en Kina klänning som med frakt och tull kostade 2200kr. Sen fick jag sy om och lägga upp hos skräddare för ytterligare 1800kr. Nu är det min drömklänning och jag tycker den är välgjord vad gäller sömmar och detaljer mm. Men det är ju omöjligt att säga innan om man blir nöjd och det går ju inte att byta :s

    Vet inte om jag hjälpte men ville bara dela med mig av erfarenhet av Kinaklänning :)

  • Himla

    Köp klänningen och sälj den sedan....Eller ha is i magen och se om du kan köpa den begagnad...

  • Johanne

    Jag personligen skulle aldrig välja att köpa en brudklänning från Kina. Min brudklänning har jag drömt om i hela mitt liv, och är det någon gång jag verkligen vill känna mig trygg med mitt köp är set just när det gäller min brudklänning.

    Jag var och provade klänningar igår i en butik och den vägledning och hjälp man får där är ovärderlig. Vad passar man i? Hur ska man tänka kring material? Släp eller inte? Personalen har stenkoll.

    Att gå in i en butik och få alla tips och tar deras tid för att prova olika modeller - för att sen gå in och beställa en kopia av den från Kina, ja det är inte bara olagligt att kopiera någon annans design utan jag tycker det är oerhört fult mot butiksägarna. Den är det ju många som ändrar modellerna de beställer så det inte blir ett original, och då är det väl inte olagligt - men hur folk vågar chansa med sina klänningar på det sättet är bortom mitt förstånd....

    Iofs kanske klänningen inte har samma betydelse för dem som för till exempel mig, jag vet inte.. :)

    Ja du kanske har förstått att jag är anti-Kina. Men alla gör ju naturligtvis som de vill.

  • augusti

    Bra kommentarer allihop.

    Grejen är väl att jag aldrig ens velat gifta mig, ens när jag var liten. Därför trodde jag att litet bröllop, Kina klänning osv hade vart perfekt. Helt plötsligt är jag en jäkla bridezilla!

    Håller med sista kommentaren, det känns ju lite oetiskt... Men jag vet inte om det är avgörande...

    Mer feedback! Det hjälper i funderingarna!

  • TheD

    Det är bara du som kan avgöra vad du ska göra. Jag köpte en klänning från Kina och blev jättenöjd. Jag gillar inte personal i brud festbutiker och inte heller klänningarna ;) Provade inga innan. Bestämde vilken klänning jag skulle ha 2 år innan vi gifte oss och då var inte datum satt för bröllop ;) 

    Du får inte en ren kopia då någon liten ändring görs med detaljer, inte själva modellen. jag tycker inte det är sån skillnad på att beställa en kopia från Kina eller att en  kompis i Sverige syr en kopia......., 

    Lycka till med valet :) 

  • JW2014

    Jag har hört av andra brudar att dom som provat en äkta orginalklänning först, och sedan beställt från Kina, blir jättebesvikna på kvalitén på kinaklänningar. Medan dom som aldrig provat ett orginal kan tycka att kinaklänningarna är jättefina. Så ska man köpa en billigare kopia så ska man inte prova i butik först:). Sen kan man ju fundera över det etiska ställningstagandet man gör....

  • augusti

    Tack JW, du har precis fått över mig på "original" sidan. Det blir en Maggie Sottero! Yaay!!!
    Får dra in på ringen tror jag, för den bryr jag mig helt ärligt inte så mkt om (konstigt nog) haha 

Svar på tråden Kina klänning eller original? Min värld vändes upp o ned.