• momore

    Ångrar ringen!!

    Fick en helt fantastisk förlovningsring av min sambo för ett år sedan..en jättefin ring i vitt guld. Ringen är speciellt utformad, lite som två skenor som ligger över varandra med diamanter uppepå. När vi tittade på vigselringar störde jag mig så på att ringarna inte skulle gå helt emot varandra och valde därför att specialbeställa en ring.. Ringen gick på 12.500 kr och vi hämtade ut den i tisdags. Ringen är helt fantastisk, precis som förlovningsringen. MEN ihop är de inte lika fina.. Jag klurar på om jag eg. valde fel när jag tog rött guld på vigselringen.. Suck! Vad gör jag nu!!!?

  • Svar på tråden Ångrar ringen!!
  • filibustern

    hmm.. ett förslag kan ju vara att BARA ha vigelringen på vä hand. och förlovningsringen på höger :) då blir dom vacker för sig, men du bär dem bägge ändå. eller att flytta över förlovningsringen på höger och skaffa en ny, enklare förlovningsring? fast då kanske inte den och vigselringen går ihop skenmässigt... 

  • Caisa

    Min förlovningsring och vigselring är båda i rött guld men matchar inte alls. Jag kommer därför att flytta över förlovningsringen till höger hand. Hellre det och att jag får den vigselring jag verkligen vill ha, snarare än att välja något annat bara för att det ska matcha. Hoppas du hittar en lösning! :)


    7 juni 2014
  • Anna N

    Usch vad tråkigt!
    Jag tycker du skall välja samma färg som förlovningsringen om ni nu inte vill byta ut dem. Jag hoppas det löser sig och jag vet vad det innebär när man hittat en ring som är vacker men som inte passar.
    Jag och min blivande man Jerker var på runda bland guldbutikerna i helgen. Vi han med Smycka, Albrekts guld mfl.

    Kram Anna

  • momore

    Tack för era svar tjejer! Jag tror att jag kanske bara är omständig, jag fick liksom önska helt fritt precis vad jag ville ha för ring.. Ringarna är fantastiska men en stor grej med den är att trots att skenan svänger så går de precis in i varandra, däför det känns tråkigt att inte ha dem ihop. Min fantastiska sambo har med sig ringen idag och ska in till guldsmeden för att höra om det går att göra om den till vit guld utan att demolera hela ringen... Oj vad jag krånglar :P... Samtidigt får jag ångest av tanken om den går att göra om och ändå inte känns bra..

  • Anonym (Va?)

    Men...va? Hur ska man kunna göra om den till vitguld? Det går ju inte att göra om en rödguldsring till vitguld....väl? Och är den graverad går den väl knappast att byta heller.

    Men jag kan ju ha fel på en eller båda punkter, jag är inte guldsmed och jag är inte chef för affären där ni köpte ringen.

  • Maria93

    Min förlovningsring passar inte ihop med vigselringen jag ska ha, så jag kommer lägga unden förlovningsringen.


     


     


    Anonym (Va?) skrev 2014-04-09 02:44:46 följande:

    Men...va? Hur ska man kunna göra om den till vitguld? Det går ju inte att göra om en rödguldsring till vitguld....väl? Och är den graverad går den väl knappast att byta heller.

    Men jag kan ju ha fel på en eller båda punkter, jag är inte guldsmed och jag är inte chef för affären där ni köpte ringen.


    Vitt guld blir det väl när man blandar rött guld med platinum? Vilket skulle innebära att man kan smälta ner och blanda i. Men det skulle nog bli väldigt dyrt och inte säkert att smeden vill göra det.

  • Milos
    Vitt guld blir det väl när man blandar rött guld med platinum? Vilket skulle innebära att man kan smälta ner och blanda i. Men det skulle nog bli väldigt dyrt och inte säkert att smeden vill göra det.
    Rött guld är i sig en blandning av guld och koppar (i vissa fall även med silver), så då skulle man nog behöva separera det först. Dyrt var ordet :)
  • Anonym (Va?)
    Milos skrev 2014-04-09 09:50:28 följande:
    Rött guld är i sig en blandning av guld och koppar (i vissa fall även med silver), så då skulle man nog behöva separera det först. Dyrt var ordet :)
    Ja men exakt, det skulle alltså vara ett jäkla bök att "göra om" ringen till vitt guld. Och det skulle ju kosta betydligt mer än att helt enkelt köpa en ny ring, om det nu är så omöjligt att använda den man har.

    TS: Ärligt talat, sambon köper en ring för 12.500:- åt dig och sedan duger den inte.... Känns otroligt bortskämt om jag ska vara ärlig. Jag skulle vara jättesur om jag vore sambon.

    Du måste ju ha vetat innan hur förlovningsringen såg ut, och hur den skulle se ut tillsammans med vigselringen?
  • swdnchick
    Anonym (Va?) skrev 2014-04-10 14:20:52 följande:

    TS: Ärligt talat, sambon köper en ring för 12.500:- åt dig och sedan duger den inte.... Känns otroligt bortskämt om jag ska vara ärlig. Jag skulle vara jättesur om jag vore sambon.

    Du måste ju ha vetat innan hur förlovningsringen såg ut, och hur den skulle se ut tillsammans med vigselringen?


    Alltså det är väl rätt onödigt att uttrycka sig så eller? TS mår ju redan dåligt. Dessutom under ett anonymt nick. Dålig stil faktiskt. Du kan ta dina påhopp någon annanstans!
  • Anonym (Va?)
    swdnchick skrev 2014-04-10 14:50:55 följande:
    Alltså det är väl rätt onödigt att uttrycka sig så eller? TS mår ju redan dåligt. Dessutom under ett anonymt nick. Dålig stil faktiskt. Du kan ta dina påhopp någon annanstans!
     Startar man en tråd får man räkna med att någon säger vad h*n tycker. Jag sade vad jag tyckte om det hela, det var inget påhopp.

    Anonymt nick, bah!Jag är lika anonym om jag använder mitt vanliga nick eftersom jag inte har mitt riktiga namn som namn. Likaså tvivlar jag starkt på att du heter swdnchick på riktigt, varför du är precis lika anonym som jag.

    Är det något som är dålig stil är det att försöka begränsa folks åsiktsfrihet. Hade jag verkligen velat hoppa på TS hade jag skrivit mycket värre saker, nu ville jag inte det då det inte finns någon orsak. Men jag ville säga vad jag ansåg om hela saken. Jag var inte elak någonstans, men det här är precis som Familjeliv - så fort man inte jamar med TS och är ärlig så är man elak bu-hu...

    Du är elak och kör med dålig stil som försöker strypa min (och andras) rätt att säga vad jag tycker och tänker, och det är verkligen dålig stil att försöka jaga bort folk från trådar!


  • swdnchick
    Anonym (Va?) skrev 2014-04-10 20:25:51 följande:
     Startar man en tråd får man räkna med att någon säger vad h*n tycker. Jag sade vad jag tyckte om det hela, det var inget påhopp.

    Anonymt nick, bah!Jag är lika anonym om jag använder mitt vanliga nick eftersom jag inte har mitt riktiga namn som namn. Likaså tvivlar jag starkt på att du heter swdnchick på riktigt, varför du är precis lika anonym som jag.

    Är det något som är dålig stil är det att försöka begränsa folks åsiktsfrihet. Hade jag verkligen velat hoppa på TS hade jag skrivit mycket värre saker, nu ville jag inte det då det inte finns någon orsak. Men jag ville säga vad jag ansåg om hela saken. Jag var inte elak någonstans, men det här är precis som Familjeliv - så fort man inte jamar med TS och är ärlig så är man elak bu-hu...

    Du är elak och kör med dålig stil som försöker strypa min (och andras) rätt att säga vad jag tycker och tänker, och det är verkligen dålig stil att försöka jaga bort folk från trådar!
    Det är ju helt klart att man får räkna med att folk säger vad de tycker. Men som vanligt så kan man ju välja hur man uttrycker sig. Eller brukar du prata så?

    Här på bröllopstorget så känner folk mig som swdnchick, och känner folk som deras nick tex. Chicita och Daniiel. Vi känner inte varandra på riktigt och kommer nog aldrig någonsin att träffas eller berätta för varandra vad vi heter på riktigt. Men när jag skriver något här på BT så står jag för det. Jag signar det med mitt nick. Så att alla vet att hon den där swdnchick hon tycker så. Men du vågar ju inte ens avslöja dick nick. Du kan inte ens stå för dina egna åsikter! Hade du sagt detta under ditt eget nick så hade jag kunnat respektera dig.

    Om du börjar skriva under eget nick så kommer jag inte försöka jaga bort dig och kan ha en betydligt trevligare ton. :)
  • Anonym (Va?)
    swdnchick skrev 2014-04-10 21:30:30 följande:
    Det är ju helt klart att man får räkna med att folk säger vad de tycker. Men som vanligt så kan man ju välja hur man uttrycker sig. Eller brukar du prata så?

    Här på bröllopstorget så känner folk mig som swdnchick, och känner folk som deras nick tex. Chicita och Daniiel. Vi känner inte varandra på riktigt och kommer nog aldrig någonsin att träffas eller berätta för varandra vad vi heter på riktigt. Men när jag skriver något här på BT så står jag för det. Jag signar det med mitt nick. Så att alla vet att hon den där swdnchick hon tycker så. Men du vågar ju inte ens avslöja dick nick. Du kan inte ens stå för dina egna åsikter! Hade du sagt detta under ditt eget nick så hade jag kunnat respektera dig.

    Om du börjar skriva under eget nick så kommer jag inte försöka jaga bort dig och kan ha en betydligt trevligare ton. :)
    Ja, jag har sagt vad jag tyckeer mångs gånger många gånger och ingen har "ballat ur" som du gjorde nu, eller som folk i allmänhet kan göra här, där det krävs att man ständigt jamar med TS och är "snäll" (dvs inte säger vad man verkligen tycker).

    Vet de här människorna du nämner vem du är IRL, vad du bor osv? Om inte är du fortfarande anonym, vad du än försöker få det till!

    Du bestämmer inte vad jag ska ha för nick eller vad jag ska skriva. Vad du än påstår var jag inte särskilt elak, och du har ingen rätt att att bestämma om jag ska skriva här eller ej.

    Tyckte du det där var elakt är du väldigt känslig och bör kanske inte vara på diskussionsforum. På ett sådant kan det ofta hända att folk säger vad de tycker, och om du tycker det är elakt att göra så kan du få det jobbigt!
  • Utvandrare

    Momore, usch vad jobbigt! Jag hade total ågren hela tiden mellan det att vi beställde vigselringarna tills vi hämtade ut dem, så jag förstår känslan.

    Tror du att du kan vänja dig vid dem tillsammans? Annars är det ju mänskligt att välja fel ibland; särskilt om du inte kunde prova ringarna ihop innan ni köpte vigselringen. 

    Javisst svider det när de är större belopp inblandade, men det är ju faktiskt bara pengar, och det kan ni ju spara ihop igen eller tjäna mer av. :) Ringen har ju ett materialvärde i sig, och även om det blir en förlust att byta ut den, så är det ju inte hela 12,500 ni förlorar, eller hur? Förhoppningsvis kan guldsmeden komma med råd. Hur har det gått med det?

    swdnchick, tack för att ditt civilkurage! Kram

    Anonym (Va?), åh jag hoppas att du är trevligare i verkligheten än du väljer att vara här. Mer än så har jag inte att tillägga till dina påhopp.

  • momore

    Tack alla för ert svar och swdnchick en extra tack till dig! :) Min sambo var iväg till guldsmeden och det går faktiskt att lägga på platinum (?), det skulle inte heller kosta överdrivet mycket. Men vi funderade på det och det kändes ändå som att det itne riktigt skulle bli bra, men jag kunde inte sätta fingret på vad som var fel! Efter mååånga dagar med ångest kom jag fram till att ringarna helt enkelt inte passar ihop, de är för osymmetriska även om de går in i varandra. Så efter en vända till hos guldsmeden har vi beställt ytterligare en ring som ska vara formad efter vigselringen. De två tillsammans ska jag ha på vänster hand och förlovningsringen på höger. Att vi beställde en till ring är helt enkelt för att vigselringen är gjord för att gå in i en annan och det ser annars rätt så avhugget ut..
    Anonym (Va?) skrev 2014-04-10 14:20:52 följande:
    Ja men exakt, det skulle alltså vara ett jäkla bök att "göra om" ringen till vitt guld. Och det skulle ju kosta betydligt mer än att helt enkelt köpa en ny ring, om det nu är så omöjligt att använda den man har.

    TS: Ärligt talat, sambon köper en ring för 12.500:- åt dig och sedan duger den inte.... Känns otroligt bortskämt om jag ska vara ärlig. Jag skulle vara jättesur om jag vore sambon.

    Du måste ju ha vetat innan hur förlovningsringen såg ut, och hur den skulle se ut tillsammans med vigselringen?

    Till anonym kan jag berätta att min sambo och jag har gemensam ekonomi men, om du önskar veta, betalade JAG ringen med MITT kort.. Då vi båda räknar med att jag ska ha ringarna på mig för evigt är det vitkigt för oss båda att vi är nöjda med ringarna och att det känns bra! Så ja, det blir en extra kostnad men heller det än att inte trivas med ringen som redan kostat så pass mycket. Och även om jag hade med mig förlovningsringen och vi alla inkl. guldsmeden gjorde det så kunde vi bara föreställa oss hur den skulle se ut då det är gjord helt utifrån önskemål.. Som sagt fantastiska ringar, fantastisk guldsmed, men ringarna passar helt enkelt inte ihop!

    Tack alla för era kloka ord och engegemang :) Nu håller vi tummarna tills ringen blir klar :)


     

Svar på tråden Ångrar ringen!!