• AnnaRa­nk
    Äldre 31 Mar 21:23
    6745 visningar
    31 svar
    31
    6745

    Smak på tårtan? Förslag mottages!

    Hej, alla blivande brudar, brudgummar, gamla brudar och allt där emellan!
    Om strax under tre månader kommer jag och min kära gubbe säga "ja" till varandra i kyrkan, men det jag funderar mest kring är festen och just nu i synnerhet tårtan. Vi ska gifta oss i Reykjavik och har varit i kontakt med ett bageri som ska göra tårtan, men eftersom det inte direkt är nästgårds så kan vi inte titta in och planera med dem. Men smaken vill jag i alla fall ha något att säga till om. Problemet är dock att jag inte är speciellt bevandrad i tårtvärlden (har väl ätit prinsesstårta och någon hemmagjort variant med mosad banan och jordgubbssylt i. Typ), så nu undrar jag om ni har några härliga förslag på fyllningar i tårtan?
    Jag är chokladfreak så allt med choklad (både ljus och vit) funkar, men det är inget måste utan jag är öppen för allt.

    Bomba mig med tips nu! :)

  • Svar på tråden Smak på tårtan? Förslag mottages!
  • Äldre 31 Mar 22:07
    #1

    Vi har valt olika lager av det här (i ordning) sockerkaksbotten, vit chokladmousse, maräng, blåbärsgrädde och marsipan.. Mums!!! Lycka till :)

  • Äldre 31 Mar 22:33
    #2

    vi har valt chokladbottnar med passionsfruktsmousse och vit chokladmousse:) sjukt gott kan jag lova!!!!

  • Äldre 31 Mar 23:06
    #3

    Vi hade (uppifrån och ner)

    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten
    Hallonmousse med färska hallon
    Mörk chokladbotten med chokladbitar
    Mörk chokladmousse med chokladkrisp
    Mörk chokladbotten med chokladbitar

    (varje våning var 14 cm hög ;) )  

  • Äldre 1 Apr 00:36
    #4

    Min blivande är galen i bakelser, och hävdar bestämt att han vill ha den budapesttårta jag brukat göra på hans födelsedag..... ja, ja, vi får väl se

  • Äldre 1 Apr 04:48
    #5

    Vi kommer inte heller att kunna smaka tårtan innan; fick dessa förslag av vår festlokal: 

    Manjari: Mörk chocklad med hallonsmak och vanilj cremebrulé
    Gourmandise: Vit choklad och hallonmousse
    Passion: Jordgubbe och passionsmousse
    Citron: Ljus choklad med citronpannacotta
     

    Just nu lutar det åt jordgubbe och passionsmousse (för att vi är inne i en fas när båda är galna i passionsfrukt) :)

  • Sofie R
    Äldre 1 Apr 06:10
    #6

    Mina tankar går kring chokladmousse med chokladbitar tillsammans med hallonmousse, spacklat med vitchokladsmörkräm. Eller jordgubbsmousse med limemousse spacklad med vitchokladsmörkräm. Men det är gott med citron också :/

  • Äldre 1 Apr 06:22
    #7

    Vi ska ha chokladbotten(kladdkaksliknande) med passionsfruksmousse spacklad med vit choklad. Som dekor ska vi ha mörkröda chokladrosor, nätrullar och silver.

  • AnnaRa­nk
    Äldre 1 Apr 11:29
    #8

    Jag vet inte om jag blir hjälpt av era tips, det blir snarare svårare. Först fastnar jag för ett inlägg, sedan för det nästa och sedan för ett tredje. Jag som är gottegris, hur ska man kunna välja?? :)

  • Äldre 1 Apr 13:44
    #9

    Vi hade browniebotten, citronmousse, sockerkaksbotten, passionsfruktsmousse och sen marsipan som täcke. Väldigt, väldigt, VÄLDIGT gott! Kanske den godaste tårta jag någonsin har ätit..

  • angeli­ca aspegr­en
    Äldre 1 Apr 17:11
    #10

    Hej,

    Nu kommer något utan choklad men som jag och min blivande ska ha på år tårta.

    Det är med vit marsipan och sockerkaksbotten.

    Vi har 3 olika mousser som fyllning.

    Passionsfrukt, päron och skogsbär. Den är helt underbart god! Vi bestämde oss direkt! :)

    Jag gillar inte tårta men denna älskar jag (utan marsipanen bara haha)

    Den smakar verkligen som en dröm!

    Lycka till!

Svar på tråden Smak på tårtan? Förslag mottages!