• Amalia83

    Hur många ringar?

    Hej!
    Jag är ny här och ny i allt om vigslar... Så ha överseende för mina korkade frågor!

    Jo, jag och min kille ska äntligen förlova oss och gifta oss. Vi tänkte förlova oss om två veckor ca. Vi bor inte längre i samma stad eftersom jag nyss flyttat pga jobbet, men han flyttar hit snart.

    Vi har varit och tittat lite på förlovningsringar och kollat i broschyrer, men inte blivit riktigt kloka.
    När vi förlovar oss, då har vi två matchande ringar va? Typ enkla i guld tänker vi oss. Däri graverar man partnerns namn plus datumet för förlovningen väl? Graverar man före eller efter förlovningen?

    Sen på vigseln (blir antagligen sommaren 2015, eller hösten 2014 om det funkar), hur är det vanligast att man gör då? Vi tänkte nog att bara jag får en ring då, då vill jag gärna ha en ring som matchar förlovningsringen men även har nån sten. Ska jag ha hans namn och datum i den ringen också? Och förvandlas hans förlovningsring till vigselring då? Ska han ta bort gamla datumet och skriva in vigseldatumet istället?

    Hur har ni, har ni matchande förlovningsringar? Och har ni så tjejens förlovningsring matchar hennes vigselring? Har killen två ringar?

    Sen den mest akuta frågan: jag ska åka några dagar till killen om två veckor och vi vill gärna förlova oss då, vi har sett ut en plats och restaurang och så. Men vi har alltså inga ringar ännu. Han bor mellan Uppsala och Stockholm så det finns gott om smyckesaffärer. Är det så på smyckesaffärerna att man kan gå in och välja ringar och få dom med sig direkt? Alltså, brukar dom ha de flesta storlekarna i lager? Vi vet inte vilka storlekar vi har, vi ville mäta förut men juveleraren sa att det varierar från ring till ring så det var ingen idé att mäta... Och hur brukar det vara med gravyren? Om man köper ringarna på typ Guldfynd eller liknande stor kedja, skickar dom iväg ringarna för gravyr och man får dom efter några dagar? Eller gör dom det själva? Vi tänkte att om vi kan få ringarna direkt när vi köper dom så förlovar vi oss och lämnar in dom för gravyr efteråt, låter det helt dumt?

    Hoppas ni orkat läsa allt! Vill bara lägga till att vi båda är vuxna och har varit ett par länge, förstår att man kanske får intrycket att jag är en nykär tonåring på mitt förvirrade inlägg

  • Svar på tråden Hur många ringar?
  • MrsP93

    Alltså alla par gör olika så det är svårt att svara på.
     I våra förlovningsringar står namnet + datumet han friade (fast han friade med tillfälliga ringar då jag var gravid o fet och de hade han redan graverat).
    Så just nu har vi bara enkla silverringar och jag fick en smal silverring med en safir när vi gifte oss (var fortfarande gravid då) och den orkade jag inte gravera.

    Nu ska byta ut ringarna då mina är förstora och då har vi bestämmt att vi väljer våra egna ringar fast med samma metal så de ändå matchar. Ringen som jag har bestämmt ska vara min blivande vigselring är väldigt smal så i min framtida förlovningsring ska både förlovnings och vigseldatumet stå + makens namn. :)

    Vissa köper likadana ringar, vissa köper olika, vissa kör på att bara tjejen får en ring vid förlovning.  Vid vigsel har jag sett att ibland får både bruden och brudgummen en till ring och ibland bara bruden. Somsagt, alla gör olika :)
    Gravera dom kan man göra närsom. 


  • MrsP93

    De flesta ringarna är beställningsvaror så det tar några dagar att få dom, tycker absolut att ni kan mäta, det gjorde vi på Guldfynd.
    Och så fick vi prova de modeller vi var intresserade av. 


  • Linnen

    Man måste inte ha matchande förlovningsringar.
    Jag och min sambo har likadana ringar, jag fick välja vilken ring jag ville och han gillade den också och ville ha en likadan. Det finns en matchande vigselring till den ringen vi har, men jag vet inte om jag vill ha den till då det blir ganska brett med båda två. Måste prova och se helt enkelt. Annars tror jag att man lätt kan hitta en ring som matchar utan att vara samma serie.

    Vi köpte våra på guldfynd den 26/12 och fick dom den 2/1. Då var det alltså en massa helgdagar däremellan. Så det gick väldigt fort att få dom graverade. De skickar alltså iväg ringarna.
    Det är inte säkert att man kan få ringarna på en gång då inte alla ringar/storlekar finns i lager. Men ska man inte ha gravyr i så går det nog lite fortare :)  

    Jag har bara min sambos namn i min och inget datum. Vi tyckte det räckte med namn men man gör som man vill. Finns inget rätt och fel :) Man kan välja att ha en symbol i också bara, eller ingenting för den delen. Vi tänkte lägga till vigseldatumet i min sambos ring sen och alltså göra om den till vigselring. 

    Hoppas du fått svar på det mesta och känner dig lite klokare nu :) Man gör lite som man vill. Finns inget rätt och fel.  

  • VANBRUUN

    Vår erfarenhet säger att i Sverige är det vanligast att kvinnan får två ringar, förlovnings- och vigselring. Förlovningsringen är fortfarande oftast en vanlig slät ring och vigselringen den mest utsmyckade, men man börjar se tendenser till att man göt tvärtom precis som i ex USA. Båda de svenska prinsessorna har en enstensring/enstensring med sidostenar som förlovningsring och en vanlig slät ring respektive en alliansring som vigselring.

    När det gäller mannen får han vanligtvis en förlovningsring och i vissa fall även en vigselring. I USA får mannen oftast bara en vigselring eller wedding band som det heter. 

    Är det inte superviktigt att matcha era ringar sinsemellan finns det såklart ingenting som säger att ni borde göra det, men du som brud bör tänka på att matcha dina två ringar både färg och formmässigt.

    Helt enklet, gör som ni själva känner och slutligen, grattis och stort lycka till!

     


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • JW2014

    Min blivande överraskningsfriade. Och eftersom att han inte hade min storlek så hyrde han en atrappring hos guldsmeden. Den hade han slagit in i ett paket och friade med, sen fick jag följa med till guldsmeden och välja rätt storlek. Jag har en ring i vitt guld. Han har en i titan eftersom att han har ett fysiskt arbete och skulle slita ut en guldringar på ett år. Bara jag kommer få en vigselring. Det är en vacker sak med mycket diamant. Så tre ringar blir det sammanlagt. Vi har namn och datum som gravyr och vi lämnar in förlovningsringarna på putsning veckan innan vigseln.

  • Innuendo

    Jag och Maken hade likadana förlovningsringar, i hans ring graverade vi in mitt namn och datumet då vi förlovade oss och tvärtom i min. Sedan fick jag en vigselring när vi gifte oss. Maken lämnade in sin förlovningsring för upputsning och för att ändra gravyren till bägges namn och datumet för vigseln. Svaret på din fråga om killens ring är alltså att man ofta ändrar gravyren till vigseldatumet, om inte han också väljer att ha två ringar. Det är inte helt ovanligt.

    Sedan lyckades jag tappa mina ringar och fick därför nya nu i år, jag valde då att ta två precis likadana, fast med en liten diamant i den ena.

    När ringarna kom (vi skickade efter dem) tyckte Maken att diamanten var lite väl liten och frågade om jag inte hade velat ha en ring med lite större sten/fler stenar. Jag bryr mig inte så mycket om "bling", men Maken gav mig pengar och så köpte jag en vacker ring på pantbanken.

    Jag har alltså tre ringar, men där gör man som man vill. det vanligaste är ju att bara kvinnan får en vigselring men som sagt, mannen kan också ha två ringar.

    Om ni har bråttom att få ringarna kan ni mycket väl köpa dem och gravera senare, men som Linnen skrev är det inte säkert att ni kan köpa ringarna och få dem samma dag. Då kanske det är lika bra att beställa gravyr direkt, det tar oftast inte längre tid.

    Det finns många internetsidor där ni kan köpa ringarna också, då måste ni ha koll på ringstorlekar men ni kan gå in i närmaste guldbutik och mäta. Köper man på internet blir det ofta billigare och man får dem oftast väldigt snabbt. Nackdelen är förstås att man inte får se och prova dem "i verkligheten"..

    Vad ni ska gravera bestämmer ni givetvis själva, det vanligaste är väl att man graverar partnerns namn och datumet man förlovade sig men det måste inte vara det. Man kan ta vad som helst (som får plats), ett latinskt citat kanske eller någon kort rad ur en låt som betyder mycket för er båda...vad som helst!

    Lycka till med er förlovning och ert bröllop!

  • Innuendo

    Glömde ju skriva om metaller! Vill man ha lite hårdare ringar är titan ett bra alternativ, det är också lite billigare än guld om man har tight budget.

    Vad gäller guld finns det rött och vitt guld, vitt guld kostar ofta några hundralappar mer och de ringarna är rodinerade (behandlade med något jox). Rodineringen slits och måste göras om lite då och då, vilket medför extra kostnader. Jag tror inte ni är snåla, jag bara påpekar det! 

    Guld finns i olika karat: 9, 14 och 18. ju högre karat desto mjukare ringar. Det finns 24 karat men det är sällsynt i smycken numera eftersom det är jättemjukt. 18 karat är det vanligatse, men vill man spara lite är det absolut inget fel med 9 eller 14 karat! (Som sagt, tror inte ni är snåla, just sayin'!

    Man kan mycket väl ha silver om man vill det, men det är lite mjukare än guld.

    Sedan finns stål, titan, palladium och platina. Platina ser ut som vitt guld men är betydligt dyrare. Igen detta tjat om pengar, tänker du... 

    Huruvida du vill ha någon sten/några stenar i ringen är förstås också något som påverkar priset. Man kan få många ringar med cubic zirconia, som liknar diamanter väldigt mycket, men diamanter är ju "the real deal" och är väl den vanligaste stenen man väljer. Det finns även andra stenar, men jag orkar inte rabbla upp alla. Du kan nog få tips om du kikar omkring i "ringtrådarna" här!

  • PuntaCana2015

    Vi har likadana förlovningsringar i titan förutom att jag har en liten diamant i min ring. När vi gifter oss i februari -15 lägger vi undan förlovningsringarna och får varsin vigselring i rött/vitt guld. Min ring kommer att vara lite mer kupad och med 3 cz i. För oss känns det bra att ha likadana ringar. I vigselringarna har vi graverat både förlovningsdatum och vigseldatum. 

  • filibustern

    vi har matchande förlovningsringar.. fast ändå inte. :P vi har titanringar med guldinlägg båda två, men vi kom inte överens om VAD för guld vi skulle ha, så jag har gult guld och han vitt. han kommer bara ha den (han har svårt för att bära sin enda ring nog som det är, två ringar skulle aldrig gå haha) och gravera in vigseldatum i den nör vi gift oss. jag kommer ha två ringar :)

Svar på tråden Hur många ringar?