• Äldre 31 Mar 10:14
    5426 visningar
    22 svar
    22
    5426

    Hur gör du och din partner med ekonomin?

    Allt mitt är ditt, eller? Hur gör ni med ekonomin? Svara på frågan och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du och din partner med ekonomin?
  • Pernil­la S
    Äldre 31 Mar 10:17
    #1

    Vi delar allt.

  • Alylly­ra
    Äldre 31 Mar 10:56
    #2

    Jag valde "Annat".
    Vi har varsitt lönekonto, och därfrån sätter vi över en viss summa varje månad till ett gemensamt konto varifrån hyra, gemensamma räkningar och mat betalas. Övriga pengar får man göra vad man vill med. Klart att vi samkör om vi behöver göra större köp eller så, och betalar varannan gång när vi är ute och äter och sånt, men en helt delad ekonomi skulle nog inte funka för oss.

  • Äldre 31 Mar 10:58
    #3

    Jag svarade "annat". För vi har ingen millimeterrättvisa, men det är det som gör det mest rättvist för oss.

    Har haft andra förhållanden då man skulle betala exakt lika mycket på alla räkningar varje månad oavsett inkomst osv, och det har inte funkat i längden.
    Min käre make tjänar mer än dubbelt så mycket som mig (även de månader jag lyckas få ihop till heltid så är hans lön i stort sett dubbel mot min)
    Vi har separata konton - men inte för att skilja på "ditt och mitt".
    Den som har pengar betalar helt enkelt. :) 

  • Äldre 31 Mar 11:01
    #4

    Annat, vi har varsitt konto och så sätter min sambo över pengar till mig och jag betalar hyra och räkningar. Han tjänar mycket mindre än mig så han betalar procentuellt mindre av de kostnaderna. Sen gör vi vad vi vill med pengarna på våra konton, och om någon har ont om pengar betalar den andre eller för över pengar.

  • Äldre 31 Mar 17:38
    #5

    Vi har helt separata konton, även olika banker :) Men pengarna är våra gemensamma (familjens) ändå. Vi har ingen millimeterrättvisa, det har fallit sig naturligt att jag betalar de löpande räkningarna och sambon tar bostadslånet + alla matkostnader. Han har bättre lön och mer sparat än mig, så det är oftast han som betalar om vi gör något tillsammans hela familjen. Saker som är enbart till oss själva betalar vi också själva. 


    Vi har aldrig hållit på att föra över pengar hit och dit och räkna i procent vem som borde betala vad, när vi först flyttade ihop tog vi helt enkelt varannan (varannan hyra, varannat matinköp) och sen blev det så att den som hade mer pengar just då betalade. 

  • Äldre 31 Mar 18:22
    #6

    Vi har varsitt lönekonto och ett gemensamt konto som vi betalar hyra, lån etc från, samt har en gemensam sparbuffert på. Hit sätter vi bägge in pengar varje månad.
    Vi har även ett gemensamt coop-konto med varsitt kort som vi betalar allt gemensamt med t.ex. mat, ny matta, biobiljetter etc. Hit sätter vi också över pengar varje månad.

    Funkar mkt bra för oss.
    Min sambo och jag har i dagsläget nästan lika mkt i lön, men nu byter han strax jobb och får en löneökning på typ 3000kr/månad... Jag som landstingsanställd får ju bara några hundralappar i standardhöjning :p Så vi får se hur vi gör längre fram. 

  • Äldre 31 Mar 18:25
    #7

    Vi delar allt.

  • Äldre 31 Mar 18:38
    #8

    Vi har varsitt konto och varsitt sparkonto, samt ett gemensamt servicekonto, men vi delar på allt. Allt som kommer in är hela familjens pengar som vi oftast spenderar tillsammans :P


  • Sofie R
    Äldre 31 Mar 18:39
    #9

    Vi delar på allt! Dela ekonomi som gifta ser jag som otroligt konstigt!

  • Äldre 31 Mar 19:14
    #10

    Varsitt konto eftersom ingen av oss vill byta bank ;) Han betalar hyran men jag betalar hyran för boendet på studieorten osv men när vi handlar är det den osm har plånboken med sig som betalar. När det gäller bilen är det makens plånbok som används men det blir ju att våra pengar tillhör oss båda. Varför skulle det inte göra det? Vi är ju gifta.

Svar på tråden Hur gör du och din partner med ekonomin?