• Äldre 27 Mar 17:59
    26779 visningar
    14 svar
    14
    26779

    Hotell, restaurang & dryckesquiz

    Blev bara sugen på att testa hur Quiz:en fungerar.

    Hoppas ni hittar något som är lite utmanande bland frågorna i alla fall :) 

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hotell, restaurang & dryckesquiz
  • Äldre 28 Mar 09:20
    #1
  • Äldre 28 Mar 09:57
    #2
    daniiel skrev 2014-03-28 09:20:55 följande:

    Hälften rätt ändå ;)


    Inte illa :) 
  • Äldre 28 Mar 15:11
    #3

    Jag har aldrig hittat det billigaste rummet på hotellets egen hemsida ;) Sen vinet...alltså det är jätteolika på restauranter vilket gör mig irriterad. För att få ett glas vin så bli det som ett halvt i själva glaset beroende på hur stora glasen är. Jag har lust att varje gång påpeka att glaset är inte fullt än. Det finns ju en kant ;) 17 eller 21 cl vet jag att restauranter där jag har beställt vin skriver i menyn.

  • Äldre 28 Mar 15:25
    #4
    TheD skrev 2014-03-28 15:11:10 följande:

    Jag har aldrig hittat det billigaste rummet på hotellets egen hemsida ;) Sen vinet...alltså det är jätteolika på restauranter vilket gör mig irriterad. För att få ett glas vin så bli det som ett halvt i själva glaset beroende på hur stora glasen är. Jag har lust att varje gång påpeka att glaset är inte fullt än. Det finns ju en kant ;) 17 eller 21 cl vet jag att restauranter där jag har beställt vin skriver i menyn.


    Spännande... för hotellen får alltid betala massa avgifter till bokningsbolagen vilket resulterar i att man inte kan ha lägre priser via dom, utan oftast dyrare - eller möjligtvis samma. Vilka hotell har du bokat på då? :) 

    Ett "standard-glas" är 18 cl. Sen kör vissa restauranger med lite mindre för rödvin och lite mer för vitt vin (och andra gör tvärt om) 
    Riktlinjen är minst 4 glas per flaska (vilket är 18,75 cl per glas egentligen då men dom där få cl hit och dit behöver man eftersom det aldrig blir exakt 18 och man vill inte ge för lite) 
  • Äldre 28 Mar 15:47
    #5

    Senast var nog Scandic Hasselbacken... men jag kommer inte ihåg sidan. 

  • Äldre 28 Mar 16:00
    #6

    Om du bokade via ett erbjudande (coop medlemserbjudande eller andra sådana där koder man kan få på vissa ställen) så blir det ju en annan sak ;) 
    Men generellt så sänker man inte priset för bokning via booking.com mm.
    För det är ju grymt ologiskt att sänka priserna + betala provision på varenda bokning = kanske 20% sämre intäkt liksom ;) 
    Många hotell har istället web-priser, boka tidigt-priser, "fylla upp hotellet"-priser (typ sista 3 rummen sänker man priset på om det är fullt annars).
    Så visst, man kan fynda på andra ställen. Men det är inte dom där udda erbjudandena som jag syftar på här, utan dom vanliga priserna.

    Booking.com's slogan (ja många sådana bolag har liknade slogans) "här hittar du det billigaste boendet" syftar på att dom jämför priserna mellan olika hotell/vandrarhem i samma stad. Men de flesta (enligt min erfarenhet) tolkar det som att "här får man rabatter" och så slutar dom kolla vidare...

    Däremot kan det skilja allt från en femtiolapp till 2-300:- om man ringer hotellet och bokar direkt över telefon (eller via mail). Alltså dyrare...
    För då betalar man ju för att någon annan gör bokningen liksom.
    Så det är alltid värt att kolla hotellens hemsidor och eventuella erbjudanden först :)  

  • Äldre 28 Mar 17:13
    #7

    Nej, inget via coop eller nått annat liknande. Men jag vet att det var stor skillnad på priset. Men när det gäller hotell utomlands tycker jag det oftast är tvärtom ;)

  • Äldre 28 Mar 17:20
    #8
    TheD skrev 2014-03-28 17:13:34 följande:

    Nej, inget via coop eller nått annat liknande. Men jag vet att det var stor skillnad på priset. Men när det gäller hotell utomlands tycker jag det oftast är tvärtom ;)


    Skumt. 
    I och för sig kan det ju ligga fel pris ute i vissa kanaler. Det händer även hos oss.
    Vår revenue manager fick hjärnsläpp och råkade släppa ut rum under skidVM till helgpriser.
    Som tur var så upptäckte vi det efter typ 30 min ;)  
  • Rin
    Äldre 28 Mar 20:14
    #9

    Nästan alla rätt (missade restauranghyfs.blogg.se).

    Och revenue management kan ge vem som helst huvudvärk, det finns en anledning till att många större hotell har någon som arbetar heltid med det. I och med att hotellnätter inte går att "lagra" så använder ju hotell olika verktyg för att maximera sitt pris. Ibland händer det att billiga nätter ligger på bokningssidor för att man har bråttom att få dem sålda och vill bara minimera förlusten av att låta rummet stå tomt.
    Mitt bästa tips är att alltid, alltid kolla flera kanaler när man bokar någonting, inte bara hotellnätter utan även resor m.m. Flygbranschen är kanske det som är krångligast och där revenue management har gått längst, när samma resa kan kosta allt mellan 10.000 och 500 kr beroende på hur och när man bokar. 

  • Äldre 28 Mar 20:25
    #10

    Jag tycker inte heller att det blivit billigast att boka via hotellens hemsidor. Konstigt...


  • Äldre 28 Mar 21:11
    #11
    Rin: Ja då har du verkligen missat något :) 
    Hon pratar ju mest om restaurangbranchen, men man känner igen mycket :)
    Och det kan vara rätt roligt ibland (om man bara förstår ironin ;) ) 

    daniiel: Det kan ju som sagt bero på olika saker, men rent generellt brukar det vara billigare att boka direkt på hotellets sida eftersom det är där hotellet har möjlighet att sänka priset utan att förlora mer än det dom själv väljer att sänka så att säga.
    booking och andra sådana sidor har ofta lockerbjudanden. 
    På hotellet jag jobbar kan dom ibland ha lägre pris utsatt på våra rum än vad dom får sälja dom för, och när gästen sen går in och ska boka så står det att dom rummen tog slut och att det bara finns andra dyrare kvar.
    Och i några fall har dom sålt rummen till lägre pris än vad vi har gett dom tillåtelse för (när bokningarna kommer till oss så stämmer dom inte med priserna som är satta).
    Att som Rin säger - jämföra priser i olika kanaler är väldigt vettigt. 
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Men rent logiskt kan ni ju tänka er såhär:
    Hotellets pris om du ringer och bokar är normalt sett 1500:- (som exempel bara)
    Bokningsbolagen ska ha 10% provision, men det ska inte gästen märka utan det får hotellen betala bokningsbolaget i efterhand.
    Sen vill dom sälja rummen billigare än hotellens sidor, vilket brukar vara ytterligare 10%.
    Det innebär i så fall att gästen betalar 1350:-  Men hotellet får bara in 1200:- för rummet.
    Alltså förlorar hotellet 300:- i det här fallet.

    Om man bokar via hotellets hemsida så kan hotellet sänka 15% 
    Då betalar gästen 1275:-  och hotellet förlorar "bara" 225:- 
    Både hotellet och gästen vinner alltså på att inte använda en mellanhand där 

    Det är oftast inga stora summor som skiljer. Men även småpengar kan bli stora pengar om man bor ofta på hotell (eller för hotellen) 
    Sen kan man (som hotell) ibland använda booking (och andra kanaler) för att rea ut rum om man har en dag med dålig beläggning. Och då kanske man sänker kraftigt bara för att det är enkelt.
    Hänger ni med? :) 

     
  • Äldre 29 Mar 10:23
    #12

    Oj vilken dålig koll jag hade haha ;) Men min uppfattning är också att de är dyrare att boka genom hotellet själv, trodde också de skulle vara billigare.. Kanske beror på i vilket land man bokar också men jag håller på och kikar på hotell i thailand och fick tips om att kolla med hotellet direkt men faktum är att alla de hotell jag skrivit till har haft dyrare pris än de billigaste jag hittat på sån jämförelsesida som jämför hotellpriser från jättemånga olika bolag.. De priser de skrev i mailen stämde inte heller med vad som står på deras egna sida och när jag frågade om de så sa dom att de var för att moms, taxor och allt vad de är inte är inräknat automatiskt i dom priserna men de var de i dom de skrev till mig.. Så jag kommer boka genom en jämförelsesida för att de inte kunde ge mig billigare pris än de jag hittat.. Skumt?!?

  • Äldre 29 Mar 13:13
    #13
    Jag håller mig i Sverige med det här Quizet ;)

    Så hur dyrt eller billigt det är i utlandet har jag lite svårt att uttala mig om. Och samma om varför det kan vara billigare att boka via tredjepartskanaler där. 
  • Mon 13 Apr 2020 20:53
    #14

    Nej hotellens hemsida är faktiskt fel

Svar på tråden Hotell, restaurang & dryckesquiz