• Tootsie1987

    Kan man göra såhär

    Hej! 
    Jag har en liten sak jag har funderat på ett tag, och är lite rädd för vad jag skall få för reaktioner, men jag får testa ändå. Behöver ju ett gott råd   

    Det är så att jag och min underbara kille planerar att förlova oss i Italien i sommar, och nu har jag börjat fundera på det här med ringar. 
    Mina föräldrar är skilda och min mammas förlovningsring har helt underbara diamanter, och nu ligger bara ringen i en låda.
    Om jag vill kan jag få den här ringen, och tänker i så fall att man skapar en ny ring, men med diamanterna på. Jag skulle alltså INTE vilja använda min mammas ring i befintligt skick.
    Det enda som stör mig är att mina föräldrars skillsmässa var väldigt "smutsig" och på något sätt är jag rädd för att jinxa det hela med mitt framtida äktenskap om jag använder diamterna från hennes ring.
    Jag förstår mycket väl om jag låter helflummig här, men vad tycker ni? Hade ni kunnat tänka er att ta diamanterna från er mammas gamla förlovningsring till er egen ring?  

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Kan man göra såhär
  • daniiel

    Din mammas ring, diamanterna, har inget som helst att göra med dina föräldrars skilsmässa. Om det nu inte var så att ringen var hela grunden och orsaken till skilsmässan. Men skilsmässan sitter ändå inte i ringen eller diamanterna och din förlovning och ditt eventuella äktenskap kommer inte påverkas av det. Det blir vad du (och den du förlovar dig med) gör det till.


  • jessi85

    Absolut skulle jag kunna tänka mig det, och jag har gjort det! Dvs. jag har tagit tre diamanter från min mammas gamla ring (dock ej förlovnings eller vigselring) och satt i en ny ringskena. Det blir min vigselring.

    Och nej det kommer inte påverka ditt äkenskap på något sätt. Det är några bitar glittrigt pressat kol utan magiska egenskaper ;) 

  • Chicita

    Jag går lite mot strömmen och säger såhär:
    Om du tillåter tanken på att ringen bringar otur med sig att krypa in mellan dig och din blivande make så Ja då kan du uppleva det som att ringen för otur med sig och förstör.
    Men det är en självuppfyllande profetia i så fall.

    Ringen i sig kan inte styra över ert äktenskap, den är inte skyldig till uppbrottet (om det inte är som daniiel skrev då att det kan ha blivit bråk om just ringen som ledde till uppbrottet) och den kommer inte att påverka din lycka i framtiden om du inte själv bidrar till det genom att gå och hålla "otursringen" i tankarna hela tiden.

    En ring är en ring - den valdes (förhoppningsvis) i lycka och glädje och var ju en deltagande faktor i deras bröllosplaner och deras dåvarande positiva inställning till framtiden alltså.
    :)

    Kör på den.
    Om du dessutom gör om den, använder diamanterna och säljer guldet för att kunna betala för ombearbetningen (det är väldigt sällan som dom behåller exakt samma guld) så är det inte längre din mammas ring utan din.
    Och din blivande ring har inte varit med om något otursbringande än :)  

  • Innuendo

    Som Chicita säger kan du uppleva att stenarna för otur med dig om du låter dig själv uppleva det så. Det kan bli en självuppfyllande profetia.

    Du måste släppa alla tankar på att diamanterna skulle  föra otur med sig, för det kan jag lova dig att de inte gör! Och om du prompt ska tänka att de för något med sig kan du väl tänka att de för något gott med sig - som du och eventuella syskon! Dina föräldrar var väl lyckliga i många år innan det gick snett, tänk på de åren!

    Men allra bäst är ju förstås om du tänker som jessi85 så klokt skriver; "De är glittriga stenar av kol utan magiska egenskaper.""

    Du har naturligtvis rätt till dina känslor och farhågor, men de är irrationella och du verkar själv vara medveten om det eftersom du skriver här. Lår dig lugnas av alla svar som säger att dina känslor är just irrationella, och att diamanterna är helt ofarliga. Tänk istället på hur mycket pengar du sparar genom att använda din mammas diamanter!

    Grattis till er kommande förlovning!

  • Himla

    Jag skulle inte gjort det om jag kände olust i samband med det. Annars tycker jag att du också kan se det som att det föds till en ny ring som står för det goda i livet, nämligen din och din kärestas äktenskap.Lycka till!

  • Anettem

    Vi har smält om gamla ringar till vigselringar av svärfars gamla arvegods, en av dem tillhörde en kille som dog ung och väldigt tragiskt. Vi tänker mer på det fina våra ringar kommer representera, både för oss men även vad de gamla ringarna representerat för de som ägde den. Även om folk skiljer sig eller rentav dör så har ju ringen ägt en underbar betydelse under en tid och det tycker jag spelar mer roll än mycket. :)

  • Ninisen

    Jag tycker absolut att du kan använda stenarna från ringen till din förlovningsring.
    Min exmake och jag valde våra ringar med omsorg och hjärtat var fullt av kärlek både vid förlovningen och vigseln. Jag förknippar mina ringar med kärleken vi en gång kände för varandra och inte med vår besvärliga skilsmässa.

    Min dotter kommer att få ringarna i studentpresent från mig, sin pappa och våra nya partners.Tanken är att guldsmeden ska sätta ihop ringarna och sedan fästa dem i en guldkedja som hon kan ha som halsband. 
    Jag fick en ring av min exmake som "tack" för våra fina barn, denna ring bär jag fortfarande och kommer fortsätta att göra även efter att jag och sambon gift oss. Den ringen kommer jag lämna till det av mina barn som ger mig barnbarn först.

Svar på tråden Kan man göra såhär