• Äldre 25 Mar 14:11
    2335 visningar
    1 svar
    1
    2335

    Brudbukett?

    Hej igen, här kommer jag med ytterligare en fråga. :)

    Beställde blombud från en svensk sajt till min svägerska idag. Det finns ju hur många fantastiskt vackra, och framförallt prisvärda alternativ som helst. Men när jag läser om brudbuketter så kostar de alltid skjortan... 

    Vad är egentligen skillnaden mellan en brudbukett och en "vanlig" bukett? Och varför är prisskillnaden mellan de två så enorm? 
     

  • Svar på tråden Brudbukett?
  • Alylly­ra
    Äldre 25 Mar 15:26
    #1

    Som jag har förstått det...

    ...så handlar det mycket om tiden och kvaliteten som läggs ner på de olika buketterna. Om du tex beställer en bukett vi blombud eller i butik så kan floristen byta ut blommor och blad mot andra likvärdiga om leveransen inte har kommit i tid. Blommorna som binds i en vanlig bukett kan också ha lägre kvalitet eller vara lite "äldre". Och de kan plockas ihop på stund av det som finns inne för dagen.

    När du beställer en brudbukett så är det viktigt för många brudar att ha tex vissa specifika blommor, vissa specifika färger, eller en viss typ av bindning (rund, doppe mm). Det driver upp priserna. Dessutom kanske bruden vill ha en konsultation med florisen, vilket kostar tid och därmed pengar. Och så kanske floristen måste beställa in blommor i förväg i mindre kvantiteter, som därmed blir dyrare.

    Om du vill spara in pengar på buketten, ge då floristen fria händer utan krav. Tex kan du säga att den ska gå i vitt och grönt utan att specificera mer. Ju mindre komplicerade krav och ju mer säsongs- och utbudsbetonat floristen kan göra det, desto billigare för dig som kund.

Svar på tråden Brudbukett?