• Anonym
    Äldre 25 Mar 08:37
    4219 visningar
    12 svar
    12
    4219

    Problem att bestämma efternamn

    Vi har i flera månader försökt komma på vilket efternamn vi ska ta, men vi hittar aldrig någon lösning som känns bra för oss båda. 

    Jag har ingenting emot hans efternamn, men jag ogillar att det är kvinnan per automatik som ska ta mannens efternamn. Han är väldigt fäst vid sitt efternamn och kan inte tänka sig att byta alls.

    Hans efternamn är lite ovanligare än mitt, men ingen av oss har något jättevanligt namn. 

    Vi har funderat lite på " falskt dubbelnamn", det vill säga att en av oss lägger till den andres efternamn som mellannamn och den andre byter efternamn och spar sitt eget som mellannamn. Dock faller vi då tillbaka till samma punkt: En av oss måste byta efternamn, och sedan är ingen av oss särskilt förtjust i dubbelnamn heller utan vi känner att vi vill heta ett namn och samma namn. 

    Jag är fullt medveten om hur totalt omöjliga vi låter. Hur har ni andra med liknande problematik löst frågan? 

    En idé jag har är att leta oss tillbaka i tiden och ta ett gammal släktnamn från någons sida. Jag är inte helt emot den tanken, och inte heller sambon. Vad tycker ni om det? Låter det löjligt och barnsligt? 

  • Svar på tråden Problem att bestämma efternamn
  • Plätti­s
    Äldre 25 Mar 08:51
    #1

    Ni är absolut inte ensamma i den här diskussionen! Jag och min sambo har ganska ovanliga efternamn (dock har bara en femtedel så många mitt efternamn), men han har alltid kallats för sitt efternamn, så där som killar ofta gör. Av ren princip funderade jag ett tag på att behålla mitt efternamn, men samtidigt skulle det kännas bättre den dagen vi får barn om hela familjen heter samma. 

    Det slutade med att vi kompromissade, jag tar hans efternamn och istället skulle han göra något som vi båda hunnit glömma. Jag tror det var att jag skulle få bestämma namn på våra eventuella framtida barn och han skulle bara hålla med :D 

    Att ta ett gemensamt släktnamn tycker jag är fint, att man båda börjar om från början med ett nytt namn. Nu är min karl alldeles för tjurig för att ens överväga det, men din blivande verkar vara mer resonlig! Byta så att båda får samma dubbelnamn har jag för mig är fruktansvärt bökigt, i stort sett omöjligt. Sedan kommer ju bara ett av dem vara efternamn ändå. 

    Och angående att kvinnan "alltid" byter efternamn, det är en väldigt ny tradition, det har bara förekommit under de senaste 100-200 åren. Innan det behöll man sitt namn när man gifte sig. Nu blir det vanligare att mannen tar kvinnans namn, men det är i stort sett bara i de fall när kvinnan har ett ovanligt efternamn och mannen ett "Svensson"-namn. (En kompis skrev sin C-uppsats om namnbyte vid giftermål, därför har jag lite extra koll på det.) 

  • Äldre 25 Mar 09:02
    #2

    ni är nog inte ensam. dock har vi inte samma problem. vi har sedan länge kommit överens om att min karl ska byta namn, från ett vanligt son-namn, till sin fars släktnamn som typ bara 13 pers i sverige heter. jag bytte från ett vanligt son-namn till min mors namn som hon hade som ogift (även det ett släktnamn, inte jätteovanligt, men inte jättevanligt heller), för några år sedan. så när vi gifter oss, så ska jag ha mitt nuvarande namn som mellannamn, och ta min karls nya efternamn :) på så vis har ingen av oss det namn vi föddes med :P

    men ett nytt egenpåhittat namn eller ett gammalt släktnamn tycker jag låter som en bra idé för er då ni har så svårt att bestämma er :) vem vet, ni kanske har jättefina släktnamn bak i släkten? :) 

  • Äldre 25 Mar 09:30
    #3

    Vi har samma problem! Jag har inget emot hans efternamn (tycker nästan det är bättre än mitt) men vi båda har vanliga "Svenssonnamn". Jag skulel hellre ta ett nytt. Men det är svårt att hitta något som inte är taget redan och som inte bara låter löjligt.

    Det är väl dags att söka snart? 5 månader kvar till bröllopet. Ska vi ta ett helt nytt borde väl jag kanske byta redan innan så han bara tar mitt namn?

  • Anonym (Brud)
    Äldre 25 Mar 09:51
    #4

    Vi har samma problem men med sveriges vanligaste efternamn.. Förstår hur du tänker med att kvinnan SKA ta mannens efternamn, för mig känns inte de som något konstigt jag kan tycka att de är en ganska fin gest jämtemot mannen i mitt liv att bära hans efternamn. MEN det ska absolut inte vara så att kvinnan SKA bära mannens efternamn bara föratt då har vi fallit tillbaka i tiden. Det som var ett problem för mig var att byta från ett SSON namn till ett annat vilket kändes lite tråkigt, men vid närmare eftertanke så har det ingen betydelse för mig. Idag gör alla par olika och att ta ett helt nytt efternamn är ett jätte bra alternativ på problemet.. ta något som ni båda är nöjda med :)

  • Äldre 25 Mar 10:35
    #5

    Vi sitter i samma sits och har ingen direkt lösning i sikte. Bägge är väldigt fäst vid sitt efternamn, inget jätte vanligt men inte heller ovanligt. Jag vill ha kvar min pga starka släktband med min släkt och han vill ha kvar sitt just för att den är kvinnan som ska byta, han har alltid tänkt så tydligen (><) mitt förslag är att bägge byter till mitt släktnamn vi hade innan det jag har nu som ca 30 i Sverige har nu, men det tycker han såklart är fult...

    Så vi tänkte ha kvar våra egna, men då blir problem nr två antagligen aktuell i framtiden. Vilket efternamn ska våra ev barn få? Bägge vill föra vidare sitt eget. Suck...

    Känns som jag börjar överväga att byta bara för att jag vill heta samma och inte orkar trilskas dagen vi får barn. Men samtidigt får jag omedvetet dåligt samvete för det första min pappa sa när han hörde vi skulle gifta mog var: "du ska inte byta efternamn va?" Och han fortsätter fråga med jämna mellanrum, men samtidigt vill jag inte själv heller byta!

  • Äldre 25 Mar 10:49
    #6

    Att ta ett släktnamn är väl en bra idé, om ni båda vill det! Min sambo har nyss tagit sin mammas efternamn, det är ett ovanligt namn som annars riskerade att försvinna ur släkten, och efter vigseln tar jag också det namnet.

  • Äldre 25 Mar 11:17
    #7

    Så jag skulle också ta ett äldre släktnamn den meningen föll ur min tidigare klagosång

  • Plätti­s
    Äldre 25 Mar 12:05
    #8
    Lihoo skrev 2014-03-25 10:35:09 följande:

    Vi sitter i samma sits och har ingen direkt lösning i sikte. Bägge är väldigt fäst vid sitt efternamn, inget jätte vanligt men inte heller ovanligt. Jag vill ha kvar min pga starka släktband med min släkt och han vill ha kvar sitt just för att den är kvinnan som ska byta, han har alltid tänkt så tydligen (><) mitt förslag är att bägge byter till mitt släktnamn vi hade innan det jag har nu som ca 30 i Sverige har nu, men det tycker han såklart är fult...

    Så vi tänkte ha kvar våra egna, men då blir problem nr två antagligen aktuell i framtiden. Vilket efternamn ska våra ev barn få? Bägge vill föra vidare sitt eget. Suck...

    Känns som jag börjar överväga att byta bara för att jag vill heta samma och inte orkar trilskas dagen vi får barn. Men samtidigt får jag omedvetet dåligt samvete för det första min pappa sa när han hörde vi skulle gifta mog var: "du ska inte byta efternamn va?" Och han fortsätter fråga med jämna mellanrum, men samtidigt vill jag inte själv heller byta!


    Det är tråkigt när de får för sig saker, "bara för att det ska vara så". Min sambo är tyvärr likadan, men min familj är inte lika påtryckande i att jag måste behålla mitt ovanliga efternamn. Att jag hade ganska lätt att ge upp det beror på att jag inte identifierar mig så mycket med min pappas familj, och ser efternamnsbytet som en möjlighet att börja om på ruta ett. 

    Eftersom namnet kommer att påverka under lång tid framöver så är det viktigt att man inte gör det bara för att ge med sig, för att han ska sluta tjata. Vill du inte byta efternamn - gör det inte! Om du inte vill byta bara för att du får dåligt samvete så tycker jag du ska prata med din pappa och säga hur du känner. Förmodligen är det inte så hemskt om han vet att du fortfarande kommer att se dig som en del av familjen, även om du byter efternamn. 

    Anledningen till att jag under lång tid tvekade var att jag inte ville ha Å, Ä eller Ö i mitt namn då det kan bli bökigt vid resor utomlands (det är redan tillräckligt mycket problem med att jag har ett kortare andranamn före mitt tilltalsnamn...), och min sambo såklart har det i sitt namn. 

    Prata med din karl också, han kan ju inte vara helt omöjlig om han faktiskt övervägt det tidigare. Dock tror jag att det finns en viss risk att de ska tro att killkompisar kommer att reta dem för att de tagit tjejens namn, vilket är helt absurt i sig.
  • Anonym
    Äldre 25 Mar 18:50
    #9

    Vilka envisa och "tjuriga" män ni verkar ha en del av er.. Behåll era egna namn, ge inte efter!!!

  • Äldre 25 Mar 18:51
    #10

    Jag kommer ta min fästmans namn för han har ett väldigt speciellt efternamn, och mitt är ett jättevanligt. Jag tycker absolut inte man måste ta mannens namn, och fästmannen skulle också kunnat tänka sig att vi skulle behållt mitt istället men det tyckte jag var för trist i detta fall ;)
    Om man inte kommer på nån lösning tror jag också det är en bra idé att rota fram något gammalt släktnamn från någons sida!

  • Anonym (L)
    Äldre 31 Mar 22:30
    #11

    Måste ni ha gemensamt?? Hade inte vi. Vi var lika lyckliga för det.

  • Äldre 31 Mar 23:05
    #12

    Vi har båda sson-efternamn men sambons är mera ovanligt så vi kör på det. Jag byter gärna men hade hellre haft ett lite ovanligare. Det jag tycker är tråkigt är att hans släkt kommer att finnas i våra barns namn och inte min släkt. Men det har vi löst med att jag får bestämma mellannamn på alla våra barn och då tar jag namn som har anknytning till min släkt på så sätt är vi båda nöjda

Svar på tråden Problem att bestämma efternamn