• Anonym (förvi­rrad)
    Äldre 23 Mar 08:46
    3240 visningar
    6 svar
    6
    3240

    Ledsen på omgivningens reaktioner

    Efter att jag och min fästman förlovade oss har vi fått en hel del konstiga kommentarer. Många har frågat om jag är gravid, vilket jag då inte är, varför skulle vi förlova oss av den orsaken? Vi förlovade oss för att vi ville göra det, inte p.g.a något annat.
    Nu på helgen hade vi lite förlovningskaffe för vi tyckte det skulle vara trevligt att fira och att några från min familj skulle träffa och lära känna lite av hans familj. Då var det par stycken som tyckte det va onödigt och undrade varför man ska fira sånt.

    När vi berättade att vi var förlovade var det några som sa "Hur kom ni nu på den tokiga idén? Är ni riktigt säkra?". Vi har varit ihop 2 år och är 23 och 21 år. Andra har frågat när bröllopet blir och vi har svarat om ca 3 år. Då blir det en sjuhejdans liv om det, man "MÅSTE" ju gifta sig 1 år efter förlovningen tycker folk. Bröllopet blir inte efter 1 år för att vi har andra planer vi ska hinna med före det, och vi vet inte ännu om vi skaffar barn före eller efter giftermål, och vi vill båda ha ett fast jobb och kunan spara lite pengar. Så hemskt är det väl inte..:/

    Jag är lite chockad över hur andra har betett sig och visst, det viktigaste är ju jag och min fästman, att vi är lyckliga. Men kan inte låta bli att känna ett stygn av besvikelse. "onödigt, är hon gravid" och allt detdär. Jag hade inte förväntat mig sådant. Tycker alla skulle kunna vara glada för vår skull istället!
    Nån annan som varit med om samma?

  • Svar på tråden Ledsen på omgivningens reaktioner
  • Anonym (tråki­gt)
    Äldre 23 Mar 09:13
    #1

    Nä usch vad tråkigt att ni fått såna kommentarer. Ta inte åt er av sån negativitet! Jag förstår precis hur du känner, men hade turen att inte ha så mycket negativa kommentarer när vi förlovade/gifte oss. Däremot märker man ju på folk om de är skeptiska/kritiska, även om de inte öppnar munnen, och så var det i vårt fall. Det som sårade mest var att mina föräldrar var så svala/ointresserade, men det är bara så de är som personer när det kommer till att fira stora händelser eller känslomässiga grejer. De är inte så bra på att hantera sånt.

    Jag tycker att folk kan hålla sina negativa tankar för sig själva, om de nu har åsikter. Ni är unga, men ni har varit tillsammans i två år och ni har planer för framtiden och vet vad ni vill. Självklart ska ni få fira er förlovning! :) Tycker det är så tråkigt när folk inte kan glädjas med andra utan måste hitta "problem". Nä jag tycker inte att ni ska bry er om de människornas kommentarer, det bottnar nog i deras egna problem och har inget med er förlovning att göra. Kram på er

  • Anonym (förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 14:13
    #2

    Tack för ditt svar! Jag försöker att inte ta åt mig, men det sårade mig rätt så mycket. Speciellt när släktingar som t.ex hans mormor tyckte det var onödigt, som annars är så himla vänlig och rar. Blev bara chockad och besviken. Nu har jag retat upp mig alldeles för mycket på denhär saken, borde inte bry mig men endå gör jag på nåt sätt...

  • Äldre 23 Mar 14:26
    #3

    när jag berättade så blev det "jaha... ok". :P  min äldsta syster var väl den som reagerade starkast med ett jätteskrik, och så ett tvekande.. som att det var en dum idé från vår sida... men i våra familjer förväntade dom sig inte att vi skulle gifta oss på en gång, dels för att jag då var 18 år och dels för att ja tro ingen i våra familjer har planerat så fort de förlovat sig. vi har nu varit förlovad i snart 4.5 år. och min äldsta syster tror inte vi någonsin kommer gifta oss. (skulle vilja se minen när hon får inbjudan haha!) 

    det är tråkigt att höra sånt ja. men som du skriver - huvudsaken är ju att NI är lyckliga :)  

  • Äldre 24 Jul 17:40
    #4

    Försök att inte ta åt dig sådana tråkiga kommentarer. Det handlar sannolikt mer om dem själva än om er. Fira er kärlek så mycket ni orkar! Kommer någon med en sådan kommentar som "det är väl onödigt" kan det vara intressant att fråga "varför då?" direkt - undrar just hur de tänker?

    Grattis till förlovningen!

  • Anonym (ledse­n2)
    Äldre 24 Jul 19:19
    #5

    Verkligen tråkigt att folk reagerat som de gjort :( Har lite liknande erfarenheter, när vi berättade att vi skulle gifta oss var första kommentaren av min mor "jaha, hur ska ni ha råd med det?". Jag trodde man brukar säga "grattis" eller "vad roligt" eller något i den stilen då ens barn berättar om giftermål! Efter det har hon kommit med olika kommentarer och pikar vad gäller planerandet av bröllopet och våra val. Jag har försökt att inte ta åt mig men det är ändå svårt när det är ens mamma det handlar om...

    Grattis till förlovningen och lycka till! :)

  • Äldre 25 Jul 08:36
    #6

    Jag förstår precis varför du tog illa vid dig, men förhoppningsvis så menade dem inget illa. Min pappa vara  också ganska "Jaha det var väl trevligt..." sen inget mer. För honom som aldrig varit gift så tog han det inte på jättestort allvar.  men nu när vi bestämt dag och visat att det är på allvar och inte bara en förlovning för dess egen skull så är han intresserad och tycker det är jättekul.

    Jag tror i allmänhet att de flesta i min närhet i början trodde att vi gjorde det bara för att vara förlovade men dem flesta tycker nu det är jättekul. Jag hoppas dina också blir intresserade när dem bara får lite tid på sig.
    Och till dem som fortsätter vara negativa kan du ju fundera på om dem ens bör tillhöra skaran som blir inbjudna.

Svar på tråden Ledsen på omgivningens reaktioner