• Äldre 20 Mar 13:54
    2196 visningar
    7 svar
    7
    2196

    Fikabröllop/fikabuffé, någon?

    Ja, nu vänder jag mig till er som haft eller ska ha ett bröllop där ni bjuder på enbart fika alternativt ni som haft en fika/desstertbuffé på bröllopet. Eller vid någon annan tillställning.

    Hur många gäster hade/har ni?
    Vad har ni för fika och hur mycket av allt?
    Hur dukade ni fram det?
    Vad bjöd ni på att dricka till? 
    Vad kostade det? 


  • Svar på tråden Fikabröllop/fikabuffé, någon?
  • Äldre 24 Mar 10:36
    #1

    Puff, puff. Ingen här som har haft eller planerar att ha fika?


  • Äldre 24 Mar 10:54
    #2

    Jag hade dop för ett tag sedan och vi var ungefär 35 personer, vuxna och barn.

    .

    Jag hade en

    -20 bitars tårta - som jag dock beställt från bageri och sedan dekorerat själv.

    -morotskaka

    -kladdkaka

    -Cupcake - 2 sorter, citron och choklad.

    -kolakakor

    -brownies

    -jordgubbscheesecake

    -små skålar med chokladpudding.

    -4 sorters småkakor.

    Cupcakesen gjorde jag mini eftersom man är mätt efter en annars. Och jag skar allt i rätt små bitar så att folk kunde smaka på det mesta. Innan detta serverade jag smörgåstårta som jag gjort sjäv eftersom det hamnade mitt i lunchen för alla och det blev för tidigt om de skulle ätit innan och för sent om de skulle ätit efter.

    Folk äter ofta lite mindre än man tror och jag hade jättemycket över.

    Kakbuffén gick väl på runt 1000 kr (bakade allt utom tårtan och den fick vi) och till den serverade jag kaffe, te och saft. Kände att jag inte kunde bjuda på hur mkt olika som helst att dricka och att det är lättare att köpa hem saft och blanda än att bära hem all läsk som annars går åt.

    Vi dukade fram det som buffé med dricka på ett separat bord, och såg till att allt var skuret och klart innan gästerna började ta för att det skulle bli lättare att ta för alla och gå lite fortare.

    Barnen tog först med hjälp av sina föräldrar och sedan tog de vuxna - det blev så helt naturligt.

  • Äldre 24 Mar 11:04
    #3

    Tack för ett jättebra svar! :) 

    Ja, vi hade nog tänkt bjuda på enbart kaffe och saft faktiskt, men smart att ha det på ett separat bord :) Och att skära allt i relativt små bitar. Man vet ju själv att det är roligare att kunna ta fyra olika små bitar än två större, då man oftast vill smaka av flera sorter :)


  • Äldre 24 Mar 11:42
    #4

    Hoppas att det hjälpte :)

    Min erfarenhet är att oftast får man hur mkt som helst över, men kanske bättre det än att det tar slut.

  • Äldre 26 Mar 09:35
    #5

    Det hjälpte, så tack återigen! :)

    Ja, fika går ju alltid åt, även efter dopet :P Så bättre att det blir över än att det tar slut före alla hunnit fika ordentligt. 


  • Äldre 12 May 16:23
    #6

    Min kusin hade stor fikabuffe, med många gäster,mo sedan en liten middag på kvällen, då hennes man har väldigt liten släkt, o vi är massor av folk, tyckte det var väldigt gemytligt sätt att umgås på, hennes bror o hans fru har liknande obalans, men de bjöd bara på läsk o ett par melonbutar på kyrkogården, kändes lite snålt i mitt tycke...

  • Äldre 3 Jun 21:56
    #7

    Jag och min man planerar att förnya våra löften nästa år och vill hålla ner kostnaderna så mkt som möjligt och denna tråd gav mig en väldigt bra tankegång! Tack för idén!! =D

Svar på tråden Fikabröllop/fikabuffé, någon?