• MrsP93

Ringar med CZ!

Jag förlovade och gifte mig med tillfälliga ringar pga gravid och svullen så nu är det dax att börja kolla på nya!
    Jag ser ingen mening med att slänga flera tusen på ringar men vill ändå ha lite bling och har därför börjat kolla lite på ringar med cz-stenar istället för diamanter.

Ni som har cz, försvinner lystern snabbt? Går de lätt sönder?
    Jag har inget arbete som skadar eller diskar med mina ringar på osv..

Kan ni ladda upp bilder på era ringar med cz? Behöver insperation och råd! 

• Svar på tråden Ringar med CZ!
  • MrsP93

Kan lägga till att den ringen jag har fastnatt för är en halvallians på 1,6mm med 19 st CZ-stenar... När det är så små stenar så kan det väl inte synas så stor skillnad? Eller?

• zero

Jag har en drös cz hemma i ett helt annat sammanhang än att jag ska ha dem i ring eller smycken. Vissa ställen har bättre "kvalitet" än andra dock. Jag har tappat dem i betong och golv x antal gånger vid detta laget och ingenting har hänt änsålänge haha. Däremot så blir dem oftast lite smådöda med tiden. I vilken prisklass letar du ring?

• MrsP93

Typ, runt 1000kr.
    Tanken är väl att jag ska byta upp mig med åren, just nu prioriterar vi att spara till annat än en 5000kr-ring men jag kan inte ha den jag vigdes i då den är alldeles för stor och jag har råkat riva mina barn flera gånger med stenen.. :/ har en hög safir-solitär just nu.

Men jag har hittat en smal halvallians med safirer som jag tror är äkta, har mejlat sidan, och isåfall så blir det nog den. :) 

• zero

Kan det vara så att det är från 77diamonds? :) (kostar iof 2600-3000) Oavsett vad du väljer och göra så ska du ju aldrig spendera mer än vad du är bekväm med.

• diamond 2

CZ eller cubic zirconia är ingen riktig sten utan ett  syntetiskt producerat material för att simulera  diamanter.
    Den har mycket lätt att få sprickor och klyvningar vilket gör att stenen lätt går sönder och trillar ur sin fattning.
    Värdet på en CZ är mycket lågt och beräknas att ha kort livstid. De blir också matta och repiga eftersom materialet 
    inte är lika hårt som en diamant.  Välj hellre en slät guldring och sätt in en diamant vid ett senare tillfälle. Eller spara ett litet tag och välj en riktig ring som håller hela ditt äktenskap. 

• Marione

Köp det du vill ha. Sikt i att vissa menar att man måste ha riktiga diamanter. Förstår inte riktigt det där. Se till att köpa en ring som du vill ha, vill bära och som du trivs med. Andra personer har inte med att göra vilka stenar du väljer att ha i din ring.

Vill du inte ha en slät guldring - då ska du inte ha det. Jag skulle personligen också ha valt en sådan ring istället för en slät vilket jag aldrig skulle trivas med.

Jag har cz i vissa smycken, och visst de har inte riktigt samma hållbarhet som äkta stenar, men å andra sidan är det inte det som du är ute efter. Jag har dock aldrig slagit sönder mina cz-smycken på ngn sätt.

• zero
    Marione skrev 2014-03-16 11:10:04 följande:
    Köp det du vill ha. Sikt i att vissa menar att man måste ha riktiga diamanter. Förstår inte riktigt det där. Se till att köpa en ring som du vill ha, vill bära och som du trivs med. Andra personer har inte med att göra vilka stenar du väljer att ha i din ring.

Vill du inte ha en slät guldring - då ska du inte ha det. Jag skulle personligen också ha valt en sådan ring istället för en slät vilket jag aldrig skulle trivas med.

Jag har cz i vissa smycken, och visst de har inte riktigt samma hållbarhet som äkta stenar, men å andra sidan är det inte det som du är ute efter. Jag har dock aldrig slagit sönder mina cz-smycken på ngn sätt.
Svar på tråden Ringar med CZ!