• Äldre 14 Mar 13:30
    2778 visningar
    6 svar
    6
    2778

    P-piller

    Jag bara undrar om nån här vet om det är farligt eller liknande att ta första P-Pillret innan första mensdagen. Jag brukar ha ganska punktlig mens, men nu bara för att man väntar på den så är den sen... jag ska nu börja använda piller för första gången och undrar då om jag verkligen måste vänta eller om jag kan ta nu och det ändå skyddar direkt??

  • Svar på tråden P-piller
  • Äldre 14 Mar 14:00
    #1

    I mitt fall sa barnmorskan att om jag började innan mensen, kunde kroppen komma i otakt och man får en megamonsterblödning. Jag började som jag skulle vid mensens första dag ocg fick ändå en megamonsterblödning. Beror nog lite på person till person. en del har inga problem, medans andra får problem. jag skulle vänta till mensens första dag. 

  • Äldre 14 Mar 14:09
    #2

    Hur menar du med megamonsterblödning? Varade den länge eller var der "bara" mycket?

  • Äldre 14 Mar 14:17
    #3

    Jag fick höra från min barnmorska att om man började före mensens första dag så måste man använda annat skydd i 7 dagar innan man kan vara säker på att man får fullt skydd av p-pillerna. 

  • Äldre 14 Mar 14:54
    #4

    I mitt fall blödde jag så mkt att nattbindan blev full på ca 1 timme. Detta pågick i nästan 3 veckor innan det sakta avtog. Men blödningarna beror ju oxå på vilken sorts p-piller man äter. Jag äter mini-piller och mensen har idag upphört istället. 

  • sötnöt­en
    Äldre 14 Mar 14:56
    #5

    Det beror på vilka p-piller man har! Men jag rekomenderar dig att vänta till första mensdagen. Jag vet att man som corne88 säger kan få onormala blödningar, både i mängd, längd och smärta/trötthet. Symptomen kan både öka och minska alltså :/ 

  • sötnöt­en
    Äldre 14 Mar 14:56
    #6

    Det beror på vilka p-piller man har! Men jag rekomenderar dig att vänta till första mensdagen. Jag vet att man som corne88 säger kan få onormala blödningar, både i mängd, längd och smärta/trötthet. Symptomen kan både öka och minska alltså :/ 

Svar på tråden P-piller