• daniiel

    Kan man byta namn på bebisen?

    Det här är en jättekonstig fråga för mig att ställa. Det känns konstigt att fundera på det överhuvudtaget.

    Vi fick vårt andra barn för en månad sedan. En lillasyster. Vi hade redan tidigare letat och pratat om namn. Vi hittade ett som jag och storasyster tyckte om och som maken tyckte var helt okej. Vi hittade som inte riktigt något annat som kändes bra och när vi hittade detta, så slutade vi leta.

    Lillasyster föddes redan i v.34, så det kom lite som en överraskning. Direkt på BB frågade dom om vi hade något namn och ptja.. det hade vi ju som. Så hon fick det namnet. Vi spred det till familj och vänner och storasyster tyckte att det blev bra.

    Nu är hon som sagt en månad och jag kan bara inte vänja mig vid namnet. Jag tycker inte riktigt det passar på henne och jag tycker inte det rullar bra på tungan längre. Det är nästan så att jag tycker det är svårt att säga namnet när jag pratar om henne.

    När storasyster föddes, så hade vi namnet klart långt innan och när hon väl kom, så passade det direkt. Det passar henne än idag och jag har inte känt något tvivel någonsin. Med lillasyster känns det inte alls likadant.

    Vi har inte skicka in några papper till skatteverket ännu, men hon har ju som ändå redan fått namn sådär officiellt. Skulle det upplevas som jättekonstigt om vi skulle ändra oss nu? Hur talar man om det för alla? Vad säger man på BVC tex?, för där står ju redan hennes nuvarande namn.

    Ska jag strunta i det? Kommer jag vänja mig vid namnet? Jag har inget tagit upp det med maken ännu, för jag känner mig faktiskt otroligt löjlig :P


  • Svar på tråden Kan man byta namn på bebisen?
  • Sörön10

    Hej! Jag skulle tagit upp det med maken. Ni är ju trots allt två om det.., blir det namnbyte så kör på! Jag skulle iaf ångra mig tror jag. Man vill ju att det ska kännas helt hundra! Till andra skulle jag nog bara säga "nej, det var inte en Majken som kom ut, det var ju en Lovisa!" eller "nu har lillasyster varit här ett tag och nu har hon berättat för oss att hon inte alls heter Elin, hon heter ju Sofia, så nu kör vi på det!" Lycka till! och grattis!!


  • daniiel

    Tack för ditt svar :) Ja, att jag måste ta upp det med maken är ju självklart, men har nog inte riktigt velat erkänna det för mig själv före ikväll. Pratade med min mamma i telefonen och när jag skulle säga lillasysters namn, så kändes det bara helt fel. Jag fick knappt ut ordet. Jag får ta upp det med maken imorgon, hittade inte riktigt orden idag eller vad man ska säga.

    Men precis, jag vill ju att namnet ska kännas helt hundra, för hon ska ju bära det resten av livet (kanske) och vi ska ju förmodligen säga det varje dag. Formuleringen "nu har lillasyster varit här ett tag och nu har hon berättat för oss att hon inte alls heter Elin, hon heter ju Sofia, så nu kör vi på det!" lät ju faktiskt bra och inte alls så dumt som jag föreställt mig i huvudet.

    Det blir intressant att höra vad maken säger..


  • ThereseV

    Grattis till barnet:)
    Jag tycker också ni kan byta och jag tror nog folk förstår er. Det där med namn är ju jättesvårt och ni är nog inte dom första som varit osäkra och ångrat er :) Det känns inte som något jag tycker man ska behöva vänja sig vid eller "stå ut med" när det ändå är rätt lätt att göra något åt, speciellt när ni inte skickat in papper och så:) 

  • stocke

    Min kusin bytte namn på sin dotter efter typ 2 månader. Jag kan ärligt säga att jag inte ens minns vad hennes dotter hette först. Så vill ni byta, gör det :)

  • Himla

    Känns det inte rätt så är det väl inte rätt. Byt nu, det skulle jag ha gjort. Hon ska ju ha sitt namn hela livet och då vill man ju att det ska kännas rätt :)

  • ESW

    Min systers dotter hette alla möjliga namn de första tre månaderna för att de skulle hitta rätt. Jag kan inte heller komma ihåg andra namn än det hon tillslut fick. Jag tycker ni ska välja ett som båda tycker om och som ni kan med att säga, annars blir det jobbigt i längden ;)

  • daniiel

    Jag har pratat med maken nu och han skrattade lite åt mig och sa "Jahopp, då får vi hitta på något annat namn då!", så det känns skönt att han inte heller var helt för fäst vid namnet. Nu blir det svårt dock, att hitta rätt namn :P


  • Plättis

    När lillasyster föddes i vår familj hade vi omröstning om vad hon skulle heta. Alla fick lägga förslag på namn (enda kravet var att det skulle börja på J och att ingen nära släkting hette det). Sedan röstade vi i omgångar på de namn vi tyckte var bäst. Jag minns fortfarande hur jag och syrran lobbade stenhårt för ett namn, men mamma och pappa hade bestämt sig för ett annat. Och lillebror den förrädaren höll bara med mamma Tungan ute 

    Vi var ju visserligen några fler, och jag var 10 och lillebror 6 när lillan skulle få ett namn. Men annars kan ju omröstning faktiskt vara ett alternativ. 

    Jag minns hur jag i ren protest mot att ha blivit nedröstad kallade henne för det andra namnet ett tag ändå, men nu kan jag se hur mamma och pappa tänkte. Det hade nog vara roligt att ha blivit döpt efter en Disney-prinsessa fram till en viss ålder, men kanske inte hela livet  

  • cookies
    Plättis skrev 2014-03-12 08:14:54 följande:

    När lillasyster föddes i vår familj hade vi omröstning om vad hon skulle heta. Alla fick lägga förslag på namn (enda kravet var att det skulle börja på J och att ingen nära släkting hette det). Sedan röstade vi i omgångar på de namn vi tyckte var bäst. Jag minns fortfarande hur jag och syrran lobbade stenhårt för ett namn, men mamma och pappa hade bestämt sig för ett annat. Och lillebror den förrädaren höll bara med mamma Tungan ute 

    Vi var ju visserligen några fler, och jag var 10 och lillebror 6 när lillan skulle få ett namn. Men annars kan ju omröstning faktiskt vara ett alternativ. 

    Jag minns hur jag i ren protest mot att ha blivit nedröstad kallade henne för det andra namnet ett tag ändå, men nu kan jag se hur mamma och pappa tänkte. Det hade nog vara roligt att ha blivit döpt efter en Disney-prinsessa fram till en viss ålder, men kanske inte hela livet  


    Min yngsta dotter är faktiskt döpt efter en Disney-prinsessa :P
    Hon heter Belle och det är det vackraste namn jag vet och på henne var det så självklart. Både jag och hennes pappa kände det direkt vi såg henne trots att namnet inte ens fanns på vår lista. :)

    Och Daniiel jag tycker absolut du kan byta namn på henne :) Vi har ett vän-par som kallat sin son ett gäng olika namn i 6 månader och nu äntligen har de bestämt sig och skickat in pappren till skatteverket. Vissa tycker kanske att det är konstigt. Men jag tycker bara det är roligt att de äntligen hittat rätt. 
  • Plättis
    cookies skrev 2014-03-12 12:11:56 följande:
    Min yngsta dotter är faktiskt döpt efter en Disney-prinsessa :P
    Hon heter Belle och det är det vackraste namn jag vet och på henne var det så självklart. Både jag och hennes pappa kände det direkt vi såg henne trots att namnet inte ens fanns på vår lista. :)
    Jag och syrran tyckte Jasmin, men mamma och pappa var inte lika övertygade om att det skulle passa på en liten platinablond tös med blå ögon
  • daniiel

    Ja, vi har bestämt oss för att pröva hitta något annat och se om det finns ett annat namn som passar bättre :)

  • elinochmagnus

    Jag förstår hur du känner dig. När vi fick vår son så hade vi bestämt att han var en liten Isak, men efter ett tag så kom vi fram till att han såg ut som en liten Harry. Och även om det var ett namn som jag absolut inte hade tänkt mig så var det så han skulle heta.  Nu fyller min Harry snart 5 och jag kan fortfarande inte tänka mig något annat namn på honom och jag är glad att vi ändrade namn.

  • filibustern

    kom på det, läste din andra tråd och då nämnde du Juni. jag har ju synen - varför inte döpa till någon annan månad? jag personligen tycker Januari och December är riktigt fina namn på en flicka^^ eller april? :)

Svar på tråden Kan man byta namn på bebisen?