• Äldre 11 Mar 16:33
    7999 visningar
    14 svar
    14
    7999

    råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)

    (Jag postade nyss en tråd som jag råkade lägga upp halvklar och det blev ingen styckesindelning heller så jag försöker ta bort den tråden och startar istället denna för att trådstarten inte ska bli så grötigGlad)

    Hej på er!

    Planerar för fullt inför bröllop i sommar. Har letat efter en checklista som jag känner mig bekväm med men hittar liksom ingen som passar mina behov så frågar er..

    Kort bakgrund: ska ha vigseln utomhus om vädret tillåter. Vigsel och fest på samma ställe på en lägergård vid en sjö. Är det regn blir festen på verandan eller inne i en stor sal beroende på temperatur. Finns ett kapell där vigseln i så fall kommer äga rum. Vi har lite tajt budget och ska inte överdriva festen. Kommer bjuda de allra närmaste sen typ skriva på Facebook några veckor innan att alla som vill är välkomna att ta med sig en picknick-korg och fira med oss. Vi tänker oss inget stelt utan mer som en sommar-familjefest med både barn och vuxna dit alla är välkomna (önskar ju att vi kunde bjuda hela vänskapskretsen men budgeten tillåter inte det tyvärr). Är det fint väder så finns ju möjligheten till bad och diverse spel och lekar, typ kubb. Vill inte ha värdpar och uppstyrd fest utan mer mingel och glädje etc.

    Såå.. Vad behöver jag tänka på? Stor fråga kanske men kan skriva ner de punkter som jag bockat av samt vilka saker som jag funderar på så får ni gärna svara på det samt lägga till om det är saker jag har glömt.
    budget - ca 40.000  klänning - kommer köpa de tyger jag har råd med efter att allt annat fixats, min syster är sömmerska och ska sy den, skor tänker jag mig ballerina, har ni tips så shoot! datum - spikat  lokal bokad - kostar endast 1.000 kronor för en hel helg mat - menyn inte helt färdig men har skrivit ner det mesta. Kommer bli en kall buffé som en nära släkting lagar (blir med andra ord endast råvarukostnaden). Tänker pannacotta till efterrätt samt massor av frukt. Sen tårta till kaffet lite senare och på kvällen grilla typ korv med bröd till alla som stannat kvar tidsplan - vigsel kl 13.00, mat ca 14-14.30 sen tårta kring 16-17 och grillning när det börjar kännas som läge för det.. Eller? hur ska jag tänka här?? vill inte att det blir hattigt och stressigt men inte heller långtråkigt blommor - till dekoration tänker jag mig naturblommor, älskar verkligen självplockade buketter så tänker att detta kan fixas dagen innan. Min egen brudbukett samt blommor till håret är gratis eftersom en nära släkting (även där) ska binda detta ringar - ska smälta ner mina föräldrars gamla ringar och tillverka nya av dessa, någon som vet någon bra och billig smed? vill inte ha klassiska ringar utan de ska se lite "handarbetade" ut.. mannens kläder - han har nyligen inhandlat en kostym som han ska använda, fattas bara skor inbjudan - skrivit ett utkast men inte skickat, vad bör jag ha med i inbjudan? när bör jag skicka ut den? och sist men inte minst - vad har jag glömt??  Hoppas att det finns någon erfaren där ute som orkar och har lust att dela med sig lite av tips och idéer Oskyldig
  • Svar på tråden råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)
  • Äldre 11 Mar 16:51
    #1

    Några saker som jag spontant tänker är ifall ni har bokat vigselförrättare ännu? Hur har ni tänkt kring eventuell musik under vigseln?

    Gällande maten, ska gästerna ta med picknickkorg trots att ni bjuder på buffé? Och är det lunch eller middag? Det känns lite sent för lunch, men tidigt för middag? Hur länge hade ni tänkt hålla igång så att säga, avrunda tidigt på kvällen eller dansa in på natten? Vem ska duka fram och hålla koll på buffén medan ni äter? Vem ska duka av och diska? Göra tårtan?

    Har du redan nu bokat med alla personer som ska hjälpa er med tex maten och blommorna? Så att ni vet att dom gärna ställer upp och gör det gratis. Har du någorlunda koll på vilka blommor som brukar blomma vid tiden för ert bröllop och vart dessa kan plockas samt hur dom brukar hålla över en natt?

    När ska ni dekorera eventuell festlokal och göra allt sådant klart? Har ni hjälp med det? Har du med sådant i budgeten eller finns det mesta redan i lokalen?

    I inbjudan bör ju plats, datum och tid finnas med för både vigsel och fest efteråt. Klädkod är väldigt bra att ha. Kanske vägbeskrivning om det behövs. Också datum för OSA. Vad mer som kan vara bra att ha med beror ju lite på. Vissa har många långväga gäster och då kan det vara trevligt att kanske tipsa om boenden osv. Endel brudpar ordnar med gemensam transport för gästerna, då kan det vara bra att skriva. Vill man ha barnfritt, så bör det stå med. Namn och nummer till värdpar/toastmaster om man ska ha sådana. Ska man ha betalbar, så kan man skriva om gästerna ska ta med kontanter. Ja, osv osv.

    När inbjudan ska skickas beror ju på när ni tänkt gifta er :)

    Har ni tänkt ha någon fotograf?


  • Äldre 11 Mar 17:16
    #2
    daniiel skrev 2014-03-11 16:51:17 följande:
    Några saker som jag spontant tänker är ifall ni har bokat vigselförrättare ännu? Hur har ni tänkt kring eventuell musik under vigseln?

    Gällande maten, ska gästerna ta med picknickkorg trots att ni bjuder på buffé? Och är det lunch eller middag? Det känns lite sent för lunch, men tidigt för middag? Hur länge hade ni tänkt hålla igång så att säga, avrunda tidigt på kvällen eller dansa in på natten? Vem ska duka fram och hålla koll på buffén medan ni äter? Vem ska duka av och diska? Göra tårtan?

    Har du redan nu bokat med alla personer som ska hjälpa er med tex maten och blommorna? Så att ni vet att dom gärna ställer upp och gör det gratis. Har du någorlunda koll på vilka blommor som brukar blomma vid tiden för ert bröllop och vart dessa kan plockas samt hur dom brukar hålla över en natt?

    När ska ni dekorera eventuell festlokal och göra allt sådant klart? Har ni hjälp med det? Har du med sådant i budgeten eller finns det mesta redan i lokalen?

    I inbjudan bör ju plats, datum och tid finnas med för både vigsel och fest efteråt. Klädkod är väldigt bra att ha. Kanske vägbeskrivning om det behövs. Också datum för OSA. Vad mer som kan vara bra att ha med beror ju lite på. Vissa har många långväga gäster och då kan det vara trevligt att kanske tipsa om boenden osv. Endel brudpar ordnar med gemensam transport för gästerna, då kan det vara bra att skriva. Vill man ha barnfritt, så bör det stå med. Namn och nummer till värdpar/toastmaster om man ska ha sådana. Ska man ha betalbar, så kan man skriva om gästerna ska ta med kontanter. Ja, osv osv.

    När inbjudan ska skickas beror ju på när ni tänkt gifta er :)

    Har ni tänkt ha någon fotograf?
    oj vad mycket jag glömde skriva märker jag ju nu ;)

    Vigselförrättare är klart, musiker är också klart. Det vi behöver fixa är ljudanläggning och sånt men det har min pappa lovat att ordna med så det kanske var därför jag missade den delen..

    Vad gäller andra som ska hjälpa till så är allt redan ordnat - dvs dukning sker dagen innan tillsammans med mina systrar, mamma, mormor, svärmor och svägerska. Bestick, tallrikar och allt sånt finns i lokalen. Vi hade även tänkt plocka blommor då innan dukning och dekoration sker. Min svärmor är den som ordnat med lokalen och hon säger att hon har stenkoll på allt med blommorna där ute, och om det inte finns tillräckligt där har hon köpt hem massor av fröer som ska blomma vid tiden för bröllopet så att vi kan komplettera. Min förhoppning är att ha mycket luktärt på borden så det har jag även köpt hem för att sätta massa själv. 
    Tårtan går att förbereda innan men ska läggas ihop precis innan servering - det fixar mina systrar. 

    Maten - tänker mig ungefär som på en studentmottagning att det blir något mellanting mellan lunch och middag, tänkte att jag då skriver det i inbjudan (dvs när buffén serveras) så att de som kommer vet ungefär hur de ska tänka med mat innan. Vad gäller hela picknick-idén så är det mer som ett erbjudande till mer avlägsna vänner (min sambo har otroligt mycket vänner som skulle bli väldigt besvikna om dom inte ens fick dyka upp). Vi känner att vi verkligen inte har råd att bjuda alla på mat, hade hemskt gärna gjort det om vi hade haft ekonomin för det men vi vill ju inte heller "stänga ute" någon utan öppna upp för att alla som vill får komma och fira med oss. Detta blir ju dock bara möjligt om vädret tillåter (pga picknick-grejen). Vi tänker att vi skriver till dessa mer avlägsna vänner och säger typ "om två veckor gifter vi oss, på grund av strikt begränsad budget har vi valt att endast bjuda närmaste familjen men vi vill gärna fira med er också, därför får ni jättegärna ta med er en picknickkorg och komma för att fira med oss 'där och då osv' vi hoppas att så många som möjligt vill komma och festa med oss så länge som ni vill stanna" (eller liknande). Med andra ord tänker vi att folk får stanna så länge som dom vill inpå natten. 

    Kan väl beskriva det som att vi gärna håller med en sommarfest av anledningen bröllop men att alla som vill får komma..

    Sambons bror är fotograf och har lovat att stå för bilderna.. glömde även hår och smink som en vän ska fixa.

    Fick jag med allt nu?

     
  • Äldre 11 Mar 17:42
    #3
    chokladgroda skrev 2014-03-11 17:16:13 följande:
    oj vad mycket jag glömde skriva märker jag ju nu ;)
    Haha så är det alltid!

    Det låter ju som att ni har det mesta under kontroll då tycker jag :) Förutom det där med ringar, skor osv. Det kommer dock lösa sig också :) Gällande skor, så vänta till i maj, då det kryllar av sommarskor.

    Jag förstår att man inte har råd att bjuda alla alltid och jag förstår också att ni inte vill "stänga ute" någon pga en sådan sak. Hur kommer upplägget att bli vid maten då? Vissa äter buffé inne i festlokalen medan andra äter sina picknickkorgar ute? Ni tror inte att det kommer bli en konstig uppdelning av gästerna? Ni kan ju bjuda in till vigseln utan att bjuda in till efterföljande mat/aktiviteter, men då blir det ju så att dom åker hem efter vigseln visserligen. Alternativt ta en liten kuvertavgift för att kunna bjuda in alla på buffé? Jag hade nog hellre betalat tex 100kr och fått äta samma mat som övriga gäster och inte behövt packa med picknickkorg.

    Ja, och just det där med buffén, vem som ska sköta det på bröllopsdagen? För den/dom personer kommer ju som missa att sitta ner och äta med er. Det blir ju en hel del jobb även med en buffé.

    Hur många gäster räknar ni med?
  • Äldre 11 Mar 18:16
    #4
    daniiel skrev 2014-03-11 17:42:30 följande:
    Haha så är det alltid!

    Det låter ju som att ni har det mesta under kontroll då tycker jag :) Förutom det där med ringar, skor osv. Det kommer dock lösa sig också :) Gällande skor, så vänta till i maj, då det kryllar av sommarskor.

    Jag förstår att man inte har råd att bjuda alla alltid och jag förstår också att ni inte vill "stänga ute" någon pga en sådan sak. Hur kommer upplägget att bli vid maten då? Vissa äter buffé inne i festlokalen medan andra äter sina picknickkorgar ute? Ni tror inte att det kommer bli en konstig uppdelning av gästerna? Ni kan ju bjuda in till vigseln utan att bjuda in till efterföljande mat/aktiviteter, men då blir det ju så att dom åker hem efter vigseln visserligen. Alternativt ta en liten kuvertavgift för att kunna bjuda in alla på buffé? Jag hade nog hellre betalat tex 100kr och fått äta samma mat som övriga gäster och inte behövt packa med picknickkorg.

    Ja, och just det där med buffén, vem som ska sköta det på bröllopsdagen? För den/dom personer kommer ju som missa att sitta ner och äta med er. Det blir ju en hel del jobb även med en buffé.

    Hur många gäster räknar ni med?
    Vad bra svar du kommer med!

    Håller med om det där med uppdelningen vid maten, det som får mig att tveka. Problemet är att den som ska laga har sagt att han kan laga för 50 personer, vilket inte skulle täcka behovet samt att det inte finns kylar så det räcker för mer mat.. annars skulle jag lätt kört på idén med kuvertavgift! Tänker mig kanske att vi dukar för alla som kommer, både buffégäster och de andra. Har även tänkt att köpa massa picknickfiltar som folk kan ta och sätta sig på. Kommer inte ha så uppstyrt med bordsplacering och så utan mer gående bord så att folk får sätta sig där dom känner för. Kommer från en bakgrund med mycket hippiefester och liknande så de flesta av våra vänner tillhör det gänget och jag tror inte att någon av dom kommer att tycka att det är konstigt. 

    Min syster har några vänner som ska sköta det med buffé och disk under själva festen, känner dessa lite avlägset så dom kommer kunna vara med på festen sen när allt annat är klart (om dom vill dvs)

    Vi har skrivit en lista på de som vi verkligen ska bjuda och med oss själva inräknade blev det 45 personer. Men vårt kompisgäng är stort så om alla som vi önskar ska komma också kommer skulle vi bli runt 150 personer..
  • Äldre 11 Mar 18:28
    #5

    Låter som en mysig fest men som gäst skulle jag nog känna mig lite konstig att komma dit med picknick om det fanns mat för vissa redan förberedd. Tänk om det inte är så många extragäster som kommer från facebook och så sitter det bara typ tre personer med sina picknickkorgar som inte får "vara med" på buffén...

    Om du känner dina vänner och vet att det funkar så kör på, men det känns lite lustigt. I så fall är det nästan bättre att helt enkelt inte bjuda dem som inte fick plats.

    För det andra tror jag att du kommer att få mycket pengar över om din budget stämmer! Jag ska bjuda 70 pers på buffé från cateringfirma och har en budget på 30 000... Kanske är jag som räknat dålig?

    Lycka till!
     

  • Äldre 11 Mar 22:32
    #6
    lk09nni skrev 2014-03-11 18:28:40 följande:
    Låter som en mysig fest men som gäst skulle jag nog känna mig lite konstig att komma dit med picknick om det fanns mat för vissa redan förberedd. Tänk om det inte är så många extragäster som kommer från facebook och så sitter det bara typ tre personer med sina picknickkorgar som inte får "vara med" på buffén...

    Om du känner dina vänner och vet att det funkar så kör på, men det känns lite lustigt. I så fall är det nästan bättre att helt enkelt inte bjuda dem som inte fick plats.

    För det andra tror jag att du kommer att få mycket pengar över om din budget stämmer! Jag ska bjuda 70 pers på buffé från cateringfirma och har en budget på 30 000... Kanske är jag som räknat dålig?

    Lycka till!
    Jag kan verkligen hålla med dig.. problemet är att min sambo lever efter "gör inte bekymmer efter morgondagen" och vill helt enkelt inte skriva någon lista på sina vänner och bjuda dom innan utan han ska bestämt skriva på facebook att dom som vill kommer. Jag har då sagt att vi kan bara inte stå med mat till dom när vi inte ens vet hur många det blir. Omöjligt att duka också. Så han får med andra ord skriva att dom får ta med sig mat om dom vill stanna länge. (kan låta som att han är väldigt ung men så är inte fallet, han har bara levt alldeles för länge som hippie innan vi valde att lämna det. Men det innebär ju också som jag sa att de flesta av hans vänner är likasinnade så jag är säker på att det inte kommer mottas på ett konstigt sätt från någon)

    Eller har ni andra förslag? Vi vill ju gärna bjuda så många som möjligt.. Jag har lagt till alla jag vill bjuda in på gästlistan så den är lite längre nu än vad den var innan. Blir kanske mat för 60 personer.

    Svärmor hade lovat att lägga en slant, likaså svärfar, men jag vågar inte lita på att det blir så av olika anledningar och därför försöker jag att hålla budgeten på halva ungefär. Resten blir bara bonus..  
  • Äldre 11 Mar 22:33
    #7

    inte "efter" morgondagen utan "för" såklart.. 

  • Äldre 11 Mar 22:37
    #8
    lk09nni skrev 2014-03-11 18:28:40 följande:
    För det andra tror jag att du kommer att få mycket pengar över om din budget stämmer! Jag ska bjuda 70 pers på buffé från cateringfirma och har en budget på 30 000... Kanske är jag som räknat dålig?
    Fast en budget kan ju innehåller betydligt mer än matkostnader ;)
  • Äldre 11 Mar 22:40
    #9

    TS, om ni tror att era gäster kommer tycka att det är ett bra upplägg och gärna tar med sin picknickkorg och sitter frånskilt från övriga gäster och äter, så är det ju bara att tuta och köra :) Vi har ju ingen aning om hur ni är som personer, hur era vänner är och vad som är brukligt hos er.

    Det är ju jättesvårt att planera om man inte vet hur många som kommer. Alltså ifall ni kommer få 30, 60, 90 eller 150 gäster. Både när det gäller mat, dukning, och allt övrigt. Hur många kommer tårtan räcka till? Korven som ni grillar på kvällen? Får alla plats inomhus ifall det skulle vara dåligt väder? Hur gör ni med dricka? Och vigseln, kommer alla rymmas i kapellet?


  • Äldre 11 Mar 22:45
    #10

    Om ni inte vill ha något jätteuppstyrt så kan ni kanske ha en "grillfest". Ni kan kanske stå för tillbehör ( någon form av potatis, lite sallad och så) till alla och så får folk ta med sig det dom vill grilla själva? Eller skulle er familj tycka att det vore konstigt att inte bli bjudna? 

  • Äldre 11 Mar 22:55
    #11
    daniiel skrev 2014-03-11 22:40:41 följande:
    TS, om ni tror att era gäster kommer tycka att det är ett bra upplägg och gärna tar med sin picknickkorg och sitter frånskilt från övriga gäster och äter, så är det ju bara att tuta och köra :) Vi har ju ingen aning om hur ni är som personer, hur era vänner är och vad som är brukligt hos er.

    Det är ju jättesvårt att planera om man inte vet hur många som kommer. Alltså ifall ni kommer få 30, 60, 90 eller 150 gäster. Både när det gäller mat, dukning, och allt övrigt. Hur många kommer tårtan räcka till? Korven som ni grillar på kvällen? Får alla plats inomhus ifall det skulle vara dåligt väder? Hur gör ni med dricka? Och vigseln, kommer alla rymmas i kapellet?
    Det du skriver i sista stycket är med i beräkningen. Förhoppningsvis kan allt hållas utomhus men om det inte är så är lokalen tillräckligt stor för alla. Verkligen tack för att du (och alla ni andra) tar er tid att svara! skriver ner alla tips och allt jag inte tänkt på. Behöver verkligen detta då sambon inte har någon direkt planeraranda ;)
    ThereseV skrev 2014-03-11 22:45:25 följande:
    Om ni inte vill ha något jätteuppstyrt så kan ni kanske ha en "grillfest". Ni kan kanske stå för tillbehör ( någon form av potatis, lite sallad och så) till alla och så får folk ta med sig det dom vill grilla själva? Eller skulle er familj tycka att det vore konstigt att inte bli bjudna? 
    Det är ju tyvärr där problemet ligger.. våra familjer är väldigt traditionsbundna och det är därför vi vill bjuda dom på en buffé, medan vännerna är mer fria och öppensinnade. Hur jag än vrider och vänder på olika upplägg kommer jag fram till att detta med picknick är det minst konstiga för de inblandade. Men känns inte helt hundra ändå eftersom jag också har en bild av hur det "ska" vara.. 
     
  • Äldre 11 Mar 23:36
    #12

    vad har ni tänkt för typ av underhållning och program? Det jag kan tycka blir meckligt och väldit stor risk för spring oh störning är ju om det sker saker i festlokalen som dom utanför inte har en aning om och vill vara med på. Ska nån springa ut o in genom dörrarna och skrika att nu är det tal, nu är det lek, nu är det nån som ska spexa osv?  Blir väldigt mycket spring och mycket väntan. 
    Du får helt enkelt tänka till med logistiken  under själva middagen och det som händer på insidan VS utsidan. 

    Du säger att din familj är traditionsbunden, hur reagerar dom om det kommer 60 gäster till som slår sig ner utanför och har värsta picknicken?  

    Jag personligen gillar iden ni har - men med tanke på att det är två sorters gäster så hade jag faktiskt gjort bröllopet litet och intimt med bara närmaste familjen.  För att sen vid ett annat tillfälle vräka på med stor picknick och knytis-grillfest för övriga och fira er i efterhand.  

    Ha traditionellt bröllop och buffe-middag med familj och närmaste släkt.  Sen kör ni hippie-knytis med era andra vänner vid annat tillfälle.  

    jag hade ju sparat en del av budgeten och lagt undan den för att använda vid ett större kalas senare.  Då får liksom alla sin del av ert bröllop.  Och du kan få den äran att vara brudklädd två gånger om du vill  

  • Äldre 11 Mar 23:53
    #13
    chokladgroda skrev 2014-03-11 22:55:17 följande:
    ThereseV skrev 2014-03-11 22:45:25 följande:
    Om ni inte vill ha något jätteuppstyrt så kan ni kanske ha en "grillfest". Ni kan kanske stå för tillbehör ( någon form av potatis, lite sallad och så) till alla och så får folk ta med sig det dom vill grilla själva? Eller skulle er familj tycka att det vore konstigt att inte bli bjudna? 
    Det är ju tyvärr där problemet ligger.. våra familjer är väldigt traditionsbundna och det är därför vi vill bjuda dom på en buffé, medan vännerna är mer fria och öppensinnade. Hur jag än vrider och vänder på olika upplägg kommer jag fram till att detta med picknick är det minst konstiga för de inblandade. Men känns inte helt hundra ändå eftersom jag också har en bild av hur det "ska" vara.. 
    Men ser det inte värre ut  (ur ett traditionellt synsett) att hälften sitter ute och äter medhavd mat medan resten blir bjudna? Ni kanske skulle ordna bord på en passande restaurang och säga att alla som vill fira er för följa med, men betala för maten själva? Era närmsta förstår kanske att ni inte har råd och kuvertavgift (som det här borde li rätt likt) är ju inte jätteovanligt ändå. Då kan ni efter det ta er till festplatsen och fortsätta med firandet där. 
  • Äldre 12 Mar 09:55
    #14

    ååh skrev ett svar och fick ett felmeddelande när jag skulle skicka. SUCK!

    edit: försök nummer tre. Vad är felet??

    Hur som helst.. försöker skriva samma igen. Hade det bara varit på mina villkor så jag kunde göra på mitt sätt skulle jag delat upp festen. Men nu är det otroligt viktigt för sambon att alla som vill får komma och närvara vid vigseln, om dom sedan vill stanna kvar så skulle han aldrig stänga ute någon. Han är för frimodighet så att säga ;)

    Hur som helst har jag nu skrivit inbjudnan och ska trycka nästa vecka. Jag hoppas innerligt att jag kan lyckas övertala sambon att skriva upp dom han verkligen, verkligen ha med så vi skickar en inbjudan till dom också. Sen får han skriva på facebook innan att "vi gifter oss på lördag kl 13, välkommen att närvara vid vigseln! efteråt kommer vi att äta en buffé med den närmsta kretsen men är du sugen på att fortsätta fira med oss så kom tillbaka på kvällen vid kl 18 och grilla med oss. Vi står för grillkol så tar du med det du vill äta. Hoppas vi ses!" (på ett ungefär).. På så sätt öppnar man ju upp för att folk får komma på både vigsel men också festa och fira med grillning på kvällen. Eller om någon väljer bara det ena tillfället. Känns för mig som en bättre grej.. 

Svar på tråden råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)