Inlägg från: Hallontjejen |Visa alla inlägg
  • Hallontjejen

    Vi som gifter oss 2015 i Värmland!

    Hej!

    Jag hoppar på tråden här! :oD

    Vi planerar att gifta oss i aug 2015, men inget spikat (beror på när lokal kan bokas).
    Ingen av oss kommer ifrån värmland, men bor nu i Karlstad sen ett par år. Vi kommer att få ca 80 gäster som åker 25 mil eller längre och önskar därför en lokal som har nära till boende för våra gäster. Det vore också mysigt att kunna sammanstråla i frukost dagen efter innan alla åker hem!
    Det måste inte vara i Karlstad, men helst max 1h resa till lokalen.

    Vi har kikat på Dömle ? jättefint men är precis på gränsen för vår budget. Och kanske lite, lite mer "fint" än vad vi känner speglar oss.
    Vi har kikat på Presteruds i Kristinehamn ? mysigt men är lite orolig för de gamla då festlokalen är på ovanvåningen, och inga toaletter finns på samma våning. Nån som har någon erfarenhet??

    Har ni andra några förslag? Det kan vara bygdegårdar, lokaler, campingar eller herrgårdar. Vi är öppna för allt! Svårt när vi inte känner till värmland.

    TACK! Tyst

  • Hallontjejen
    litenkaka skrev 2014-09-05 11:29:08 följande:

    Pro-gården har gångavstånd till alla hotell, här finns lite bilder på den dekorerad dayviews.com/misspersica/2010/7/2/ och Capiscum har stans bästa catering. De hyr även ut sin festlokal :)


    Kikade lite på PRO-lokalen, ligger ju jättebra och passar! Men blev lite besvikna att tillståndet (i alla fall för musik?) bara var till kl.01. Å andra sidan har jag sett att en del fortsatt ändå, då det sälan/aldrig skett klagomål... Hm. :oP

    Caspicum såg lovande ut! Var lite svårt att se hur festlokalen såg ut, men kan absolut vara värt besök! Tack. :o)
  • Hallontjejen
    johanna1985 skrev 2014-05-09 11:42:16 följande:

    Hej!


    Vi ska gifta oss 2015 och planerar att hyra träfotere. Håller på att kolla vad hela kalaset skall gå på då jag vill bjuda väldigt många. Tänkte köra catering på maten och självklart bjuda på all dryck..
     mvh Jóhanna


    Har ni varit och kollat på Träfotere än? Det verkade rätt mysigt med alla stugor och grönömrådet. Men ser ut på bilder som att man kanske får ge sig hän lite smyckning av lokalen? Vad skulle det kosta att hyra?
  • Hallontjejen
    Trattkantarellen skrev 2014-09-05 22:29:19 följande:
    Vi kommer gifta oss i Forshaga Hembyggdsgård, 15min från Karlstad med bil.
    http://www.hembygdforshaga.se/uthyrning.htm Vi har bokat bägge lokalerna, festen blir i Logen, vigsel utomhus eller i Skifwegården vid regn.
    4.000kr för Logen fre-sön och Skifwegården lör.
    Catering har vi också bokat i stan, till mkt förmånligt pris (bröllopsbuffén)
    http://www.jojcatering.se/buffeer.php Vi hyr dessutom allt porslin av dem för 20kr/kuvert, alltså alla glas/muggar/tallrikar/bestick etc, bara att åka dit med dagen efter så diskar dom. Deras porslin är mkt finare och i bättre skick än det som ingår i lokalen
    Känns jättebra
    Hallontjejen skrev 2014-09-05 17:20:35 följande:
    Har ni varit och kollat på Träfotere än? Det verkade rätt mysigt med alla stugor och grönömrådet. Men ser ut på bilder som att man kanske får ge sig hän lite smyckning av lokalen? Vad skulle det kosta att hyra?
    Vi var och kollade på Träfotere, och båda var helt överrens om att vi INTE ville vara där. Myggigt, väldigt mörkt (vi var där vid kl 20 på kvällen i början av Juli), inte alls lika mysigt som vi hade föreställt oss utefter bilderna. Lokalen i sig var dessutom väldigt sliten.

    Åh, vad kul att ni bokat! Måste kännas himla skönt att lokalen är spikad! Glad
    Det verkar som det är rätt förmånligt att hyra porslin ändå, mot hur fint man kan få istället för lokalernas egna. Skönt att slippa diska också! Lätt värt, om det får plats i budgeten!


    Vad trist att Träfotere var så slitet, verkar ligga till rätt fint annars. Det är ju en sak att smycka lokalen, men inte kul om det skulle innebära lakan längs alla väggarna... Flört

    Vi ska försöka få till visning snart på PROs lokal och även Odd Fellow, där det också verkar som man får ha med eget. Även mailat Capiscum som det tipsades om här!
    (Kanske tyst kl.01 kan vara överkomligt om man inte börjar vigsel och mottagning alltför sent. Möjligen att tänkta hotell för alla gäster och oss kan ha nåt ställe för folk att festa och dansa annars, om de ej är nöjda med 01, hehe... Drömmer)

  • Hallontjejen
    litenkaka skrev 2014-09-06 19:47:25 följande:

    När

    Vi övervägde pro-gården så tänkte vi att de allra flesta kommer inte vilja festa till mer än 01 och de som vill det har väldigt nära till stans uteställen :)


    Precis så! Skål Och många blir ju tröttare något tidigare än på "vanlig" fest då man hållit igång nästan hela dagen med festligheterna ? kanske rest långväga. Tungan ute

    Hur långt har ni andra kommit i planeringen?

    Funderar ni andra på att hitta klänning och så begagnat, hyra eller köpa? Modell?
    Gillar ni DIY?

    Ang klänning har jag mest tänkt att jag gillar spets och lite enkelt, inget släp (av praktiska skäl, annars är det fint!). Kan lika bra tänka mig att hitta begagnad som ny. I Karlstad har jag sett att det bara finns en butik, men hört det ska finnas i Degerfors. Har ni nån erfarenhet? Funderar annars på att kika i Göteborg när jag är där...
    Kanske man ska passa på nu på höst/vinter när en del borde vara billigare?
  • Hallontjejen

    Hej alla!

    Nu var det ett litet tag sen här i tråden, men jag tänkte uppdatera lite vad vi gjort. Glad
    Vi har troligen bestämt färgtema (ljusare grönt) och lite granna hur vi vill smycka borden. (Möjligen att man bryter av med lila i sminket mot det ljusare gröna?)
    I blomväg älskar jag gerbera och vi båda tycker om pioner. Kanske det blir en vit-grön bukett av dem, nån vit ros och långt gräs/grönt strå (jag har gärna en lite rotig/naturlig bukett).

    Sen var vi äntligen på visning av Odd Fellows lokal denna vecka. Vi var så nöjda! Skrattande Bra pris, tyckte vi. Nuvarande pris är 4.500kr för ett dygns hyra. Då får man tillträde tidigt lördag morgon och lämnar man nycklarna vid lunch på söndag. Om ingen har hyrt på fredagen kan man få tillgång redan då för dukning mm.
    Lokalen är jättestor och fin! Vackra taklampor och fina stolar (vi kände ej vi behövde klä dem). Handikappanpassad toa, hiss mm. Längs ena långsidan är det några stora valv i väggen mot en loungedel med bar, flera bord och en flygel.
    Lokalen tog ca 140 sittande, så med våra kanske 80 gäster skulle det ändå finnar flera luftiga dukningsmöjligheter, och man kan ha kvar alla/flertalet bord vid dans.
    Men vi ska gå på några till visningar innan vi spikar, bl.a. Seniorernas hus/PRO på Sundsta! Kanske denna eller nästa vecka.

    Trattkantarellen - är priserna hos Amelia så som på hemsidan, om man vill sy upp nåt? Eller vad hamnar man ungefär i prisklass?

  • Hallontjejen
    Ortlun­d - Jag hittar inte kontaktuppgifter nånstans till Stenmagasinet, Hammarö. Bara gamla notiser och annat att lokalen skulle byggas om etc. Hade du några aktuella uppgifter? :o)
  • Hallontjejen

    Trattkantarellen - tack för svar! Då ska jag kika lite till. Jag ska till Göteborg snart igen och tänkte att jag kanske ska ge mig in på några ställen på Linnégatan och börja prova! Så snart jag hittat ungefär vad jag tänkt, kan man ju gå vidare därifrån. ^^

  • Hallontjejen

    Hej alla!

    Nu var det längesen det var nån aktivitet här, ser jag... Tungan ute Jag tänkte bidra med vad som hänt hos oss sen sist!

    Vi har nu bokat kyrka och lokal ? SÅ pirrigt och spännande!
    Det blir i augusti 2015 i Filipstads kyrka med efterföjande fest på Hennickehammars Herrgård. Vi var väldigt nära att boka Odd Fellow, men alla 70-80 gäster kommer ju långväga ifrån och måste sova över - och då kändes det så mysigt att få ha alla omkring sig på söndag morgon/förmiddag/lunch också! (Som jag ju skrivit om här innan.) Och ja, pengar är ju alltid pengar, men vi landade på ca 20.000kr mer på att göra på detta sättet istället ? och då är vi helt själva på hela gården lör-sön. Och när det ändå hamnar om de summorna det blir, ville vi inte välja nåt som kändes "nästan rätt". Vigsel och bröllopsfest händer ju bara en gång i livet ändå! Flört

    Vi har dessutom lyckats skära ner på flera andra poster ? och jag har ex redan börjat sy små rispåsar av juteväv och satinsnören samt börjat fixa inbjudningskort och placeringskort av tapet som vi fått över efter renoveringen. Både roligt och ekonomiskt att börja pyssla redan nu, med en del vi redan har!

    Klänning har jag hittat, tror jag ? en bra kopia/liknande klänning av en dyr jag fastnat för. Förhoppningsvis håller den ok kvalitet så det blir ett alternativ! I så fall blir klänningen till betydligt lägre pris än de 5000kr vi budgeterat som max. Jag får återkomma om hur slutresultatet blir!

    Hur går det för er andra? Kanske ni mest håller på med julstök? Tomte

    God jul på er!

  • Hallontjejen

    Nu är ringen upphämtad sen en månad, inbjudningarna utskickade, hindersprövningen på gång och klänningen är snart klar också!


    Jag håller på att alternera den här (bl.a. ta bort den enorma rosetten i ryggen!):



    Jag fastnade för Ida Sjöstedts kombination med spetsklänning och tyllkjol ovanpå, och den här var det mest lika jag fann till ett bra pris på nätet (måttsydd inkl. tullavgift för knappt 2.000kr!).

    Hur går det för er andra? Vill gärna se bilder om ni har! Glad

  • Hallontjejen

    Åh, vad roligt! Grattis!


    Ja, jag är jättenöjd med klänningen! Jag fick klänningen inom den tiden det skulle ta (tror 2-3 veckor). Det var ett par saker jag missade/chansade på, så jag har alternerat 3 saker på klänningen:


    1. Alla figursydda mått fanns fält för att fylla i, utom för armarna. Detta mått glömde jag fylla i i kommentarsrutan. Därav var ärmarna lite trånga, och jag har lagt ut dem lite.

    2. Som man kan se på bilderna jag la in här tidigare, fanns ett tyllband runt midjan med en stor tyllrosett i ryggen. Detta i tyll sprättade jag bort (satt med hjälpstygn) så det skulle bli mer likt Ida Sjöstedt-varianten. Sen provade jag ut med min fästmans vita slips hur det skulle bli med ett tjockare vitt midjeband. Men sen köpte jag ett satinband i vitt (4cm brett) som jag nu knyter runt midjan och låter hänga med lite längre band från rosetten bak.

    3. Jag visste inte hur höga klackar jag ville ha, så jag tog i lite på klänningens längd. Jag tänkte antingen korta av tyllen eller sy på spetskant på innerkjolen. Det senare blev det, vilket ses på de två bilderna nedan intill varandra.
    (Jag har tyvärr inte nyare bilder, så dessa lite suddiga är de jag kan bjuda på nu!)

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015 i Värmland!