• Äldre 4 Mar 15:07
    8631 visningar
    22 svar
    22
    8631

    Boka smekmånad i Thailand, HUR? :)

    Hej, vi är väldigt inne på att boka en bröllopsresa till Thailand, just flyger går till bangkok men vill inte bo i storstad så blir någonstans runtom.. Har tänkt boka flyget för sig och boende för sig för att komma billigare undan. Men HUR bokar man boendet, finns de speciella alternativ så man kryssar i att de är honeymoon eller meddelar man de när man kommer fram bara? Tänker också att de kanske är dyrare om man bokar honeymoon än bara ett stort lite lyxigare rum? Hur gjorde ni?? 

    Och är de någon som har något drömboende att tipsa om som inte är jättedyrt? :) 

  • Svar på tråden Boka smekmånad i Thailand, HUR? :)
  • Äldre 4 Mar 15:49
    #1

    Har ni någon koll på alls vart i Thailand ni vill bo?
    Ska det vara en liten lugn ö där ni bara kan ta det lugnt. Eller vill ni ha puls med liv och rörelse och mycket shopping?
    Det finns massor av sidor att boka hotell på och priserna bruka ligga ungefär samma oavsett vilken sida ni väljer. Ofta finns det en övrigt ruta där man kan skriva fritext. Skriv då att det är en bröllopsresa.
    Dyrare skulle jag nog kunna säga ganska säkert att det inte blir utan ni betalar för den typ av rum ni bokar helt enkelt.
    Däremot kan det mycket väl vara så att de kanske har pyntat rummet lite extra med en fruktkorg, bubbel, blommor eller liknande. Absolut inget säkert men Thailändare är väldigt vänliga och bra på att få en att känna sig speciell och lyxig
    Har man riktig tur har de kanske t.o.m ett lite finare rum över som de kan uppgradera. Men allt detta är ju som sagt bara bonus så räkna bara med att ni får vad ni har bokat.

    När ska ni åka? Åker man på sommaren te.x är det bättre att hålla sig runt Koh Samui/koh pangang/koh tao medan det under vintern brukar vara mer stabilt väder på sidan runt Phuket/Krabi.
    Sen finns det även Koh Chang/Koh Samet som man vill vara lite närmre Bangkok

    Det finns givetvis mängder av andra ställen i Thailand, detta var bara ett par förslag som brukar vara populära

    Mitt drömboende är här...
    www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g303910-d586535-Reviews-Jamahkiri_Resort_Spa-Ko_Tao_Surat_Thani_Province.html

  • Äldre 4 Mar 16:02
    #2

    För själva bokandet av hotell rekommenderar jag www.agoda.com där bokade vi alla hotell när vi var i Thailand, fungerade utmärkt, bra priser och lätt att söka.
    Ang var ni vill åka, så beror det ju på vilken årstid, precis som a ring on my finger säger.

  • Äldre 4 Mar 17:44
    #3
    a ring on my finger skrev 2014-03-04 15:49:50 följande:
    Har ni någon koll på alls vart i Thailand ni vill bo?
    Ska det vara en liten lugn ö där ni bara kan ta det lugnt. Eller vill ni ha puls med liv och rörelse och mycket shopping?
    Det finns massor av sidor att boka hotell på och priserna bruka ligga ungefär samma oavsett vilken sida ni väljer. Ofta finns det en övrigt ruta där man kan skriva fritext. Skriv då att det är en bröllopsresa.
    Dyrare skulle jag nog kunna säga ganska säkert att det inte blir utan ni betalar för den typ av rum ni bokar helt enkelt.
    Däremot kan det mycket väl vara så att de kanske har pyntat rummet lite extra med en fruktkorg, bubbel, blommor eller liknande. Absolut inget säkert men Thailändare är väldigt vänliga och bra på att få en att känna sig speciell och lyxig
    Har man riktig tur har de kanske t.o.m ett lite finare rum över som de kan uppgradera. Men allt detta är ju som sagt bara bonus så räkna bara med att ni får vad ni har bokat.

    När ska ni åka? Åker man på sommaren te.x är det bättre att hålla sig runt Koh Samui/koh pangang/koh tao medan det under vintern brukar vara mer stabilt väder på sidan runt Phuket/Krabi.
    Sen finns det även Koh Chang/Koh Samet som man vill vara lite närmre Bangkok

    Det finns givetvis mängder av andra ställen i Thailand, detta var bara ett par förslag som brukar vara populära

    Mitt drömboende är här...
    www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g303910-d5865...
    Tack för ditt svar, många bra tips här :) Vi åker i juni och vill då helst vara i de delar som är bättre att hålla sig i men ändå inte så långt ifrån bangkok. Hur långt är det därifrån till koh samui? Har hört talas om den orten mycket. Men annars får jag nog kika på koh chang och koh samet. Är vädret där okej då?
    Boendet du visa var jättefint men lite dyrt när man ska stanna 10 dagar. Får själva hotellet reda på min fritext även om jag bokat genom exempelvis agoda eller booking.com? Tänkte de kanske stannar hos dom så får dom ändå inte reda på de. Vore ju kul om man blev extra uppmärksammad utan att behöva betala extra för de :)
    Vill nog mest ta de lugnt och njuta men även shopping (men de finns väl överallt) samt lite utflykter men de får man väl se då vad som verkar intressant :)
    Trattkantarellen skrev 2014-03-04 16:02:07 följande:
    För själva bokandet av hotell rekommenderar jag www.agoda.com där bokade vi alla hotell när vi var i Thailand, fungerade utmärkt, bra priser och lätt att söka.
    Ang var ni vill åka, så beror det ju på vilken årstid, precis som a ring on my finger säger.
    Har använt den sidan och bokat hotell till flera andra resmål vi varit på så ska absolut kika där igen, visste bara inte om man kunde boka honeymoon rum eller om man baa bokar som vanligt och sen skriver att de är honeymoon men då kör vi nog på de sista. Vart rekomenderar du att åka i Juni då? Vill helst inte åka flera timmar från flygplatsen och om de är med båt så får de inte vara superlångt bort de heller..
  • Äldre 4 Mar 18:21
    #4

    Jag var själv i THailand i oktober, men jag googlade på Thailand juni och fick upp bland annat det här:
    http://www.thailandforum.se/index.php?topic=24718.0
    http://www.backpacking.se/discussion/ShowPost.asp?PostId=232012

    Så verkar ju vara östkusten ni ska satsa på :)

    Lycka till!
     

  • Maj12
    Äldre 4 Mar 19:14
    #5

    Var du ska åka vid den tiden på året har jag ingen koll på så det är ingen ide att jag ger något råd om det. Men när vi har åkt till Thailand så har vi tagit flyget för sig och bokat boende själva. Vi har först letat upp ett hotell på Sawadee.com som vi gillat och sen har vi letat upp hotellets egna hemsida och mailat dom direkt och har på det sättet dragit ner på priset lite mer. Thailändarna är vänligheten själv så tänk på att va över trevlig i mailet och tacka mycket! Vi har varit med om att vi checkat in samtidigt som ett ungt par (vi är 2 vuxna +3barn) där dom betalat MYCKET mer för ett mindre rum än det vi betalat. Lycka till!

  • Äldre 5 Mar 09:39
    #6

    Åh vilka bra tips, tack! Funderar nu på koh samui, samet, koh chang eller phangan. Alla dessa är öar väl? 

    Smart att skicka provat och fråga hotellet om pris, men hur blir de då med betalning? Gör man de när man kommer dit då eller ska man ge dom visanumret på mail?  

  • Maj12
    Äldre 5 Mar 09:52
    #7

    På våran senaste resa så va det olika , ett av hotellen betalade vi hela summan när vi kom ner men det andra ville ha en mindre summa (som bevis på att vi skulle dyka upp) , hotellet skickade sitt kontonummer och jag gick till våran bank där dom hjälpte mig att föra över den summan till dom. (Det kostar ju växelkursen att göra detta) och sen betalade vi resten när vi kom ner. Jag skulle inte lämna ut mitt visa nummer, men det är bara för att jag är en fjant och rädd för att det ska komma i fel händer. Vi fixade även så att hotell personalen kom och hämtade oss på flygplatsen, men se till att googla lite på vad det ungefär bör kosta för den resan, för tyvärr kan man bli lurad på taxi resor.

  • Äldre 5 Mar 11:33
    #8

    Jag tror faktiskt att det är Koh Samui/Koh Pangang/Koh Tao som gäller i Juni för att minska risken för långvarigt regn.
    Du flyger från Bangkok till KOh Samui på ca en timme. Koh Samui är den större av öarna med mycket turism, shopping, uteliv osv. Koh Tao är en liten liten ö som är fantstiskt om man gillar att dyka eller snorkla. Perfekt om man vill ha lugn och ro på riktigt för där händer inte jättemycket uppe på land. Mycket vackert dock!
    Koh Pangang är också jättefint och lugn om man inte prickar in ett Fullmoon-party.

    Jag hade nog kombinerat Koh Samui med någon av de andra öarna för att få både lugn och lite puls.
    Mellan dessa öar åker man färja eller katamaran i kanske en timme (kommer inte ihåg riktigt hur långt det var).

    Håller med Maj12...var supertrevlig i mail och ha alltid ett leende på läpparna när ni kommer ner till hotellet så kommer ni garanterat att få fantastisk service!

  • Äldre 5 Mar 17:16
    #9

    Vi var på smekmånad i Thailand i fyra veckor. jacuzzi på balkongen ;) vissa hotell vill att man visar intyg på giftermål. Finns en massa hotellbokningssidor och flyget detsamma. ni kan ju skicka på resebolagens sida och se om ni hittar något hotell ni gillar och gå in på hotellets hemsida och kika priser. vi reste med fritidsresor. men när vi var till Thailand i december bokade vi hotell och flyg för sig.

  • Äldre 5 Mar 20:47
    #10
    a ring on my finger skrev 2014-03-05 11:33:55 följande:
    Jag tror faktiskt att det är Koh Samui/Koh Pangang/Koh Tao som gäller i Juni för att minska risken för långvarigt regn.
    Du flyger från Bangkok till KOh Samui på ca en timme. Koh Samui är den större av öarna med mycket turism, shopping, uteliv osv. Koh Tao är en liten liten ö som är fantstiskt om man gillar att dyka eller snorkla. Perfekt om man vill ha lugn och ro på riktigt för där händer inte jättemycket uppe på land. Mycket vackert dock!
    Koh Pangang är också jättefint och lugn om man inte prickar in ett Fullmoon-party.

    Jag hade nog kombinerat Koh Samui med någon av de andra öarna för att få både lugn och lite puls.
    Mellan dessa öar åker man färja eller katamaran i kanske en timme (kommer inte ihåg riktigt hur långt det var).

    Håller med Maj12...var supertrevlig i mail och ha alltid ett leende på läpparna när ni kommer ner till hotellet så kommer ni garanterat att få fantastisk service!
    Kommer du ihåg vad flyget kostar från bangkok till samui? Kan man boka de när man väl är där eller gör man de i förväg? Lutar kanske åt att de blir där.. :)
Svar på tråden Boka smekmånad i Thailand, HUR? :)