• zero

    Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog

    Jag har en spontant fråga, eller kommentar.
    inget av det du skriver är några konstigheter och internethandel kommer med sina risker. 
    Men frågan har med definitionen av eye clean att göra. Du skriver att man bara kan se inneslutningar under 10x då undrar jag automatiskt hur någon kan se inneslutning (dvs utan lupp) i en GIA graderad vs2:a? (som exempel)

  • zero

    Det hade varit bra om du hade haft tidigare information om varför en del av det som skrivits i den tråden har sagts. Saker som pratats om privat. Jag har ingenting att kommentera egentligen förutom att jag känner att jag inte behöver bli behandlad som jag är 5 år gammal. Och jag känner inte att jag är skyldig att förklara någonting för dig egentligen. Jag har aldrig kallat mig expert på någonting öht oavsett vad det har handlat om eller var det skrivits. Jag bestämmer dock själv var jag handlar (land) och vem jag köper ifrån. Och jag vet också att detta är en enorm glädjedödare för några här inne. Visst, rätta gärna, men indirekt påstår du att vissa saker sagda i denna tråden är lögner. från min sida så får väl folk köpa en ring i en tuggummi automat om dem nu vill det. I slutändan är det upp till var och en vad man väljer att göra. Och jag skapar gärna min uppfattning av fler än en gemmolog (vilket jag gjort).

  • zero
    120926 skrev 2014-03-06 20:55:59 följande:
    Nu har inte jag lästa alla inlägg i denna tråden men men..

    Jag tycker vi smutskastar hela amerikanska diamantmarknaden lite väl hårt här. Självklart man kan bli lurad men jag har hört flertalet svenska guldsmeder och diamanhandlar säga att amerikanska stenar är dåliga för att de inte är noga med kvalitet. Det är ju delvis bara ren bullshit. Finns nog en hel del amerikanare som skulle säga att vår marknad är helt fruktansvärt dålig. Vilket den också är eftersom vi snöar in oss på något som vi tror är kvalitet. De amerikanarna jag har träffat och känner är mer än kräsna och skulle aldrig nöja sig med till exempel de diamanterna som finns i Schalins ringar (No offence här heller). Sen är det så mycket viktigare med stora stenarna där och ja det finns en marknad för skitstenar men att säga att det rent generellt är sämre där är ju inte helt sant.

    Jag tänker inte sticka under stolen med att jag har en förlovningring som är tillverkad i USA men en sten som är köpt i USA. Och nu tänker jag skryta. DEN ÄR FANTASTISK. Jag har sälvklart fått den värderad här i Sverige, hos Kurt Ribbhagen i Stockholm som du, Elisabeth säkert känner till. Carolina Tüür som värderade ringen hade inget annat än gott att säga om min ring och behöver jag ens nämna att den blev värderad till mer än dubbelt så mkt som vi betalade.

    Jag var på bröllopsmässan nyligen med en familjemedlem som ska köpa vigselring. Hon pratade med massa guldsmeder och blev erbjuden flera olika ringar och stenar. Hon var påväg att slå till på en sten innan jag kom till hennes räddning. Hon fick låna min ring och jämföra med och det var inte många som glittrade på samma sätt och jag vet inte hur många guldsmeder det var där som försökt lura i henne både det ena å det tredje. Och vad jag vill säga med det är alla man kan alltid bli lurad när det kommer till saker som kostar mkt pengar och som kräver väldigt mycket kunskap för att kunna säga något. Att köpa ringar och diamatern i Sverige är inte en garanti för att få det du betala för eller något som faktiskt är riktigt bra.

    Vem säger att du är den vi alla ska tro på? Med hälp av lite kunskap och google skulle jag också kunna utge mig för att vara gemmolog. Du tycker det är skrämmande hur vi tipsar varandra och hjälps åt men varför ska vi tro dig. En tjej på ett forum?

    Jag skulle kunna fortsätta denna diskussionen i all evighet men tänker sätta punkt här. Jag hoppas alla ni som är inne i hela ringsnurran köper det som känns bäst för er själv och att ni inte litar blint på någon. Och för er som vill dregla över några riktigt fina amerikanska ringar kan bege er till www.pricescope.com
    Amen to that!
    Precis samma erfarenhet av svenska guldsmeder. 
  • zero
    anneliB skrev 2014-03-06 18:49:57 följande:

    Hej, Väldigt förvånad över det en del av det ni skriver om smycken och diamanter. Jag trodde att de flesta av er var intresserade att veta mer fakta om diamanter när det är någon som är riktigt proffs som är inne här på Torget. Det verkar vara många som funderar att köpa från USA och antingen är veliga eller vill försvara sina köp. Det verkar inte som om ni har erfarenhet varken av den amerikanska marknaden eller diamanter. 


    Jag är gift med en amerikansk man och vi tittade naturligtvis mycket på smycken när vi bodde där i flera år.. Var i massor av butiker i New York och provade men kände mig alltid så osäker  att handla där. Som det står ovan i citerat ovan, har jag också fått lära mig att amerikansk slipning är helt annorlunda än den europeiska och att det innebär en annan kvalitet. De köper också mest stora diamanter med dålig färg och bryr sig inte om hur den ser ut bara den är stor. Vi köpte våra ringar när vi var hemma på semester från ett designmärke och vi är glada för dom. Jag vågade inte köpa där och riskera problem om det skulle behöva fixas någonting. Jag har många kompisar som vill att jag ska handla åt dem när jag är i NY , vissa kläder bl.annat . Men skickar man på posten så får man alltid betala svensk moms och tull och tar man med i väskan så blir det dyr övervik eller nåt annat strul. Numera shoppar jag bara till mig själv. Hoppas att ni hittar det ni söker och inte drömmer för mycket orealalistiska drömmar om jättediamanter. Kärleken är viktigast!


    A


     


     


     


    Nej jag är inte så intresserad av fakta som inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Delar av det är förvisso sant, men andra delar av det som skrivits är helt enkelt inte sant.
    Vidare finns det inget som heter stenar "ska vara vita" . Det är verkligen upp till var och en vad man föredrar. Inte heller skulle det vara sant att ingen i Sverige håller stenar under H, förklara då för mig varför jag ser folk och känner till folk, som har J och K på handen inköpt i Sverige.
    Gia stenar som skickas till andra lab. för att kunna säljas dyrare. Det sker i hela världen och därmed även i sverige. Däremot rekommenderas det (indirekt) att man ska köpa stenar från dyra butiker i NY som vissa av dem, har tillgång till samma stenar som en hel del "nätbutiker" har . Precis som att den enda fina stenen du kan få tag i säljs av HoF eller dylikt. Jisses..

    Vidare när det gäller att vi ska respektera er, det är ju ni som inte respekterar oss då du/"ni" går in i en tråd där vi skriver om att handla från USA och sedan startar en tråd pga av den tråden. Låt oss använda våra egna huvuden och köpa var vi vill. Och nej, jag är inte det minsta irriterad och har inte varit det genom hela denna tråden heller. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är inget som skrivits av dig, Diamond, inget konstigt. För det är vad jag faktiskt förväntade mig. Jag satt till och med och vänta på det, så inte alls förvånad.
    Men kan man inte se skillnad mellan avoec och rb så är det ju något som inte stämmer. Påståenden som att det kan ha suttit en inneslutning i kuletten ..ja vad ska man säga?
    Sedan har jag av och till funderat på om ni/du menar stenar sålda i Usa eller stenar slipade där. Och igen, uttrycket eye clean är för konsumenten. Och ingen av er verkar vidare ha någon koll på vad en felplacerad inneslutning (aka black crystal) kan ställa till med i en vs2:a eller si1:a för den delen.
    Ingen har gjort eller köpt något som hon inte själv har velat. I slutändan gör ju som sagt alla som de själv vill.
  • zero

    Jag måste skratta åt mig själv och det jag skrivit lite.Stenar = diamant (självklart).

Svar på tråden Diamantinformation från diamantexpert och gemmolog