• Äldre 3 Mar 14:13
    3686 visningar
    21 svar
    21
    3686

    Är den för billig?

    Jag tänkte bara höra med alla ringfantaster här om ni tror att ringen jag hittat är för bra för att vara sann. Det är en briljant slipad solitär på 1,20c vs och f-g i färg. Den har exellent cut och polich är fattad i en dubbelskena av platina och kostar 25000. Jag är inte jätteinsatt i diamantdjugel men låter det inte billigt?

  • Svar på tråden Är den för billig?
  • Salt
    Äldre 3 Mar 14:47
    #1

    Det låter sjukt billigt, har du länk?

  • Äldre 3 Mar 15:41
    #2

    Låter nästan för bra för att vara sant.. Hur har du hittat den??

  • Äldre 3 Mar 15:43
    #3

    Låter ungefär 75 000 kr för billigt skulle jag säga :p

  • Äldre 3 Mar 15:44
    #4

    Om den är begagnad och säljs av någon som inte har så stor koll kan jag kanske tänka mig ett sånt pris... för den storleken och kvalitén på stenen är det mkt billigt. Har den certifikat?

  • Äldre 3 Mar 15:54
    #5

    Om de har all den informationen om ringen borde de oxå ha information om vad en sånn ring kostar... Det låter alltför bra för att vara sant, eller som att den kanske är stulen :(

  • Äldre 3 Mar 16:13
    #6
    emser skrev 2014-03-03 15:54:34 följande:
    Om de har all den informationen om ringen borde de oxå ha information om vad en sånn ring kostar... Det låter alltför bra för att vara sant, eller som att den kanske är stulen :(
    Min tanke också. Tänk på att lagen numera är ganska sträng, det är ditt ansvar att efterforska var ringen kommer ifrån - begära kvitto osv - annars riskerar du att göra dig skyldig till ett brott. Undersök också noga så att det inte är en förfalskning, se till att det finns certifikat från ett renomerat institut och få stenen kontrollerad av tredje part. 
  • Äldre 3 Mar 16:31
    #7

    Jag är så osäker, ringen är inte ifrån Sverige utan från utlandet. Han har väldigt mycket både smycken och stenar till salu så stulen vet jag inte. Räcker det om jag får kvitto av honom eller måste han visa mig kvitto? Det verkar nästan som om han har typ pantbank. Det finns nog inget intyg på diamanten, men han säger att jag får skicka tillbaka den om jag inte är nöjd. Han har payson konto, vet inte riktigt hur det funkar och om jag kan kolla upp varan innan dom släpper pengarna till honom. Jag köpte min förlovningsring på pantbank och det är en ring med 5 st 0,25c stenar med VVS och färg e och sen 0,25 delat på 12 mindre stenar även dom e färgade och den gav jag 17000 för och det tyckte jag var billigt och min guldsmed också. Den hade heller inga intyg. Vågar man chansa?

  • Äldre 3 Mar 16:42
    #8
    Petra01 skrev 2014-03-03 16:31:52 följande:
    Jag är så osäker, ringen är inte ifrån Sverige utan från utlandet. Han har väldigt mycket både smycken och stenar till salu så stulen vet jag inte. Räcker det om jag får kvitto av honom eller måste han visa mig kvitto? Det verkar nästan som om han har typ pantbank. Det finns nog inget intyg på diamanten, men han säger att jag får skicka tillbaka den om jag inte är nöjd. Han har payson konto, vet inte riktigt hur det funkar och om jag kan kolla upp varan innan dom släpper pengarna till honom. Jag köpte min förlovningsring på pantbank och det är en ring med 5 st 0,25c stenar med VVS och färg e och sen 0,25 delat på 12 mindre stenar även dom e färgade och den gav jag 17000 för och det tyckte jag var billigt och min guldsmed också. Den hade heller inga intyg. Vågar man chansa?
    Kolla upp vad det är för sorts butik - är det en pantbank? Googla runt, kolla efter recensioner, kontaktinfo, kolla google street view om det är en butik på adressen som uppges. Som sagt begagnade smycken kan vara billiga, och särskilt då på pantbank, men risken finns ju att det är stöldgods eller förfalskning.
  • Äldre 4 Mar 09:45
    #9

    Är den behandlad????

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 4 Mar 10:51
    #10
    Petra01 skrev 2014-03-03 16:31:52 följande:
    Jag är så osäker, ringen är inte ifrån Sverige utan från utlandet. Han har väldigt mycket både smycken och stenar till salu så stulen vet jag inte. Räcker det om jag får kvitto av honom eller måste han visa mig kvitto? Det verkar nästan som om han har typ pantbank. Det finns nog inget intyg på diamanten, men han säger att jag får skicka tillbaka den om jag inte är nöjd. Han har payson konto, vet inte riktigt hur det funkar och om jag kan kolla upp varan innan dom släpper pengarna till honom. Jag köpte min förlovningsring på pantbank och det är en ring med 5 st 0,25c stenar med VVS och färg e och sen 0,25 delat på 12 mindre stenar även dom e färgade och den gav jag 17000 för och det tyckte jag var billigt och min guldsmed också. Den hade heller inga intyg. Vågar man chansa?
    Diamanter är ju mycket billigare i vissa delar av världen som inte har särskilt hög skatt/moms/tull med mera. Jag anser inte att priset är orimligt för en begagnad ring särskilt inte om den kommer från USA eller annat land med låga avgifter. Kan det vara så att den har ovanligt mycket med färg eller inklusions för sin grupp? Eller har den en särskild "bodycolor"? Spana in denna länken:





    Den förklarar det ganska bra.

    Men om din magkänsla säger att något inte stämmer kanske det är så...?
Svar på tråden Är den för billig?