• Äldre 2 Mar 20:14
    2687 visningar
    7 svar
    7
    2687

    Klädsel?

    Jag funderade till en början på att skriva klädsel: sommarfin. Har sedan läst att gästerna kan bli fundersamma över vad detta egentligen betyder.
    Vi vill ha det ganska enkelt, att gästerna ska komma vårdade, gärna lite tillfixade (typ skjorta, finare klänning, kanske en kavaj) men det behöver absolut inte vara att dom kommer i värsta påkostade eller hyrda kostymen eller aftonklänningen. Bara lite "kalasfin".
    Men vad ska vi skriva i inbjudan? Kavaj?

    Pratade om detta med min mor för ett par dagar sen och hon föreslog sommarfin. Jag nämnde då att det kanske blir frågetecken på vad det menas med det, och nämnde kavaj. Varpå min mor tyckte att det behövs ju inte vara så uppstyltat, och det verkade som att hon menade att gästerna då måste hyra/köpa kostym/dyra kläder.

    Någon som har nåt förslag på vad vi ska skriva?
    Vi gifter oss i juni, i kyrka, och det kommer vara ca 30 gäster. Inget superpåkostat, ganska enkelt. Middag i tillhörande magasin.

  • Svar på tråden Klädsel?
  • Äldre 2 Mar 20:22
    #1

    Vi skrev kort och gott:

    Klädsel:
    Det viktigaste för oss är att
    ni trivs under dagen,
    så klä er i något fint som ni trivs i! 

    Inte alls särskillt fint skrivet eller så, men vi ville få fram att de får klä sig hur de vill. Känner de sig fina i jeans och skjorta får dem gärna komma i det och vill de ha kostym får dem det. 

  • Äldre 2 Mar 20:26
    #2

    Kavaj, den lägsta klädkoden. En klädkod är aldrig ett tvång, en regel, utan en rekommentation. Det talar om för gästen vilken nivå ni lagt bröllopet på. Klädkoden kavaj är i mångt och mycket som sommarfin kan jag tycka. Sommarklänningar och kostym, men man behöver ju inte ha en hel kostym. Vi hade allt från jeans och kavaj (väldigt snyggt var det) till hela svarta kostymer, korta sommarklänningar, maxiklänningar, linnedräkter och tunika med leggings på gästerna vid vårt bröllop och vi hade klädkod kavaj.


  • Äldre 2 Mar 20:54
    #3

    Mycket hellre 'kavaj' än tramsordet 'sommarfin'. Om det står 'kavaj' så förstår de flesta att det inte är full gala som gäller, men står det sommarfin kan gästerna komma i allt från dyra cocktailklänningar till somriga bomullsklänningar eftersom 'sommarfin' inte är en etablerad klädkod.

    Jag tycker att man ska hålla sig till de etablerade klädkoderna, då kan osäkra gäster kolla upp vad som gäller, och om man vill vara jättetydlig kan man skriva vad man menar på hemsida, bröllopsblogg, infoblad eller vad man vill.

    Klädkoden ska ju faktiskt fungera som en hjälp för gästerna -- utgående från klädkoden ska man kunna räkna ut vad det är tänkt att man ska dyka upp i, det är inget vidare kul att vara betydligt sämre klädd än resten av gästerna. Överklädd är ingen höjdare heller, men hellre för fint klädd än för vardagligt klädd, tycker jag.

  • Äldre 2 Mar 21:34
    #4

    Både jag och sambon lutar mer åt att skriva kavaj. Just därför att vi tror att det blir lättare för gästerna att veta hur uppklätt vi vill att det ska vara. Dock så blir jag osäker på vad den rätta betydelsen av kavaj är.
    Har googlat och läst att kavaj betyder en hel kostym, ej udda kavaj och byxor.
    Men har också läst att kavaj betyder att man inte behöver ha kostym, utan man kan ha udda byxor och kavaj.

    Vi tycker det är okej om man kommer i just udda, tex för männen, ljusa chinos (eller andra byxor) och en enkel kavaj och skjorta. Behöver inte vara slips eller fluga. Bara vårdat och snyggt.

  • Äldre 2 Mar 21:36
    #5

    vi skrev kavaj och det här är ett utval av vad gästerna hade på sig: 

    svart byxdress/kostym för kvinnor
    Pennkjol och singoallatopp
    Fodralklänning
    chinos och uppknäppt skjorta
    finaste sommarklänningen
    Jeanskjol
    kjol och matchande kavaj
    Kostym och vit skjorta o slips
    enkel sommarklänning
    minikjol och leggings och blus
    leggings o tunika

    så du ser att det varierar .  

  • Äldre 2 Mar 21:48
    #6

    Grejen är att jag tror att alla gäster som är bjudna kommer förstå vad vi menar med kavaj, utom min mor. Och möjligtvis en av mina bröder. Som jag kan tänka mig i så fall kommer ringa till just min mor för att fråga vad han ska ha på sig. Och hon kommer då säga att det är hel kostym som gäller.

    Jag och min sambo har pratat om detta sedan jag hade samtalet om klädkod med min mamma, och vi har kommit fram till att vi helt enkelt bjuder upp mina föräldrar på fika. Och nämner att vi kommer skriva kavaj i inbjudningarna, och förklara vad vi menar med det.

    Vi har redan pratat med min svärmor, det var hon som kom med förslaget kavaj, och hon visade vilken klänning hon antagligen kommer ha på sig, så vi vet att hon förstår vad som menas med kavaj.

    Så problemet vi har är egentligen att min mamma tror att kavaj betyder "dyr kostym som kommer ruinera alla". Ja, vi får prata med henne :)

    Tack för alla svar också!

  • Äldre 2 Mar 21:58
    #7
    ingrid87 skrev 2014-03-02 21:34:37 följande:
    Både jag och sambon lutar mer åt att skriva kavaj. Just därför att vi tror att det blir lättare för gästerna att veta hur uppklätt vi vill att det ska vara. Dock så blir jag osäker på vad den rätta betydelsen av kavaj är.
    Har googlat och läst att kavaj betyder en hel kostym, ej udda kavaj och byxor.
    Men har också läst att kavaj betyder att man inte behöver ha kostym, utan man kan ha udda byxor och kavaj.

    Vi tycker det är okej om man kommer i just udda, tex för männen, ljusa chinos (eller andra byxor) och en enkel kavaj och skjorta. Behöver inte vara slips eller fluga. Bara vårdat och snyggt.
    Den gamla betydelsen av klädkoden 'kavaj' var hel kostym. Det har dock förändrats, och ersatts med klädkoden 'mörk kostym' som betyder just en hel kostym.

    Om ni är vilse i klädkods- och etikettdjungeln rekommenderar jag varmt Magdalena Ribbings böcker (och blogg på DN.se) i ämnet - hon skriver på ett lättfattligt sätt och har stenkoll på vad det är som gäller.
Svar på tråden Klädsel?