• Sassa84

    Försöka att bli gravid med oregelbunden mens.

    Jag har längtat efter barn måååånga år men han har inte varit med på mina noter (vi har varit tillsammans i nio år och gifter oss 6 september i år). Jag är orolig för att inte kunna få barn och det blir ju inte bättre med att jag blir äldre, vi båda fyller 30 i december. Min oro grundar sig i min menstruation, ända sen jag fick min första mens har den varit väldigt oregelbunden. Den kan ha kommit typ 1 eller Max 2 gånger per när det var som värst, vilket det har varit nästan hela livet. I oktober 2011 gjorde jag en gastric bypass-operation och har sen dess gått ner 45 kg och är nästan på normalt BMI numer. Sen ungefär 1,5 år tillbaka har mensen kommit igång mer och mer, tack å lov! Mest vanligt nu är varannan månad plus eller minus några dagar/en vecka, en cykel på mellan 40-50 dagar. Jag är ju såklart fortfarande orolig för att tänk om jag inte har ägglossning eller nå annat problem. Igår, eller rättare sagt igår natt, berättade sambon att han ville att vi skulle börja försöka! Lycklig AB är bara förnamnet! :D Nu blir ju allt så verkligt, jag vill verkligen att min kropp ska fungera som den ska så vi kan skapa ett nytt liv tillsammans.. Frågan är ju bara om det kommer att gå.. Jag är rädd för att jag kommer att bli stressad om jag skulle börja med en massa ägglossningstest och bli besviken osv. Undrar om det inte bara är bäst att ha sex varannan var tredje dag mellan menstruationerna? Vad tror ni? Till att börja med liksom. Min mens kom igår så isf med start nästa vecka. Jag dokumenterar min mens med hjälp av appen P-Tracker för att få ett litet hum om hur cykeln ser ut. Kommer fr.o.m. nu även dokumentera när vi har haft sex, som nu kommer att bestå av inga preventivmedel. ^^ Den appen beräknar även ut fertilitetsdagarna och ägglossningen, men vet att det inte alls är säkert. Jag har frågat min ena syster också hur dom gjorde när dom skulle skaffa barn, för hon har också oregelbunden mens som kommer typ varannan eller var tredje månad, eller var så då iaf. Dom hade provat bara och till slut blev hon gravid! Inga tester eller utredningar eller nåt sånt.

  • Svar på tråden Försöka att bli gravid med oregelbunden mens.
  • CamillaForsgren

    Ett tips är att gå till din gynekolog och kolla upp det där med ägglossningen. För är det så att det är problem med den så finns det hjälp att få. Låt det inte gå för lång tid bara då de vad jag vet har en övre åldersgräns på 35 år.

  • CamillaForsgren
    Sassa84 skrev 2014-03-02 17:48:29 följande:
    Kan man göra det innan man ens har försökt ett tag?
    Det beror väl kanske på vart i landet man bor. Men här(Skellefteå) så gick det då bra att få komma in och se varför man har oregelbunden mens. Jag gjorde det för att få veta vad problemet var.
  • Maj12

    Hej! Jag kan bara berätta om min egen erfarenhet, vet att det är det olika för alla. När vi bestämde oss för att försöka bli gravida för första gången så kan jag erkänna att jag va rätt naiv. Ville heller inte bli "hysterisk" så jag vägrade ägglossningstesterna så vi myste varannan dag ungefär. Månad efter månad kom mensen och jag blev den där tjejen som blev fixerad. Och tillslut blev det ju så att sex varannan dag blev inte så romantiskt och mysigt till slut, det blev nästan mer ett tvång. När vi hade försökt i niomånader så bestämde jag mig för att köpa ett ägglossningstest. Det visade sig att min ägglossning var inte alls där jag trodde och några veckor senare var jag gravid med våran tjej :) När vi försökte med barn nr2 tog det på första försöket tack vare ägglossningstestet och likadant med bebis nr3 :) Så jag rekomenderar verkligen ägglosningstest. Men sen är det precis som CamillaForsgren skriver att det är alltid bra att kolla upp det hos en läkare fall det är något du kan få hjälp med.

  • Marione

    Jag har ingen ägglossning, men regelbunden mens. Har med hjälp fått tre skitungar :)


    Mitt tips är att inte jaga upp dig det första du gör, försöka ett par månader för att se om det går och sedan gå till en gynekolog om inget händer.


     


    Vissa landsting, bl a Stockholm har i alla fall haft en regel om att man ska försöka ett år innan man går på utredning  (om man inte är mkt äldre än vad du är) så kolla gärna upp det.


     


     

  • niriel

    När vi skulle börja försöka närmade jag mig det på samma sätt som allt annat okänt: jag läste på. Massor. Jag kan varmt tipsa om denna sida: www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Bli-gravid/Att-bli-gravid/Hur-man-blir-gravid-fragor-och-svar-/

    Där står bland annat att spermier kan leva inne i livmodern "flera dagar", vilket gör att varannan-var tredje dags sex  bör funka alldeles utmärkt. 

    Det tips jag fick från en barnmorska var annars "glöm inte bort att ha kul! Det här ska vara något roligt för er, inget tvång!" vilket jag tyckte var ett himla bra tips. Men dock: om det inte har lyckats inom ett halvår (det är någon slags magisk gräns), sök hjälp! Om det sedan handlar om att ta reda på när ägglossningen är eller utreda om ni är kompatibla eller vad det kan vara spelar mindre roll, men ni har rätt till hjälp redan efter ett halvårs aktivt försökande, glöm inte det!

    Lycka till! Själva väntar vi vår bebis i juni! Solig 

  • Sassa84
    Marione skrev 2014-03-02 22:20:39 följande:

    Jag har ingen ägglossning, men regelbunden mens. Har med hjälp fått tre skitungar :)


    Mitt tips är att inte jaga upp dig det första du gör, försöka ett par månader för att se om det går och sedan gå till en gynekolog om inget händer.


     


    Vissa landsting, bl a Stockholm har i alla fall haft en regel om att man ska försöka ett år innan man går på utredning  (om man inte är mkt äldre än vad du är) så kolla gärna upp det.


     


     


    Ja, jag tror att jag börjar landa mer och mer i att prova utan ägglossningstester och gyn än så länge. Får se om jag kan "träna" bort mina oroliga tankar och bara njuta av det som komma skall. ;)
    niriel skrev 2014-03-03 09:50:03 följande:
    När vi skulle börja försöka närmade jag mig det på samma sätt som allt annat okänt: jag läste på. Massor. Jag kan varmt tipsa om denna sida: www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Bli -gravid/Att-bli-gravid/Hur-man-blir-gravid-fragor- och-svar-/

    Där står bland annat att spermier kan leva inne i livmodern "flera dagar", vilket gör att varannan-var tredje dags sex  bör funka alldeles utmärkt. 

    Det tips jag fick från en barnmorska var annars "glöm inte bort att ha kul! Det här ska vara något roligt för er, inget tvång!" vilket jag tyckte var ett himla bra tips. Men dock: om det inte har lyckats inom ett halvår (det är någon slags magisk gräns), sök hjälp! Om det sedan handlar om att ta reda på när ägglossningen är eller utreda om ni är kompatibla eller vad det kan vara spelar mindre roll, men ni har rätt till hjälp redan efter ett halvårs aktivt försökande, glöm inte det!

    Lycka till! Själva väntar vi vår bebis i juni! Solig 
    SOM jag har läst på. :P Tror inte att jag har gjort nå annat än att googla runt på allt mellan himmel och jord senaste månaden/erna. Haha! Ja, varannan var tredje dag ska vi nog köra på nu när min mens slutar i veckan, kanske får hitta på lite nya saker som kan göra sexet lite mer spännande och inte kännas som ett tvång. ;) Jag tror också att det lätt kan bli ett måste, NU ska vi ha sex för nu har det gått två tre dagar, det är sambon rädd för också, han är lite mer laid back så att säga, händer det så händer det. :)
  • niriel
    Sassa84 skrev 2014-03-03 09:58:30 följande:
    SOM jag har läst på. :P Tror inte att jag har gjort nå annat än att googla runt på allt mellan himmel och jord senaste månaden/erna. Haha! Ja, varannan var tredje dag ska vi nog köra på nu när min mens slutar i veckan, kanske får hitta på lite nya saker som kan göra sexet lite mer spännande och inte kännas som ett tvång. ;) Jag tror också att det lätt kan bli ett måste, NU ska vi ha sex för nu har det gått två tre dagar, det är sambon rädd för också, han är lite mer laid back så att säga, händer det så händer det. :)
    Haha, härligt att ghöra att det är fler än jag som närmar mig ett nytt kapitel i livet genom att grotta ner mig i fakta.. Min man bara skrattade och skakade på huvudet åt mig när jag berättade att jag hade läst på. Han är väl van vid det här laget antar jag.. Tungan ute
  • Sassa84

    niriel: Jag säger inte till min sambo nå mer allt jag läser, han bara stänger av öronen, typ. :P Räcker med att det bara är en som är galen i förhållandet. ;)

Svar på tråden Försöka att bli gravid med oregelbunden mens.