• sofiabern

50 & 60 talsklänning, hjälp?

Jag letar efter 50/60 tals (brud) klänningar. Dom får gärna vara nyproducerade! Är sugen på antingen en typisk 50's med vid kjol. Men även pennkjol är av intresse, men kanske opassande på bröllop? 60tals klänningar tänker jag som rätt raka, korta, med spets, ev lång ärm? Jag är rättså vältatuerad, inte så att jag skäms över mig, tänker mer på att det kanske blir snyggare i kyrkan och på bilder med en lång ärm. Har kollat blocket, sett någon bra, men inte kommit mig för... Trodde det skulle bli lätt att hitta nu när man vill köpa, men ack så fel haha. Jag är en storlek 36/38, alla förslag, tips, eventuella begagnade klänningar är välkomna!

• Svar på tråden 50 & 60 talsklänning, hjälp?
  • lk09nni

Jag hittade två (heh) fantastiska 50 och 60talsklänningar i den lilla söta butiken "Saker och Ting" på Sturegatan 28 i Stockholm. En lång smal med lång ärm till kyrkan (60 -tal) och en liten svagt ljusblå 50tals med vid kjol till festen!

Så tillsammans med den vita tyllklänningen jag hittade i en secondhandbutik i Paris har jag nu tre brudklänningar och vill ha allihop, hjälp! Kommer att känna mig som Lady Gaga med alla ombyten. Men eftersom priset var så lågt på alla tre känns det ändå OK, totalpris 3500 för tre klänningar är ju klart under mångas budget.

Rekommenderar verkligen butiken även om tjejerna förr i världen tyvärr var väldigt pyttesmå och många av klänningarna var för små för mig (jag är också 36/38). Är det helt kört kan du prova Beyond Retro som har flera butiker i Stockholm, tycker själv deras klänningar ofta käns lite plastiga (de är importerade från USA) men har man tur kan man hitta någon pärla. Old Touch och Lisa Larssons second hand (googla adresserna, jag kommer inte ihåg dem) har också fina saker om du vill leta "äkta" vintage. 

För nyproducerade skulle jag rekommendera att du kollar modcloth.com - de har billiga fina grejer från indiedesigners och har flera 50/60talsklänningar som jag hade på min "att köpa" lista innan jag hittade mina tre klänningar (skulle mycket väl kunna köpa ännu fler!). 

Annars finns många snygga varianter på etsy - jag har fastnat för tyllklänningarna som görs av säljaren "Ouma". Kanske måste köpa en sådan också... Nä hjälp!

Lycka till!

(PS - vill för övrigt bara påpeka att jag tycker det är skitsnyggt med tatueringar och 50-talsklänningar, tyvärr har jag inga egna tatueringar än men måste nästan se till att fixa innan bröllopet, det ser ju så sjukt snyggt ut!)

• sofiabern

Tack så jättemycket för tips!! Allt mottages ;) har inte satt någon budget för klänning, men kan tänka mig att ge upp mot 4000, eftersom jag har kort hår och sådär så behöver jag inte lägga så mycket på sånt! Vi har inga förlovningsringar och har inte tänkt ha heller, för vi vill hellre lägga det på den stora dagen hehe.

• sofiabern

Har lagt bud på en på tradera nu, hihi, en sån jag letade efter NU, men vi hade ju tänkt oss att gifta oss en bit in på 2015, så får väl se hur många gånger jag hinner ändra migOskyldig

• Nyfiken gul , nu fru

kanske den här FB-gruppen kan vara något?  Gå med i gruppen och så tittar du in i foton - under album har du en egen kategori med brudklänningar. 

Du kan också lägga ut en efterlysning. Många har klänningar på lager och visar du intresse finns det många som är villiga att hjälpa dig!

www.facebook.com/groups/253727141368692/

• daniiel
    sofiabern skrev 2014-02-28 21:21:43 följande:
    Har lagt bud på en på tradera nu, hihi, en sån jag letade efter NU, men vi hade ju tänkt oss att gifta oss en bit in på 2015, så får väl se hur många gånger jag hinner ändra migOskyldig
    Vad spännande :) Har du någon bild eller länk?
  • sofiabern

FB gruppen var jättebra! Tack! Jag ska lägg upp en bild i mon via datorn, kan inte fixa det på telefonen (den vägrar) hehe

• ellysmom

Jag har köpt min klänning från Zetterberg Couture

www.zetterbergcouture.se/

De har mer än det på hemsidan. MIn klänning är tex inte med där. Är iof lite mer 20 tal men de har sånt du söker och kan annars sy. Superfint! 

• sofiabern

Hade vinnande budet på tradera, så snart får jag hem klänningen :D woho! inte säkert att det blir det slutliga valet till kyrkan dock :) är ju ändå ett år kvar, kanske hinner ändra mig :D

• sofiabern

säljarens bild :) längtar! hoppas bara min d kupa får plats och att inte sömmen över bröstet blir ivägen!

• tyskfroken

Hej!

Har inte läst alla inlägg och någon kanske redan tipsat om sidan. Jag är en sucker för amerikanska www.modcloth.com, där har de ALLT för en vintage-lover. Jag själv har beställt båda kläder och skor från sidan och är alltid supernöjd.

Svar på tråden 50 & 60 talsklänning, hjälp?