• emelita

    Middag när?

    Hej! Har lite funderingar om hur långt minglet ska vara. Vigsel är kl 16.00 och är borglig, så den kommer ta ca 20-30 min. När är det lämpligt att middagen börjar? Catringföretaget förslår 17.00 men tycker det känns tjajt. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Middag när?
  • Kalaspinglan

    Nja, vi hade vigsel kl 15 och började middagen kl 17. Restaurangen föreslog kl 17 så ingen skulle behöva känna sig stressad.

    Det TAR LÄNGRE än man tror att ta emot allas gratulationer, förflytta sig till festplatsen, fräscha upp sig lite grann osv, så jag tyckte det var skönt att vi hade lite marginal i planeringen.

    Har man många gäster kan köerna till toaletterna också bli ganska lång, och så kanske det är nån äldre som vill kunna sätta sig ner och pusta ut lite innan middagen tar vid. Plus att toastmaster/-madame kanske behöver rigga upp nån utrustning (dator med projektor t.ex.) och informera alla talare om när det är tänkt att de ska hålla sina tal.

    Hur länge får ni vara i festlokalen, och hur länge planerar ni att middagen tar?

  • Chicita

    Hur lång tid tar det att ta sig till festlokalen?
    Ska ni fotas efteråt?

    Räkna in det till att börja med.
    Sen får ni räkna med en stunds gratulationer direkt efter vigseln (alla vill fota och kramas) och sen eventuellt lite tid innan alla kommer in i lokalen och hittar sina platser.

    Jag skulle nog sagt 18... tidigast Glad 

  • bettansss

    Vi hade vigsel, borgerlig, kl 15.00 och började middag kl 18 ca. Vårt tidsschema som vi i princip höll: 15.00-15.45 vigsel+kramar+riskastning, 15.45-16.30 transport till mingelplats, ca tre kilometer. Jag och min man tog det på 45 minuter men vi ville vänta ut så alla gäster hann dit innan oss, för gästerna tog det kortare tid då de åkte raka vägen. 16.30-17.30 Mingel 17.30 Börja "samla ihop" alla gäster för gemensam promenad till middagen, ca 500 meter. 18.00 middag. Beror ju lite på vilka avstånd som gäller och hur många gäster det är etc men skulle också säga att det låter lite tight. Vi hade egentligen tänkt ha vigseln 15.30 men insåg att middag 18.00 då kändes lite stressigt och det hade vi ju rätt i såhär i efterhand :)

  • Nyfiken gul , nu fru

    tidigast 17:30  tycker jag. Kanske gärna kl 18.

    Ni ska ta emot gratulationer efter vigseln och det kan ta en stund om ni också ska stanna upp och bli fotade av gästerna.

    Sen ska alla ta sig iväg till festlokalen, folk ska kissa. Folk ska hinna komma på plats innan man ens BÖRJAR mingla.  

    Gäster vill hinna prata med er i lugn och ro , småfix kanske ska göras som att rigga dator  tex,  ljus kanske ska tändas och lite smått.  

    om några av gästerna har planerat saker så lär dom få chans att rigga och förbereda sig för det om lekar ska förberedas, tal ska anmälas, instrument ska upp osv.

    Gästerna ska lägga sina paket någonstans , kanske ni som brudpar behöver få en lugn stund för att andas, bättra på smink, badda svett osv. 

    Vid ett bröllop är det mycket logistik som ska räknas in i tiden och ju fler man är ju mer tid tar allting och fler moment behöver göras.

    så ja tiden går , det är inte alla som klarar av att förflytta ett brudfölje och alla är klara att sitta till bords på tiden 25-30 min. det är i princip omöjligt om man inte gifter sig inom samma lokaler.

     

  • Kalejdoskop

    Vi ska ha våran vigsel kl 15, och först hade vi tänkt ha middagen kl 17, men det är nu ändrat till 18 då vi ska ha fotografering med fotografen efter vigseln, vi skulle nog aldrig hinna med det annars. Men som alla säger, det beror ju helt på hur långt det är till lokalen, vad som ska hinnas med däremellan och så.

  • Alyllyra

    Vi hade vigsel kl 15 och middag kl 18.

    Det var lite i det längsta laget för oss, eftersom vi hade ca 100 m mellan vigsellokal och festlokal... Så det blev lite "mellantid", både för oss och våra gäster. Jag tyckte dock att det var väldigt skönt, vi hann landa lite, min mor och några till som hade folkdräkt på vigseln hann byta om, och min far och morbror hann se hur Leksand låg till mot Brynäs (japp, ingenting är heligare än hockey tydligen...) Tungan ute

    17 blir nog alldeles för tidigt, och beroende på hur långt ni har mellan vigsellokal och festlokal kan 18 bli det också. Ska ni ha någon fördrink/brudskål? När ska i så fall den börja?

  • emelita

    Vi har både vigseln och middagen hemma i våran trädgård så någon tid för att förflytta oss på behövs inte räkna med. Vi hade även tänkt att fotograferingen ska ske innan. Men som många sagt och jag tänkt känns en halvtimme väldigt snålt. Sex känns som en bättre tid. Vad tror ni?

  • emser

    Vi kommer ha vigsel kl 13 och middagsmingel som börjar kl 16. Det är oxå borgerlig vigsel så det går ganska fort, men så ska vi fotografera oss mellan vigsel och mingel och för att slippa stressa så behöver vi några timmar där. Men jag har varit i alltför många bröllop där brudparet sticker av och gästerna måste underhålla sig själva i flera timmar i sina bästa kläder så vi tänkte ordna en enkel aktivitet för dom direkt efter vigseln. Men tror ni att gästerna skulle uppskatta det? Jag vet att jag själv hade gjort det men svårt att veta vad alla andra tänker. Aktiviteten skulle innebär en lätt lunch och inget fysiskt ansträngande (ska kanske hra ett turisttåg som tar dem runt staden och lämnar dom vid festlokalen).

  • Chicita
    emelita skrev 2014-02-27 11:44:19 följande:
    Vi har både vigseln och middagen hemma i våran trädgård så någon tid för att förflytta oss på behövs inte räkna med. Vi hade även tänkt att fotograferingen ska ske innan. Men som många sagt och jag tänkt känns en halvtimme väldigt snålt. Sex känns som en bättre tid. Vad tror ni?
    Ja om ni har vigsel och middag på samma ställe så känns 18 helt lagom Glad
    Då behöver ni inte stressa med vigselcermonin. Ni har tid till gratulationer och kanske kan ta en brudskål efter vigseln men innan middagen. 
    Är ni hemma så finns det ju inte hur många toaletter som helst heller - även om ni kanske inte är jättemånga då istället. Men det tar ju ändå tid med toalettbesök, rökpaus eller vad man nu vill ha.
    Det kanske ska flyttas stolar från vigsel-delen till mat-delen eller något annat också.
    Och så slipper ni kanske ha cateringpersonal springa runt och pyssla mitt under vigseln Flört 
  • Kalejdoskop
    emser skrev 2014-02-27 12:58:51 följande:
    Vi kommer ha vigsel kl 13 och middagsmingel som börjar kl 16. Det är oxå borgerlig vigsel så det går ganska fort, men så ska vi fotografera oss mellan vigsel och mingel och för att slippa stressa så behöver vi några timmar där. Men jag har varit i alltför många bröllop där brudparet sticker av och gästerna måste underhålla sig själva i flera timmar i sina bästa kläder så vi tänkte ordna en enkel aktivitet för dom direkt efter vigseln. Men tror ni att gästerna skulle uppskatta det? Jag vet att jag själv hade gjort det men svårt att veta vad alla andra tänker. Aktiviteten skulle innebär en lätt lunch och inget fysiskt ansträngande (ska kanske hra ett turisttåg som tar dem runt staden och lämnar dom vid festlokalen).
    Vi är i samma tankar faktiskt. Som jag skrev tidigare ska vi också ha fotografering efter vigseln, och medan vi gör det så kommer gästerna åka vidare mot festlokalen, som tar ca 15-20 minuter att köra till. Där är tanken att de kommer gå en tipsrunda, eventuellt spela kubb (eller något annat sommarrelaterat spel) och så blir de serverade en snitt och bål. Förhoppningsvis blir det inte mer än 1,5 timme innan vi är på plats. Min storebror är en av två toastmasters och han är ett socialt geni, så jag vet att han kommer hålla igång stämningen tills vi är på plats. Eller ja, jag hoppas iallafall ;) Jag själv som gäst hade också uppskattat något liknande, då det är lättare för en själv som gäst att prata med okända människor om det är i samband med en aktivitet. Det är vad jag tycker/tror iallafall :)
  • emser
    Kalejdoskop skrev 2014-02-27 18:44:04 följande:
    Vi är i samma tankar faktiskt. Som jag skrev tidigare ska vi också ha fotografering efter vigseln, och medan vi gör det så kommer gästerna åka vidare mot festlokalen, som tar ca 15-20 minuter att köra till. Där är tanken att de kommer gå en tipsrunda, eventuellt spela kubb (eller något annat sommarrelaterat spel) och så blir de serverade en snitt och bål. Förhoppningsvis blir det inte mer än 1,5 timme innan vi är på plats. Min storebror är en av två toastmasters och han är ett socialt geni, så jag vet att han kommer hålla igång stämningen tills vi är på plats. Eller ja, jag hoppas iallafall ;) Jag själv som gäst hade också uppskattat något liknande, då det är lättare för en själv som gäst att prata med okända människor om det är i samband med en aktivitet. Det är vad jag tycker/tror iallafall :)
    Då är vi väldigt eniga! Tipsrunda lät ju oxå som en bra ide!! Det enda jag tänker på då är alla flickor med höga klackar som ska gå runt (vi gifter oss i Visby, bara kullersten). Men annars är det en jättebra ide om man kan ha frågor om brudparet t ex. Jag tänker att vi måste planera ett bröllop så som vi hade velat ha ett bröllop vi går på och så hoppas jag att det passar så många gäster som möjligt! Om det är några som  bara vill gå och byta om eller göra något annat innan minglet så får dom göra det men jag vill iaf ha en aktivitet för alla andra!
Svar på tråden Middag när?