• Vaniljljus

    Handla inte hos albrekts

    Jag vill bara dela med mig av tråkiga erfarenheter av albrekts guld där vi köpte min förlovningsring, en vitguldsring med diamanter. Inte långt efteråt började ringen gulna, jag misstänkte att det inte skulle vara så men hoppades att det var ett stegpå vägen på mot att ringen skulle gråna som ju vitguld gör. Men ringen blev gulare och gulare och jg förstod att det inte stod rätt till. När det var dags att se ut en vigselring gick vi till olika "riktiga" guldsmeder och det dröjde ju inte länge förrän de bekräftade att ringen inte höll måttet, för lite Palladium (som ju är en dyr metall) i. Vi åker upp till albrekts och säger att vi inte är nöjda och undrar vad de har för förslag varpå butikschefen säger att hon ska kontakta huvudkontor och återkomma inom ett par dagar. Vi var tydliga med att vi gärna vill behålla stenarna(affektionsvärdet) och sätta i en bättre skena. Efter 1,5 vecka ringer jag upp (för andra g) och möts av en totalt nollställd service, inga ursäkter eller någon förståelse för att det känns tråkigt för mig som kund. Vad hon erbjuder? Att jag får lämna tillbaka min förlovningsring och köpa en ny likadan. Eftersom de hunnit öka priset på den så ska jag dock även betala en mellanskillnad på 1500 kr. Jahapp... Det kommer inte att hända. Vad jag förstått av de guldsmeder jag pratat med så har albrekts och guldfynd helt enkelt sämre kvalitet på vad de säljer plus att de har låg kunskap om smycken i allmänhet. Den fattningen som jag hr kring stenarna i förlovninfsringwn rekommenderas inte till en ring som ska bäras varje dag livet ut, det har de flesta guldsmeder upplyst mig om men det var givetvis inget vi fick höra när vi köpte den på albrekts. Tråkigt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-10 14:00
    Vill bra lägga till att jag valde att be om att få reklamera ringen och har nu fått grönt från albrekts centralt. Deras regionchef som jag varit i kontakt med har varit tillmötesgående och vänlig och jag har inga grudges gentemot albrekts som kedja längre om än jag kanske drar mig för att köpa vitguld där fler gånger. Det är tråkigt att lämna ifrån mig min förlovningsring men den är trots allt ett materiellt ting och huvudsaken är att kärleken den symboliserar består :)

  • Svar på tråden Handla inte hos albrekts
  • Sezzie

    Usch vad tråkigt för dig & dåligt av dem!


    Själv har jag alltid fått en bra uppfattning av Albrekts med mycket bra service. Det skiljer nog mycket mellan butikerna skulle jag tro. Jag har både köpt bröllopssmycken & vigselring hos Albrekts & är mycket nöjd. Däremot kommer jag inte handla speciella saker hos guldfynd här i stan igen! Köpte min förlovningsring där & det har minsann bara vart bekymmer! Både med beställning & graveringen! Jag skulle fått min förlovningsring till alla hjärtans dag senast tänkte jag & sambon. Vi beställde hos dem en månad innan. De sa inget om att leveranstiden skulle vara så lång, utan max en vecka + max 10 dagar för gravyr. Istället när jag kom in (veckan innan alla hjärtans dag) då hade de inte ens skickat ringen för gravyr(?!) utan jag skulle få hämta ut den i slutet på februari! Så besviken att jag valde att ta ut ringen direkt & beställer gravyr någon annanstans i efterhand! Vi hade ju inte gått ut med nyheten än & ville inte det förrän ringen satt på fingret- & var tvungna att fixa inbjudningar & annat!


    Det är min erfarenhet :)

  • Vaniljljus

    Vad synd att ni råkade ut för det, tråkigt när man är så glad över kärleken i övrigt :) jag håller med dig om att det säkerligen är skillnad mellan olika butiker och städer och det är fult av mig att generalisera egentligen. Men just när det gäller kvalitén på iaf vitguld så har jag hört det på lite fler håll så det är kanske något man bör ta med i beräkningen innan man köper förlovnings eller vigselring på albrekts eller guldfynd?

  • Sezzie
    Vaniljljus skrev 2014-02-26 15:38:40 följande:
    Men just när det gäller kvalitén på iaf vitguld så har jag hört det på lite fler håll så det är kanske något man bör ta med i beräkningen innan man köper förlovnings eller vigselring på albrekts eller guldfynd?
    Kan stämma, jag har faktisk ingen aning :) Men jag har inte köpt vitguld heller ;)
  • Trattkantarellen

    Så tråkigt.
    Vi valde att köpa våra ringar på Nordstans guld i Nordstan, Göteborg.
    Fick verkligen toppenservice från första stund, var inne där i förväg och frågade lite, vi funderade ett par dagar mellan två modeller och lite så, fick verkligen all hjälp vi behövde.
    Var även inne där och frågade om min planerade vigselring, prismässigt etc, och åter igen mkt bra service.
    Så om någon i Göteborg funderar kan jag rekommendera dom. Dom har en bra hemsida också. 

  • danne80

    Tack för varningen! 

    Våra förlovningsringar är köpta där, men de har vi inte haft några problem med.  

    Var nånstans ligger denna butik som du varit till?

    /Daniel 

  • hallonsweet

    Jag förstår din reaktion TS och jag har länge vart förundrad över detta. Jag har en bekant som arbetat både på guldfynd och albrekts guld. Denna person fick inte gå någon utbildning om produktkunskap eller liknande. Det är mycket extrajobbare som är där, få fast anställda och bara butikschefen är i princip heltidsanställd. Returer behandlas på ett dåligt vis, kunden dumförklaras oftast och dem ska medvetet undanhålla information från kunden. Man ska exempelvis bara informera kunderna om att man ska betala en mellanskillnad på priset på en vara som stigit (för det gör det alltid) om personen i fråga köper en försäkring. Om kunden frågar ska man berätta men inte annars heller. Samma med vitguldet som alltid på dessa båda ställen är en legering enligt min bekant. Det kommer gulna, du måste rohdinera om det ganska ofta. Det krävs alltså ingen utbildnign för att få arbeta på dessa ställen och det erbjuds inte heller någon utbildning för anställda. 

    Men sen måste jag faktiskt rikta kritik mot oss som kunder. Vi tror att guld är det bästa att välja att ha i våra ringar för att många andra har det, men vi läser intep å om att det är bland den mjukaste metallen och blir repig för ingenting. Sen blir man förbannad när man köpt något och det blivit repigt.  

  • FruForsmark

    Var inne på guldfynd då de hade bra erbjudande på diamantringar.. Frågade biträdet om kvaliteten på stenen och hon visste bara caraten och verkade förvånad över att jag ville veta mer om färgen och klarheten.. Nej, köpte inget därifrån

  • Vaniljljus

    Danne80; butiken ligger i jönköping. Skönt att allt fungerat bra med era ringar :) Hallonsweet: det du berättar stämmer med mina erfarenheter, butikschefen försökte först hävda att vitguldet helt enkelt bara behöver rhodineras om med jämna mellanrum och att det var vad som behövdes nu. Sambon visade då sin ring bredvid min (han har en schalins) och det var ju stor skillnad i färg, min är verkligen GUL jämte hans. Hon fortsatte hävda att det var en rhodinering som behövdes tills jag helt enkelt sa att jag vet att det är pga för låg palladiumhalt. Då kom hon av sig, höll väl med och sa att jo, tyvärr händer ju sånt, det stämmer. Jag kommer inte ihåg hela vår konversation men det var något mer tillfälle vi kände att hon försökte "luras". Jag får inte heller nån garanti på att en ev ny ring därifrån inte kommer ha samma problem utan butikschef hänvisar till att huvudkontoret sagt att det inte ska bli så igen. Frågade även vilken palladiumhalt de kommer ha i en ev ny ring men det kunde hon inte svara på heller... Efter lite mer diskussion så... Nu står valet mellan att ändå lita på albrekts och låta dem göra om min ring(gratis, förutsätter jag) alt lämna den till en guldsmed som även gör en säkrare infattning (ett kalas på 2500kr) 2500 kanske inte är en jättesumma men med vår bröllopabudget så är det märkbart, vi överlever, men det svider lite. Några kloka argument för vilket vi borde välja? :) hur hade ni gjort? Visst är kanske inte guldet det allra mest tåliga :) det finns helt klart bättre alternativ så sätt! men man (vi) är väl traditionella av oss och på nåt sätt kan jag gilla tanken på att ringarna åldras tillsammans med kärleken :) men man borde helt klart sätta sig in lite i termer kring carat mm så man har lite på fötterna när dessa viktiga smycken ska inhandlas!

  • MissTC

    Super tråkigt att du inte kände dig nöjd och att du inte fick ett bättre bemötande... Infomerade inte dom dig om att den kommer att behöva rhodineras när du köpte den?
    Dom borde gett info om hur vitguld funkar.

    Sen är ordningen så här, Albrekts (sämre kvalite) Guldfynd ( bättre ) och sen Hallbergs (ännu bättre)

    MEN det man får tänka på är att detta är massproducerade varor som tillhör deras egna sortiment, och det brukar i regel va lite sämre kvalité då man vill hålla priset nere...

    Om du får exakt samma ring fast ny ( alltså att dom ersätter dig med samma vara) ja då kommer ringen att ha precis samma kvalité som innan...

    Om du känner att du blivit lurad får du väl reklamera hela ringen och så är mitt råd att du läser på om vitguld så att du känner själv att du har kött på benen och sen går till en annan guldsmed.

    Hoppas det löser sig iallafall!

Svar på tråden Handla inte hos albrekts