• Äldre 24 Feb 10:13
    2723 visningar
    10 svar
    10
    2723

    Vitguld

    Hej! Jag undrar om någon har vigsel/förlovningsring i vitguld och plötsligt inte tål denna? Jag har plötsligt börja känna av lite av min ring och vill så gärna kunna använda den så undrar har ni tex lämnat in och lagt gult guld under eller något annat knep för att kunna använda ringen? Ellet är det bara att inse att man inte kommer att kunna använda denna ring något mer?? Tar gärna emot tips! tack!

  • Svar på tråden Vitguld
  • Äldre 24 Feb 10:15
    #1

    hur bred är den? ofta kan det vara att den är bred och/eller sitter för tätt, så man reagerar därför. 

  • Äldre 24 Feb 10:21
    #2

    Den är 4 bred och har just nu bara denna ring,

  • drömpr­insens­fru
    Äldre 24 Feb 10:34
    #3

    Hej TS!
    När du skriver att du känner av din ring, menar du att det kliar under ringen och är rött och irriterat eller hur menar du? Jag tror rent spontant att du kan ha fått fukt och kanske rester av tvål och/eller hudkräm eller liknande under ringen och så blir det irriterat av detta. Det är lätt hänt att det kommer in fukt och tvålrester och sånt utan att man märker det, speciellt om ringen är bred så kan det samlas under ringen.
    Prova att låta fingret vila från ringen ett par dagar, jättetrist att inte kunna ha ringen, jag vet...men prova.
    Prova också att lägga ringen i hett vatten och låt den ligga i 5 - 10 minuter, sedan tar du upp ringen och borstar försiktigt med en liten borste (typ en ny tandborste eller med en tvättsvamp eller en sån där mellanrumsborste) sedan sköljer du ringen väldigt noga i hett vatten (om du vill kan du lägga ringen i en liten sil eller durkslag och skölja i riktigt hett vatten) och sedan torkar du ringen noga både på insidan och utsidan. Låt den sedan ligga och lufta sig ett par timmar så den är helt torr innan du lägger den i en ask (eller var du vill förvara den).
    Låt det gå ett par dagar efter rengöringen innan du använder den.
    När fingret vilat från ringen ett par dagar och du rengjort ringen enligt ovan så kan du prova att använda ringen igen. Se sedan till att du tar av dig ringen när du tvättar händerna och att du torkar händerna noga innan du tar på ringen igen. Och när du smörjer in händerna eller använder bodylotion elller liknande så ska du tvättta händerna efteråt så resterna av krämen försvinner och torka händerna noga.
    Jag brukar rengöra mina ringar i hett vatten ibland eftersom mina ringar är rätt breda ihop och det händer att mitt finger blir lite rött och irriterat men efter en rengöring så brukar det ordna sig.

  • Äldre 24 Feb 11:20
    #4

    Hej! Ibland så känns det lite irriterande, har nån gång blivit rött, har mer och mer undvikit ha på ringen för är orolig att det slutar att jag inte kan ha den, känns som fingret "domnar" lite hur man nu ska förklara. har jag vanlig guld ring som är ca 8bred så märker jag inte alls detta. Utan endas när jag har denna ring som då är vitguld. Har ingen annan ring i vitt så jag kan inte jämföra. Så det känns så trist om den skulle hamna i en låda när man älskar ringen mm. Att göra om den till gult guld ring, skulle bli alldeles för dyrt pga för många diamanter i ringen. Ska prova ditt förslag och se om det hjälper lite mm. tack ! 😃

  • Äldre 24 Feb 11:48
    #5

    Billigare vitguld som är beställt från utlandet osv kan ofta tillhöra dumheter som nickel och sånt. Kan det vara därför? Jag har nickelallergi och har en svensktillverkad vitguldsring, och jag har aldrig haft besvär med den.

  • ESW
    Äldre 24 Feb 14:45
    #6

    Vitguld ringar från länder utanför Europa innehåller ofta nickel istället för palladium. Inte bara billiga ringar men också dyrare eftersom de inte har samma krav som i Europa på sånt. kanske kan va värt att kolla upp om det är därför du får utslag?

  • diamon­d
    Äldre 9 Mar 19:44
    #7

    Har du fått något bra svar. Är ringen köpt utomlands eller i sverige? Nickelallergi är inte att leka med, det kan sprida sig och du får problem hela livet.
    Hör av dig... 

  • Äldre 9 Mar 19:55
    #8

    Jag har en förlovningsring i vitt guld och har haft lite problem. För min del beror det garanterat på att den är lite för liten. Först var den så stor att den höll på att trilla av, och med en storlek mindre så sitter den så hårt nu att jag måste ha vatten för att kunna ta av den. Jag har fått lite hudflagor runtomkring, av vad jag antar är pga den anledningen. Sen är det nog som andra sagt här att det kommer in tvål och smuts under ringen som gör sitt. Jag använder min ändå, eventuellt kommer jag förstora upp ringen en halv storlek, så kanske det blir bättre. Hur sitter din ring?

  • Äldre 9 Mar 20:19
    #9

    Precis som andra skriver så ska du tvätta rent den i varmt vatten, men lägg öven i lite diskmedel så att hudavlagringar och fett försvinner. Var däremot försiktig när du sköljer av den. Är det en stenring så skölj inte av den utan att ha något under, för sitter stenarna löst, kan dom då lossna och så sköljer du itsället ner dom i vasken, så försök skölja över en skål eller något så om olyckan är frame så försvinner inte stenen iaf =)

    Sen ska du absolut inte sova, tvätta händerna, diska lr duscha med ringen på. Se alltid till att torka händerna noga innan du sätter på dig ringen.

    Hoppas något av alla råd hjälper dig =)

    Tvätta av ringen kan du även göra ca en gång i veckan =)

  • Äldre 10 Mar 16:32
    #10

    Fick exem av min förlovningsring helt plötsligt, efter att ha burit ringen vid städning. Blev kanske kvar nåt medel samt fuktigt och varmt. För mig har det tagit ca 8 månader innan huden "vilat" såpass att jag kan ha ringen utan att få exem igen. Vanligt vad jag förstått. Nu gäller det att ta av ringen om jag blivit blöt om händerna och inte sova med den. Hoppas det löser sig för dig TS.

Svar på tråden Vitguld