äktenskapsförord!!
Äktenskapsförord må vara det tråkigaste och det man helst av allt INTE vill prata om inför den stora dagen.
Funderingar kring det finns trots allt.. hur tänker ni?
Äktenskapsförord må vara det tråkigaste och det man helst av allt INTE vill prata om inför den stora dagen.
Funderingar kring det finns trots allt.. hur tänker ni?
vi ska nog fixa ett äktenskapsförord, om inte innan bröllopet, så någon gång senare. och jag gatt fråga karln min varför (för jag har inget av värde som han vill ha, och vice versa, i alla fall nu) men han berätta att det är huset han vill skydda. då det var hans mormor och morfars hus innan vi fick det. och jag är helt ok med det :) vill bara inte måsta anlita en jurist.. är som lite dyrt tycker jag..
Jag tänker att det är bättre att skriva ett äktenskapsförord när man är överens hur man vill dela vid en eventuell skilsmässa, än att försöka komma överens med någon som kanske är djupt sårad och inte alls går att resonera med. Äktenskapsförord känns som en försäkring, man tror ju inte att man ska separera men OM man gör det så har man svart på vitt hur man vill ha det.
Vi kommer skriva ett litet förord och vi kommer gå till en jurist så det blir skrivet så som vi vill ha det. Det är värt kostnaden att det blir rätt. Ska man skriva själv är det lätt hänt att det man skrivet inte alls betyder det man egentligen menade..
Vi kommer inte skriva något förord, vi äger vår bostad 50/50, lägger undan lika mkt till sparande varje månad och har nästan exakt lika lön.
Vi kommer att skriva äktenskapsförord.
Inga konstigheter tycker jag!
Vi skriver äktenskapsförord då mannen stoppat in en betydligt större summa pengar än vad jag har i bostaden. Jag förstår honom till 100% att han vill göra det. Dock vill vi ärva varandra om någon skulle gå bort. Är det någon som vet hur det fungerar om man har äktenskapsförord, strular det till någonting så vi måste skriva testamente och klargöra att vi ska ärva varandra med fri förfoganderätt?
Nej, äktenskapsförord har ingenting med arv att göra. Vi ska också ha ett eftersom jag har lagt in mer cash i huset än min blivande man.
Arvet ingår ju i giftermålet. Då blir du den första att ärva istället för hans familj och tvärt om. Får ni sedan barn så delas arvslotten (det som finns kvar) upp mellan den kvarvarande föräldern och barnen.
Min rekommendation är att ni som funderar på att skriva ett äktenskapsförord gör det med hjälp av en advokat och inte gör det själva och dessutom med en som är duktig inom familjerätt.
Det är lite krångligare än man kan tro att få det att bli rätt. Framförallt så måste ett äktenskapsförord (för att det ska bli giltigt fr. o. m vigseln) registreras hos skatteverket inom en månad från det att man har gift sig.
Vi kommer inte skriva äktenskapsförord innan vi gifter oss. Anledningen är att ingen av oss har något av värde eller något ärvt. Vi har inte heller varken hus eller bil (eller annat) i dagsläget som kan behövas tas hänsyn till..
Det kan dock vara bra att skriva ett äktenskapsförord om att framtida gåvor och arv ska vara enskild egendom. Annars måste man vara överens där och då om att det ska vara det om det inte ställs som villkor i arvet eller testamentet.
Ni som är lite pålästa.. Jag har barn sen innan, det har inte min blivande. Om vi inte skriver äktenskapsförord, finns det risk att barnet kan plocka ut sin del av arvet direkt (om jag dör) eller är det som när man har gemensamma? Just nu har vi ingen enskild egendom av värde som behöver tas upp i ett äktenskapsförord men vi ska ju så småningom köpa hus å så.